2021-02-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag var ganska aktiv på värdepappersforat 5-10 år sedan, men var tvungen att logga in nu för att se hur denna galenskap tas emot. Aldrig i min vildaste fantasi skulle jag tro att en spelretailer utan existensberättigande som går back och vars omsättning fallit 30 procent blir en story stock. Jag kan förstå varför Musks självkörande taxi på mars eller något hokuspokus-kvacksalvarbolag inom cancerforskning blir en story stock. Men inte detta.

I det här fallet däremot så är enda skälet till folk gillar det att andra hatar det; dvs de är contrarian. Men när alla är contrarian samtidigt blir det inte så jäkla contrarian längre. Det är väl som hipsters på söder som är klädda i samma skogshuggarskjorta, har samma designerbågar och köper lika vedervärdigt veganskt surbröd hela bunten.

Slutligen kommer jag att tänka på ett citat från Margin call när jag ser att folk köper det här råttgiftet: "So, what you're telling me, is that the music is about to stop, and we're going to be left holding the biggest bag of odorous excrement ever assembled in the history of capitalism." Det är ungefär så man ska se på det.

Caset var ju att det skulle bli en squeeze, och lyckas man med det får ju aktierna ett högt värde (om än temporärt). Vi hade ju en squeeze för c:a en vecka sedan, men frågan är om det är möjligt att driva detta mot en squeeze igen (beror ju på hur stor andel aktier som är blankade) samt hur ägarbilden ser ut. Jämför Volkswagen 2008, den gick ner ganska rejält innan den största squeezen kom. Mycket svårt att bedöma förutsättningarna i detta läge dock.
Citera
2021-02-04, 19:37
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
(min fetning)
Inte helt korrekt!
En hög kurs (värdering) på börsen gör ju att företaget kan välja att nyemittera aktier, på fördelaktiga villkor, och på så sätt dra in friskt "riskkapital" (eget kapital).
Att öka det egna kapitalet gör bl.a. att man kan låna pengar till mera fördelaktiga villkor.

Men; en nyemission innebär i realiteten också en "utspädning" av befintliga aktiers (nominella) värde eftersom det totala antalet aktier ökar.

/T

Absolut! Verkligheten är något mer komplex än mitt exempel.
Citera
2021-02-04, 19:38
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
OBS det stod i tidningen nyligen att snittinnehavet för de 34000 på Avanza var hela drygt 3000 kr. Blir inte så många aktier.
Somliga verkar ha lyssnat på SSU:s investeringsråd och köpt betydligt mer.
https://twitter.com/fstjernstrom/status/1357395308725026817
Citera
2021-02-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gman2012
Jag tror inte man ska räkna ut dem ännu. Om det är som man hoppas att de fortfarande har stor del shorts så måste de köpa på sig mer aktier någongång. Det är kanske det som händer nu.

Sen kan de ju ta en paus och sänka skiten igen för att sedan köpa på sig ytterligare.

Detta tar inte slut idag. Inte heller imorgon. Detta kan svänga fort upp och ner. Men jag tycker helt klart det ser ut som att det ger effekt i att ha diamond hands. Detta är precis det man vill se.

Tur att man inte lyssnade på de som skrev negativt tidigare i tråden. En av dem hade ju t o m 25 års erfarenhet i finansbranschen Hahaha!

[quote=MartinDahlinsMamma|74537003]
Tänk dig att vara 20 år men ha 25 års erfarenhet i finansbranschen. Hoppas han fick tag på sitt rymdgodis.

.
Ja, det var ju verkligen tur att ni inte lyssnade på en gammal finansgubbe som mig.

Ja ja, kör på det ni tror på! Jag tänker inte strö salt i såren mer än nödvändigt...men det här var väntat...history repeats...always! Den MEGA-short-squeeze som ni tror kommer snart kommer aldrig..för den har redan varit. Startskottet gick vid 20$! Men om ni fortfarande gillar aktien (eller är det bolaget ni gillar?) oavsett kurs så kör på...jag tänker inte försöka stoppa er.
Citera
2021-02-04, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur tänker du här?
Blankares kontrakt går ut? Det är inget kontrakt som går ut. Optionskontrakt går ut med tiden. Då rullar om om i nytt kontrakt. Ingen nettoförändring.
De med negativa positioner lär ligga kvar tills kursen när nere på 10-20 USD beroende på hur dom ser på bolagets framtida avkastning.

OBS det stod i tidningen nyligen att snittinnehavet för de 34000 på Avanza var hela drygt 3000 kr. Blir inte så många aktier.

Börjar någon av de stora ägarna sälja av kan inte några reddit-köpare som köper en aktie påverka mycket

Ja det är faktiskt indirekt kontrakt. Jag pratar om de som lånar ut till neonets. Men du får kalla det vad du vill. Spelar ingen roll.

Det är inte redditkrigarna som primärt kommer få aktien att skjuta igen. Alla krigare som trodde de skulle tjäna en hacka har redan droppat av. De förstår inte vad det handlar om. Precis som på Flashback.

Det är när de stora blankarna köper (inte säljer) som det kommer explodera.

De redditkrigare som är kvar, vilket iof troligtvis är hyfsat många (och fler blir det när de öppnat nya tradingkonton) är kvar för att hålla aktien över värdet är skurkarna började blanka.

Det är då de massiva köpen kommer. De kommer aldrig när aktien ligger på 500$.

Det lär visa sig men blankningvolymen ser ut såhär sedan förra månaden. Det är en hel mer som kommer:

https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/GME/short-interest/

Det kommer explodera.
Citera
2021-02-04, 19:42
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Oj vad arg du är. Hur mycket har du förlorat kompis?

Jo en förlust på -222 699. Screenshot från Avanza.

https://imgur.com/Hfydqtk
Citera
2021-02-04, 19:46
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, på väldigt många plattformar så äger du inte fysiska aktier, lika lite som du äger en tunna olja om du köper en sådan. Och du ser inte orderboken på NYSE om du går in på exempelvis Avanza

Jag vet inte när jag skulle ha hävdat att aktien skulle "gå ner långsamt". Men baksidan på en bubbla (efter att den har skett) är långsammare än den paraboliska uppgången när bubblan sker. Kanske är det det som du har missuppfattat.

Under helgen. Men spela dum du. Väl trollat. Du lurade nog många att hålla aktien extra länge.
Citera
2021-02-04, 19:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Trist! Jag vet att du kallar mig pajas och ännu värre saker i nästan varje inlägg, men jag vill ändå att du ska veta att jag lider med dig. På riktigt, 100%
Citera
2021-02-04, 19:48
Medlem
Lagerkommandants avatar
GUH!

Nådde min personliga risktolerans och drog stoppen.
Tror på bolaget och försöker fiska in den på andra nivåer
Citera
2021-02-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Trist! Jag vet att du kallar mig pajas och ännu värre saker i nästan varje inlägg, men jag vill ändå att du ska veta att jag lider med dig. På riktigt, 100%

Är du retarderad?

Han har gjort större vinst på GME än du fått bidrag under ditt liv.
Citera
2021-02-04, 19:51
Medlem
FB-Kissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Älskar dig

Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
GUH!

Nådde min personliga risktolerans och drog stoppen.
Tror på bolaget och försöker fiska in den på andra nivåer
Aj aj, dig trodde vi på
Citera
2021-02-04, 19:52
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Är du retarderad?

Han har gjort större vinst på GME än du fått bidrag under ditt liv.

Nej han sitter och gapflabbar nu. Han såg så klart bilden. Det hans sätt att avslöja att han trollat hela tiden. Med avsikt att få GME bulls att kedja fast sig ännu hårdare i sina positioner. Så de skulle förlora ännu mer pengar. Cyniskt, kallt och ondskefullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in