2021-02-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Vaccinationsintyg kommer att skapa enorma motsättningar i samhället.

Det här var förmodligen det värsta som kunde hända.

Hur menar du? Detta intyg är ju för att kunna resa i Europa där kanske vissa länder kräver intyget. Kanske också vid utresa från Sverige men det är lite oklart vad som kommer att gälla.

Du menar kanske att folk tvingas ta sprutan för att kunna resa till andra länder. Folk som vill resa men inte vill ta vaccinet?
Citera
2021-02-04, 17:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Varför öppnar man för idrottsträning för gymnasieåldern samtidigt som gymnasierna håller stängt? Verkar inte det lite kluvet?
Gymnasiet är inte stängda. Min son har tex varit i sin gymnasieskola idag i Uppsala.
Citera
2021-02-04, 17:52
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Där håller jag med dig. Om vi haft mer friskvård istället för "hälsovård" hade detta slagit lindrigare, jag tror vi kan se det från USA dessutom.

Att med rätt kost och rätt motion arbeta upp immunförsvaret är drömscenariot men tyvärr finns inte detta medvetande i tillräcklig grad hos befolkningen.

Personalen på Folkhälsomyndigheten lyfter höga akademikerlöner. Dessutom deras jobb.

De hade kunnat gå ut med riktlinjer. Vad äta. Vilka kosttillskott. Rekomenderad
minimigrad av träning. OSV.
Citera
2021-02-04, 17:59
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Nu ökar antalet inläggningar på IVA igen:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Hoppas ni hann vila upp er ordentligt under "platån" för nu blir det åka av!

Dom har precis börjat röra sig ute igen efter signalerna om att nu är det på väg ner. Brukar ta en fika i ett centrum samma dag i veckan sedan januari förra året. Och jag har sett svängningarna i antalet kunder och besökare tydligt.
Har inte samlat underlag tyvärr men i dag var det ungefär dubbelt så många som förra torsdagen. Lite för många för min smak. Har haft underbara stunder i detta centrum när det varit så glest, tomt och virusfritt.
Ska jag kolla nästa vecka så är det för att kolla trenden, men fan att jag inte höll i och förde dagbok, hade kunnat doktorera på´t. Dr Returpapper.
Citera
2021-02-04, 18:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Varför det. Att ta vaccinet är ju frivilligt men samtidigt kräver samhället att om du ska tex resa så måste du vara vaccinerad. Det är ju egentligen inte värre än att man måste ha körkort för att få köra bil. Vill man inte kan man låta bli. Vill man ha lite kul i livet så får man ta sprutan.

Jag tror ju inte detta krav kommer gälla för alltid. Redan sommaren 2022 kommer livet säkert vara som vanligt igen och alla kan resa, även ovaccinerade.
Citera
2021-02-04, 18:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Där håller jag med dig. Om vi haft mer friskvård istället för "hälsovård" hade detta slagit lindrigare, jag tror vi kan se det från USA dessutom.

Att med rätt kost och rätt motion arbeta upp immunförsvaret är drömscenariot men tyvärr finns inte detta medvetande i tillräcklig grad hos befolkningen.

Det är polariserat även där.

Alla jag känner ens litegrann tränar regelbundet och är väldigt noga med vad dom stoppar i sig.
Hos vissa har det enligt mig t.o.m. gått överstyr.

I somras på stranden däremot, när man blandas med alla typer av folk blir det tydligt vilken knivskarp gräns det går någonstans i befolkningen.

Lönnfeta eller tokfeta bleka individer vars barn är hel glåmiga rör sig runt på stranden. De dricker läsk och trycker i barnen ren skit.

Tyvärr verkar det handla om klasstillhörighet. Jag förstår inte varför man måste missköta sin hälsa bara för att man kanske inte har det bäst ställt.
Att mat av hög kvalitet kostar lite mer vet jag ju, men man måste ju inte ersätta den ekologiska broccolin med Coca-Cola..
Citera
2021-02-04, 18:03
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror vi kommer att se doktorsavhandlingar i det svenska grupptänkbeteendet som utgår från den här tråden i sinom tid. Det är ju inte bara i Sverige vi sett det här, det har ju pågått över hela världen men Sverige är nog det I-land som absolut minst ifrågasätter politruckåsikter.
Nej, England och Australien verkar än mer oifrågasättande.
Citera
2021-02-04, 18:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Det går emot spridningspolicyn, och "det dör för få". Så svaret bör vara, NEJ.

Du måste ha missat när DR. Tengele sa i direktsändning: "att det dör för få"!

Va mycket snack i tråden efter att han gjorde det. Även om länk till presskonferens ej
funkar längre, så bör du kunna få fram, vilken presskonferans det sades i.

Bara att leta i tråden......

Tänker inte spendera en vecka på att gå igenom tråden. Ställ frågan i tråden när han sade det, någon med gott minne bör kunna minska sökområdet.

Du inser inte i din imbecilla hjärna att han sa fel? För du tror väl inte på riktigt att FHM vill att många skall dö?

Att de valt en idiotisk strategi pga inkompetens innebär faktiskt inte att man önskar livet ur folk.
Citera
2021-02-04, 18:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Nu ökar antalet inläggningar på IVA igen:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Hoppas ni hann vila upp er ordentligt under "platån" för nu blir det åka av!

Du tror att ökningen först syns på IVA?
Att det ökat lite några dagar är bara en fluktuation.

När fallen börjar öka och inläggningarna i övrigt ökar. Då får vi hålla i oss däremot.
Men inte än..
Citera
2021-02-04, 18:05
Medlem
Finns tydligen mobila teststationer nu i Husby/Tensta. Ska bli intressant vad den ökningen i provtagningen ger för utfall i regionen framöver.
Citera
2021-02-04, 18:07
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Hur menar du? Detta intyg är ju för att kunna resa i Europa där kanske vissa länder kräver intyget. Kanske också vid utresa från Sverige men det är lite oklart vad som kommer att gälla.

Du menar kanske att folk tvingas ta sprutan för att kunna resa till andra länder. Folk som vill resa men inte vill ta vaccinet?

Det kommer inte bara gälla utlandsresor. De säger ju klart och tydligt att det kan bli aktuellt för många evenemang också.
Citera
2021-02-04, 18:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Du menar att det är fel av Sverige att erbjuda ett bevis på vaccination?
Du tycker att regeringen borde vägra, med följden att ingen svensk kan resa utomlands, bara för att det inte skall bli orättvist mot någon patetisk antiwaxxer?

Det är ju inte Sveriges fel om tex Danmark kräver detta för inresa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in