2021-02-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Virusnivåerna i avloppsvattnet ökar så vist är en ökning på gång.
Frågan är om det är en tredje våg?
Virushalterna i avloppsvattnet sjönk de senaste veckorna i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Preliminära resultat från tre olika forskningsstudier visar nu på att den nedåtgående trenden har brutits i alla tre städerna.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nu-okar-virushalterna-i-avloppsvattnet-igen

I den artikel du länkar talar de om att avloppsvattnet har visat sig ge en bra fingervisning om hur coronasmittan kommer att utveckla sig.

Det har visat sig vara en mkt bra indikator till och med. (Det kunde man se redan för flera år sedan, gällande influensa för övrigt, vilket nämns i artikeln nedan).

Jag minns Tegnells kommentar om det där med avloppsvattnet i höstas, självklart viftade han bort det, som så mycket annat med covid....

– Vad tillför det här som vi inte redan ser? Det är jag mycket tveksam till. Vi har andra bättre system som talar om för oss hur utvecklingen ser ut i Stockholm, säger Anders Tegnell till tidningen.

Jag upphör aldrig att förvånas över hur Tegnell och FHM viftar bort i princip allt som andra i forskarvärlden bidrar med, gällande covid. Det ter sig för mig som ett högst ovetenskapligt förhållningssätt...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQpg5E/forskarkritiken-om-avloppsprov-inte-rimligt
Citera
2021-02-04, 16:35
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I denna tråden har det pratats om att flera personer har smittats av aerosoler från toaletten på en CityGross-butik. Huruvida detta är korrekt kan jag dock inte bedöma, men det är inte orimligt.
Vad jag förstår kan man bli smittad av om någon hostar eller nyser, precis som med vanlig förkylning eller influensa, så det är ju inget konstigt egentligen.
Citera
2021-02-04, 16:36
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När FHM rapporterade tusental totalt döda (när det faktiskt inträffade)
1000 - 14 april (9 april)
2000 - 23 april (19 april)
3000 - 7 maj (2 maj)
4000 - 25 maj (18 maj)
5000 - 17 juni (11 juni)
6000 - 5 november (31 oktober)
7000 - 3 december (27 november)
8000 - 22 december (12 december)
9000 - 7 januari (23 december)
10000 - 14 januari (3 januari)
11000 - 22 januari (14 januari)

Förändring igen på när vi passerade 8000 döda. Några dödsfall har justerats och gränsen passerades åter den 12 december och inte den 11 december som det oväntat växlade till häromdagen. I övrigt gäller följande för att det ska ske justeringar av faktisk dag då en viss "milstolpe" inträffade.

22 dödsfall 13 januari eller tidigare för att 11000 ska justeras till 13 januari (troligt)
7 dödsfall 2 januari eller tidigare för att 10000 ska justeras till 2 januari (möjligt)
191 dödsfall 31 december eller tidigare för att 10000 ska justeras till 31 december (osannolikt)

Med beaktande av dessa datum tror jag att vi i veckan som var, den 26 januari de facto passerade 12000 döda. Rapporteringsmässigt gör vi det troligtvis imorgon, senast fredag.

Kan någon som är haj i Excell göra en graf med dom siffrorna?
Citera
2021-02-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Borde vi inte se en rätt massiv ökning av fall i detta nu om nu skolorna är en katalysator för smittspridningen?
Mina barn studerar fortfarande på distans. De har fortfarande inte fått komma tillbaka efter jul. Så är det på många skolor fortfarande. Många har också delvis distansstudier på högstadiet. Gymnasierna är väl fortfarande helt på distans?
Citera
2021-02-04, 16:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag har svårt att se hur det skulle gå till, då vanligt folk väldigt sällan är i direktkontakt med avloppsvatten.

Det finns länkar någonstans i början av tråden med bilder. Avloppsrören var dragna genom lägenheterna och de läckte. Inga moderna hus där inte
Citera
2021-02-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Borde vi inte se en rätt massiv ökning av fall i detta nu om nu skolorna är en katalysator för smittspridningen?

Jo.
Det är en infantilt simplifierad förklaring till smittspridningen som vissa här i tråden gör.
Att dra slutsatsen att stängda skolor fick död på smittan i somras är helt horribel. Det är lika irrelevant som att säga att ökat fågelkvitter får ner smittspridning.
Citera
2021-02-04, 16:43
Medlem
VITAMIN D TEORIN ÄNNU STARKARE NU!

https://www.youtube.com/watch?v=au6FKi8aAsA

Finns hur mycket som helst.

Har Tegnell någonsin pratat om detta?
Citera
2021-02-04, 16:45
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo

Han har väl nämnt att det kan fungera i någon pressträff. Inget mer ingående vad jag vet.
Citera
2021-02-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Han har väl nämnt att det kan fungera i någon pressträff. Inget mer ingående vad jag vet.

Dom jag känner har alla haft låga vitamin D nivåer. En hade 15 vilket är sjukt lågt.

Jävligt skumt att ingen går in mer på detta.

Hatar konspirationshållet men luktar skumt.
Citera
2021-02-04, 16:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo

Det är inget konstigt alls enligt mig.

Nu är inte D vitamin någon dundermedicin mot just covid-19, men låga nivåer av just D är kass gällande all sjuklighet.

Det är det enda tillskott som alla läkare jag känner rekommenderar.

Ligger du på normala nivåer, behöver du såklart inte tillskott, men många på våra breddgrader ligger ju lågt under den mörka tiden av förklarliga skäl.
Citera
2021-02-04, 16:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det går emot spridningspolicyn, och "det dör för få". Så svaret bör vara, NEJ.

Hur orkar du?
Citera
2021-02-04, 16:56
Medlem
tjallepetters avatar
Som Dr Michael Osterholm hävdat hela januari.
"The worst is still ahead of us".

Han beskrev det som att mänskligheten är på en solig strand med en martini i handen. Vaccinet är ju här och smittan avtar ju något så nu är nog allt över.
Dr Michael Osterholm beskrev det som om att han stog på den stranden med en kikare och såg en tsunami närma sig flera mil ute till havs. Han varnar alla men ingen kan ju se tsunamin med blotta ögat och därför är ju allt lugnt ju?

Den tredje vågen med muterade varianter kommer bli något vi aldrig upplevt tidigare i den här pandemin. Vi komemr TVINGAS göra som Storbritannien för att inte kollapsa som samhälle.

I mitten på mars vill jag att ni svarar på denna kommentar och hånar mig fullständigt om det blir så att allt blir lugnt och fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in