Citat:
Jag var ganska aktiv på värdepappersforat 5-10 år sedan, men var tvungen att logga in nu för att se hur denna galenskap tas emot. Aldrig i min vildaste fantasi skulle jag tro att en spelretailer utan existensberättigande som går back och vars omsättning fallit 30 procent blir en story stock. Jag kan förstå varför Musks självkörande taxi på mars eller något hokuspokus-kvacksalvarbolag inom cancerforskning blir en story stock. Men inte detta.
I det här fallet däremot så är enda skälet till folk gillar det att andra hatar det; dvs de är contrarian. Men när alla är contrarian samtidigt blir det inte så jäkla contrarian längre. Det är väl som hipsters på söder som är klädda i samma skogshuggarskjorta, har samma designerbågar och köper lika vedervärdigt veganskt surbröd hela bunten.
Slutligen kommer jag att tänka på ett citat från Margin call när jag ser att folk köper det här råttgiftet: "So, what you're telling me, is that the music is about to stop, and we're going to be left holding the biggest bag of odorous excrement ever assembled in the history of capitalism." Det är ungefär så man ska se på det.
I det här fallet däremot så är enda skälet till folk gillar det att andra hatar det; dvs de är contrarian. Men när alla är contrarian samtidigt blir det inte så jäkla contrarian längre. Det är väl som hipsters på söder som är klädda i samma skogshuggarskjorta, har samma designerbågar och köper lika vedervärdigt veganskt surbröd hela bunten.
Slutligen kommer jag att tänka på ett citat från Margin call när jag ser att folk köper det här råttgiftet: "So, what you're telling me, is that the music is about to stop, and we're going to be left holding the biggest bag of odorous excrement ever assembled in the history of capitalism." Det är ungefär så man ska se på det.
Caset var ju att det skulle bli en squeeze, och lyckas man med det får ju aktierna ett högt värde (om än temporärt). Vi hade ju en squeeze för c:a en vecka sedan, men frågan är om det är möjligt att driva detta mot en squeeze igen (beror ju på hur stor andel aktier som är blankade) samt hur ägarbilden ser ut. Jämför Volkswagen 2008, den gick ner ganska rejält innan den största squeezen kom. Mycket svårt att bedöma förutsättningarna i detta läge dock.
Hahaha!