2021-02-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Kanske jag som är trög. Jag menar totalt

Ok.. utrett och klart! Tack för svar
Citera
2021-02-04, 14:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där kommer bli intressant att följa framöver. Jag undrar också om det finns bevis evidens forskning som kan säga att vaccination hindrar smittspridningen? Det pratas inte alls om det i sofforna eller i mediakorridoren.

Nu pratar just Anders Tegnell om det faktiskt på frågan från vetenskapsradion. Han anser att man ska agera som att man kan smitta då det inte finns forskning på att man faktiskt inte smittar trots vaccination, speciellt på äldreboenden. Intressant. Att Anders Tegnell skulle säga något sånt är väldigt ovanligt.

- 2:15 in (slutet)
https://www.youtube.com/watch?v=QyerBBgb67k
Det normala är ju att man inte smittar om man är vaccinerad mot något så länge man inte blir sjuk.
Om man blir sjuk smittar man, men virusnivåerna är normalt betydligt lägre så man smittar inte lika effektivt.

Vi får se när vi får klarhet i hur det förhåller sig med just detta virus och just de vaccin som används. Troligen är det som normalt och då kan man smitta under vissa omständigheter.
Citera
2021-02-04, 14:51
Medlem
Vi passerade alltså 12000 avlidna med corona tidigare än beräknat. Jag ser dock en nedgång i dödsfall och inlagda, smittan slår inte riktigt lika hårt längre.

Jag lägger in 450 avlidna per vecka men det rör sig ned mot 350 och det kommer att innebära att vi når 13000 avlidna med corona möjligen fredagen den 19 februari men TROLIGEN söndagen den 21 februari.

Det innebär att den dystra siffran 13000 avlidna redovisas först på tisdagen den 23 februari.

Någon tredje våg behöver inte komma.

Jag antar att dom flesta här nickar instämmande till min kalkyl.
Citera
2021-02-04, 14:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa? Då ni säger att andra vaccin ochså stoppar spridning. Källa för det med, tack!

"Results that show the Oxford-AstraZeneca vaccine might reduce the spread of coronavirus have been hailed as "absolutely superb" by the health secretary."

Might, betyder osannolikt i detta sammanhang. dvs. det stoppar ej spridningen.
De är sarkastiska då "the health secretary" anser att det är något positivt.

Du får leta vidare.

Du väljer verkligen ut ett citat ur artikeln.

Jag skickar ett annat.

” It is the first time a vaccine has been shown to reduce transmission of the virus.”
Citera
2021-02-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi har snarare ett problem med falska negativa tester pga slarvigt utförd topsning. Jag vet personer (barn) som smittat familjemedlemmar efter att ha fått negativt svar på testet.

Edit: notera också att vi inte kör lika många cykler (amplifiering) som många andra länder kör.

Ja, jag toppsade mig själv i bilen bakom ica, knappast vetenskapligt. Men jag var symptomfri. Och föll bara för grupptryck i ett svagt ögonblick.

Men generellt är väl det stora problemet belastningen på sjukvården som ju alltid funnits i och med att friska människor söker sjukvård. Oavsett vad. Prata med en allmänläkare i 3 minuter om hur många som kommer in på en vårdcentral med förkylning. Men det är ju en uppfostrings/utbildningsfråga.

Rent krasst så gäller ju att om man inte får hjälp till sjukan behövde man inte gå dit.
Citera
2021-02-04, 14:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi har snarare ett problem med falska negativa tester pga slarvigt utförd topsning. Jag vet personer (barn) som smittat familjemedlemmar efter att ha fått negativt svar på testet.

Edit: notera också att vi inte kör lika många cykler (amplifiering) som många andra länder kör.
Både positiva och negativa tester kan visa fel av olika orsaker, tex:
Felaktig provtagning.
Brister i testmetoden.
Att man blivit smittad så nyligen att virusmängderna är för små.
Citera
2021-02-04, 14:55
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du väljer verkligen ut ett citat ur artikeln.

Jag skickar ett annat.

” It is the first time a vaccine has been shown to reduce transmission of the virus.”

Finns ingen referens. Är en politiker som står och Joddlar.....
Citera
2021-02-04, 14:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Kanske kan omfördela från andra områden i stället för skattehöjning, bara en tanke, har dock ingen källhänvisning till att det är möjligt, men det har väl hänt tidigare i historien?
Omfördelningen av sjukvårdsresurser är ju det vi lever i nu när tex. operationsköerna växer, cancerprovtagning minskar (fler får diagnos onödigt sent) och vårdpersonalen är överbelastad.

Om man skulle bestämma sig för att fortsätta som vi har det nu så kan man ju utbilda mera sjuksköterskor och läkare på 10 års sikt och under tiden kan omprioriteringar succesivt förbättra situationen.

För mig känns det som ett dåligt val.
Citera
2021-02-04, 15:01
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi passerade alltså 12000 avlidna med corona tidigare än beräknat. Jag ser dock en nedgång i dödsfall och inlagda, smittan slår inte riktigt lika hårt längre.

Jag lägger in 450 avlidna per vecka men det rör sig ned mot 350 och det kommer att innebära att vi når 13000 avlidna med corona möjligen fredagen den 19 februari men TROLIGEN söndagen den 21 februari.

Det innebär att den dystra siffran 13000 avlidna redovisas först på tisdagen den 23 februari.

Någon tredje våg behöver inte komma.

Jag antar att dom flesta här nickar instämmande till min kalkyl.

13000 avlidna? Det dör 90 000 människor varje år. Jag antar att du är ca 7-8 gånger så dyster över den siffran varje gång årets avlidna ska summeras, som du är nu.
Citera
2021-02-04, 15:01
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det finns alltså människor som FORTFARANDE går omkring och är rädda för den här förkylningen?

På allvar?

Typ den 4 eller 5 värsta katastrofen som har inträffat i Sveriges historia.

Så ja. Rädd för vem?
Citera
2021-02-04, 15:03
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
13000 avlidna? Det dör 90 000 människor varje år. Jag antar att du är ca 7-8 gånger så dyster över den siffran varje gång årets avlidna ska summeras, som du är nu.

Varför jämför du precis alla dödsorsaker med en enda?

Då kan vi skita i all form av de som dör av cancer osv enligt din logik...

Troll be trolls.
Citera
2021-02-04, 15:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Mycket tydligt att dem vet att en tredje våg är på gång av den brittiska varianten, sen om det bli som i Portugal får vi se.
Virusnivåerna i avloppsvattnet ökar så vist är en ökning på gång.
Frågan är om det är en tredje våg?
Virushalterna i avloppsvattnet sjönk de senaste veckorna i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Preliminära resultat från tre olika forskningsstudier visar nu på att den nedåtgående trenden har brutits i alla tre städerna.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nu-okar-virushalterna-i-avloppsvattnet-igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in