Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Nej, de har dispens av oklar anledning. SAAB hade inte detta.
Att vi har nytta utav VOLVO håller jag med om, men jag som enskild har ett högre skattetryck än vad VOLVO har. Och samhället har nytta utav mig med. Det kallas orättvisa. Varför skall mitt skattetryck vara högre än stora företag? Återigen, se på tabellen:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/
44%
Arbetsgivaravgifterna är 31%, sedan kommunalskatt på det 32%. Redan där har den vanliga människan ett skattetryck på 54%. Sedan tillkommer moms, fordonskatt, alkoholskatt, trängselavgifter osv osv osv.
För min del så är skattetrycket 75%, medan Svensson skall enligt fakta betala 44%. Alltså finns det kryphål för komma undan skatter. Detta handlar alltså om stora företag som genererar BNP men ingen skatt. Det är orättvist.
BNP per anställd är ca 98300 i 2011 års USD. (Köpkraftsjusterat så det ger ett litet fel).
Det blir ca 74 kSEK i månaden per anställd. I snitt.
Skattekvoten är 43%. Så det är då ca 31 kSEK i månaden.
Inkomstskatt för någon med medianlön är ca 8 kSEK. Lägg till arbetsgivaravgift på 10 kSEK. Men då är vi bara uppe i 18 kSEK. Sedan moms som kan bli 4.6 kSEK. Nu är vi uppe i ca 23 kSEK. Men en bit kvar till 31 kSEK. Och det handlar om företagsskatter, kapitalskatter, punktskatter.
Notera att avgifter inte är skatt. Och inte skall räknas med. För avgiften till kommunen för vatten och avlopp får du just vatten och avlopp. Det är därför ingen skatt.