2021-02-04, 14:41
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det positiva med corona-viruset och sämre ekonomi är att det ökar Europas motstånd mot migranter, tiggare och flyktingar.

Word på den!
Citera
2021-02-04, 16:38
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag är ju själv företagare och tillhör "de vita" och inte de röda.

Om du tittar på skattekvoten, alltså Sveriges bnp och hur mycket skatt som kommer in, så kan du läsa siffran 48%.

Men jag ligger på 75% skattetryck i likhet med många andra. Detta innebär alltså att någon inte har alls något högt skattryck och detta är alltså globala företag. Och det är dessa globala företag som är kommunisterna. Bland annat volvo då, som ägs av Kina. Som är kommunistiskt.
Sverige är minst lika kommunistiskt som Kina.
Citera
2021-02-04, 19:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nej, de har dispens av oklar anledning. SAAB hade inte detta.

Att vi har nytta utav VOLVO håller jag med om, men jag som enskild har ett högre skattetryck än vad VOLVO har. Och samhället har nytta utav mig med. Det kallas orättvisa. Varför skall mitt skattetryck vara högre än stora företag? Återigen, se på tabellen:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/
44%

Arbetsgivaravgifterna är 31%, sedan kommunalskatt på det 32%. Redan där har den vanliga människan ett skattetryck på 54%. Sedan tillkommer moms, fordonskatt, alkoholskatt, trängselavgifter osv osv osv.

För min del så är skattetrycket 75%, medan Svensson skall enligt fakta betala 44%. Alltså finns det kryphål för komma undan skatter. Detta handlar alltså om stora företag som genererar BNP men ingen skatt. Det är orättvist.
BNP per anställd är ca 98300 i 2011 års USD. (Köpkraftsjusterat så det ger ett litet fel).
Det blir ca 74 kSEK i månaden per anställd. I snitt.
Skattekvoten är 43%. Så det är då ca 31 kSEK i månaden.

Inkomstskatt för någon med medianlön är ca 8 kSEK. Lägg till arbetsgivaravgift på 10 kSEK. Men då är vi bara uppe i 18 kSEK. Sedan moms som kan bli 4.6 kSEK. Nu är vi uppe i ca 23 kSEK. Men en bit kvar till 31 kSEK. Och det handlar om företagsskatter, kapitalskatter, punktskatter.

Notera att avgifter inte är skatt. Och inte skall räknas med. För avgiften till kommunen för vatten och avlopp får du just vatten och avlopp. Det är därför ingen skatt.
Citera
2021-02-04, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
BNP per anställd är ca 98300 i 2011 års USD. (Köpkraftsjusterat så det ger ett litet fel).
Det blir ca 74 kSEK i månaden per anställd. I snitt.
Skattekvoten är 43%. Så det är då ca 31 kSEK i månaden.

Inkomstskatt för någon med medianlön är ca 8 kSEK. Lägg till arbetsgivaravgift på 10 kSEK. Men då är vi bara uppe i 18 kSEK. Sedan moms som kan bli 4.6 kSEK. Nu är vi uppe i ca 23 kSEK. Men en bit kvar till 31 kSEK. Och det handlar om företagsskatter, kapitalskatter, punktskatter.

Notera att avgifter inte är skatt. Och inte skall räknas med. För avgiften till kommunen för vatten och avlopp får du just vatten och avlopp. Det är därför ingen skatt.

Arbetsgivaravgiften är de-facto en skatt. Du kan kalla en Toyota för Ferrari, det är fortfarande en Toyota.
Citera
2021-02-04, 20:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Arbetsgivaravgiften är de-facto en skatt. Du kan kalla en Toyota för Ferrari, det är fortfarande en Toyota.
Mja, antingen är du inte läskunnig. Eller så kallar du Toyota för en Ferrari. Eller båda.
Jag har, oavsett vad man anser om saken, med arbetsgivaravgift som skatt i den genomgång du citerar.
Citera
2021-02-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Sverige är minst lika kommunistiskt som Kina.

sverige är mycket, mycket mer kommunistiskt än kina
Citera
2021-02-10, 20:49
Medlem
Citat:
Volvo AB har över 10000 anställda i Göteborg.

De enda som blir provocerade av Corona stödet är misslyckade kommunister.

Om man nu är emot kommunism, så borde man väl tvärtemot verkligen bli oerhört provocerad av ett corona-stöd som kommer från Staten?

För kommunismens motpol är vad jag vet kapitalism. Den bygger på en minimal intervention i samhällsekonomin - här inträffar det omvända

Möjligen kan man beskylla Staten för fascism, i det här fallet, men det är likväl inte kapitalism
Citera
2021-02-10, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Om man nu är emot kommunism, så borde man väl tvärtemot verkligen bli oerhört provocerad av ett corona-stöd som kommer från Staten?

För kommunismens motpol är vad jag vet kapitalism. Den bygger på en minimal intervention i samhällsekonomin - här inträffar det omvända

Möjligen kan man beskylla Staten för fascism, i det här fallet, men det är likväl inte kapitalism

Corona-stödet kommer inte från staten. AB Volvo betalar multum i skatter, både direkt och indirekt. Det är en skatteåterbäring.
Citera
2021-02-10, 21:22
Medlem
Citat:
Corona-stödet kommer inte från staten. AB Volvo betalar multum i skatter, både direkt och indirekt. Det är en skatteåterbäring.

Till och med Moderaternas ekonomisk-politiska talesman gick emot det här förfarandet. Man delade ut aktievinster av storleksgraden 2 miljarder samtidigt som man tog emot stöd från Staten.
19 miljarder delade man ut till företag i Sverige fram till maj månad då merparten gick till permitteringar. Hade det rört sig om skatteåterbäring hade det väl omnämnts som just det med all sannolikhet, men här talas det om ett kris-stöd. Samtidigt som AB Volvo delar ut storvinsten i form av aktier, alltså
Citera
2021-04-08, 15:51
Medlem
Blev av med jobbet i våras, men har nu efter nästan ett år som arbetslös fått en anställning!
Citera
2021-04-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Tragiskt att skattepengarna går till aktieägarna. Det var inte tanken med stödet.
Vad var tanken då? Och ”aktieägarna” är till större delen pensionsfonder.
Citera
2021-04-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Blev av med jobbet i våras, men har nu efter nästan ett år som arbetslös fått en anställning!

Grattis!.

Gäller att inte stressa och oroa sig för att bli av med jobbet nu. Gäller mig också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in