2021-02-04, 16:11
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det gör det med 99% sannolikhet, var så Sars-1 skördade, flest liv.
Spred sig genom avloppssystemet i hyreshus.
Jag har svårt att se hur det skulle gå till, då vanligt folk väldigt sällan är i direktkontakt med avloppsvatten.
Citera
2021-02-04, 16:12
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
---------------------------

Från en rapport publicerad av FOI November 2020 (denna månad registrerades ett större antal påverkansagenter här på Flashback)

Vart i rapporten står det så?

Om det verkligen behövs ett förtydligande så är kommentaren i parentesen min egna personliga observation.

Jag noterar även att du inte har kommenterar eller ifrågasätter innehållet i rapporten över hur våra myndigheter agerar för att påverka oss i en riktning och hur de bemöter kritiker.. eller som de skriver "antagonister".
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-02-04 kl. 16:21.
Citera
2021-02-04, 16:14
Medlem
Ha det klart för er att detta så kallade mRna vaccin inte ger immunitet samt att injektionerna kommer fortgå mer än vad som initialt sas.

När man hör på producenterna och forskarna upprepar de konstant att de tror det ena och det andra, att det troligtvis är si eller så.

Med andra ord mycket suspekt och inte säkert även om de snabbt godkänt det hela.

Jämför detta osäkerhet som självaste producenterna och forskarna har kring detta med hur liten risk det är att bli jätte sjuk av covid förkylningssymtom.
Citera
2021-02-04, 16:20
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag har svårt att se hur det skulle gå till, då vanligt folk väldigt sällan är i direktkontakt med avloppsvatten.

""personen under dig kräcks i handfatet, spolar ned det i avloppet. Vatten dunstar.
Det dunstar upp ur golvventilen i ditt badrum, tar med sig virus upp i luften.""

Sensmoralen? Se till att alla vattenlås är fyllda med färskt vatten.
Citera
2021-02-04, 16:23
Medlem
arcsins avatar
Citat:
""personen under dig kräcks i handfatet, spolar ned det i avloppet. Vatten dunstar.
Det dunstar upp ur golvventilen i ditt badrum, tar med sig virus upp i luften.""

Sensmoralen? Se till att alla vattenlås är fyllda med färskt vatten.
Aha, det sker via aerosoler.
Citera
2021-02-04, 16:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Trenden på nya smittade är oklar.

Verkligen.
Det mest troliga är en platå just nu, och risken att det bara kan gå upp från denna nivå är ju överhängande.

Jag är glad för varje dag vi kan befinna oss här. Ju fler riskpersoner som vaccineras innan det går upp är ju väldigt bra..
Citera
2021-02-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Ha det klart för er att detta så kallade mRna vaccin inte ger immunitet samt att injektionerna kommer fortgå mer än vad som initialt sas.

När man hör på producenterna och forskarna upprepar de konstant att de tror det ena och det andra, att det troligtvis är si eller så.

Med andra ord mycket suspekt och inte säkert även om de snabbt godkänt det hela.

Jämför detta osäkerhet som självaste producenterna och forskarna har kring detta med hur liten risk det är att bli jätte sjuk av covid förkylningssymtom.

mRNA-vaccinen ger immunitet mot Spike-proteinet. Jag tycker personligen inte att detta räcker på sikt, men så länge som viruset inte muterar för mycket så räcker detta.

Vektorvaccinerna fungerar nästan likadant (AZ, Sputnik V) så de är inte bättre på något sätt immunologiskt. Bekymret med dessa är dock att man kan bli immun mot vaccinet utan att bli immun mot spike-proteinet.

"Avdödade"/inkapaciterade virus (klassiska vacciner) ger en bättre immunitet då en större del av virusets RNA kommer att hanteras av immunförsvaret. Nackdelen med dessa är dock att de ger fler biverkningar också då de innehåller mer RNA.
Citera
2021-02-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så här efter ett år borde du fatta att det inte går att räkna med de senaste två veckornas siffror eftersom de ALLTID pekar neråt. Märkligt att man måste påpeka det i den här tråden. I januari dog det ca 2000 stycken. Det går inte att se någon trend de senaste två veckorna.

Jag tar det i beaktande naturligtvis.

Antal smittade var 10 000 om dagen i december. Nu 3-4000. Antal döda går också ner från 90-120 om dage. till runt 80, förmodligen ännu lägre just nu då antal smittade som sagt gått ner sedan peaken då 400 pers låg på IVA istället för 250 som nu. Alla siffror pekar på nedgång.
Frågan är hur snabbt och om en tredjevåg kommer att komma.
Citera
2021-02-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Aha, det sker via aerosoler.

I denna tråden har det pratats om att flera personer har smittats av aerosoler från toaletten på en CityGross-butik. Huruvida detta är korrekt kan jag dock inte bedöma, men det är inte orimligt.
Citera
2021-02-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag tar det i beaktande naturligtvis.

Antal smittade var 10 000 om dagen i december. Nu 3-4000. Antal döda går också ner från 90-120 om dage. till runt 80, förmodligen ännu lägre just nu då antal smittade som sagt gått ner sedan peaken då 400 pers låg på IVA istället för 250 som nu. Alla siffror pekar på nedgång.
Frågan är hur snabbt och om en tredjevåg kommer att komma.

I Storbritannien tog det ca en månad från denna nivån av B117 till dess att de hade en ny våg.
Citera
2021-02-04, 16:32
Medlem
Borde vi inte se en rätt massiv ökning av fall i detta nu om nu skolorna är en katalysator för smittspridningen?
Citera
2021-02-04, 16:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Sluta prioritera covid-vård framför annan vård så är problemet löst. Har man inte under hela den här tiden sedan viruset blev känt, dvs ett helt år nu, fortfarande inte sett till att skaffa sig ett immunförsvar starkt nog att hantera ett fjantvirus som detta, ledsen men då får man faktiskt skylla sig själv om man blir sjuk av det. Hur länge ska vi andra behöva begränsa våra liv pga oansvariga tjockisars existens? Hur länge är DET hållbart?

Hur får du dina inlägg att gå ihop. Du lovordar ditt immunförsvar men i andra inlägg refererar du till topp 100 förkylningar som varit värre än Covid-19 som du har haft. Hur hinner man ens med så många förkylningar? speciellt inte om immunförsvaret är på topp.

Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du har rätt. Det är ett hån mot förkylningar. Covid19 kvalar inte ens in på topp 100 värsta förkylningar jag har haft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in