2021-02-04, 11:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
När jag växte upp fanns det flera ordstäv som gick ut på att man skulle ge f-n i hur andra ville leva sina liv. "Sköt dig själv och skit i andra" var ett. "Sopa rent framför din egen dörr först" var ett annat. Ett tredje var att man inte vet ett skit om hur någon annan har det förrän man har "gått en mil i hans skor". Att försöka leka ingenjör med någon annans liv var tabu under min uppväxt och har därefter alltid varit tabu i mitt eget liv. Det var helt enkelt något som kommunens fattigvård och senare kommunens socialtjänst ägnade sig åt. Och som deras beskäftiga tjänstemän dessutom alltid grovt har misslyckats med. Det går nämligen inte att tvinga människor att göra som man själv vill. Övervakning ger ögontjänare (Esb är nog ett bra exempel). Människor gör alltid som de själva vill så snart övervakningen upphör (Esb ett bra exempel även på detta). Moralpredikningar fungerar inte. Sådana får bara moralisterna själva att känna sig goda och förträffliga.

Alla som har fler än två hjärnceller fattar vad som menas med tänkespråken. Men det är väl säkrast att förklara att det handlar om att grunden för hur man ser på andra människor alltid måste vara att de flesta vuxna människor själva vet vad som är bäst för dem och hur de ska ordna med sina och sina familjers liv. Även här torde Esb vara ett bra exempel. Problemet är bara att det inte är klarlagt vad det är han egentligen vill. Alla tillfällen då han själv utan övervakning kunde ha talat om för EB hur han vill ordna upp trasslet han ställt till har han smitit från. Så vad Esb vill är faktiskt helt okänt. Däremot vet vi rätt mycket om vad andra vill, t.ex. kursgårdsmadamen och Binninge.

Konklusionen av detta är alltså att du inte vet ett enda jota om hur EB, hennes exman, hennes föräldrar och svärföräldrar behöver ordna sin tillvaro för att deras dagliga liv ska fungera både för barnen och dem själva. De har ingen anledning alls att lyssna till ett antal självutnämnda "experter" på detta.

Mycket bra skrivet och dedsutom med god insikt.
2021-02-04, 11:19
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Några detaljer att nysta vidare på:

1:Brf på Humlegatan 10A lgh 1002, finns ingen försäljningsdata någonstans. Lgh 1002 saknar idag mantalsskriven person efter EsB:s "flytt". Den lägenhet som sålts i sept är 1202 som gick via mäklare+annons, det är 2 andra personer som inte har något med Esb att göra .

Konklusion blir att lgh 1002 sålts via spekulantregister utan annons och därför inte finns med i spårbar statistik eller via tjänster typ denna:
https://maklarsakrat.se/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=162 0103385&utm_term=%2Butan%20%2Bmäklare&gclid=EAIaIQ obChMI-9TmtuDP7gIVidmyCh0ycQUQEAAYASAAEgKx5vD_BwE
Målet med denna försäljning har alltså varit att undvika offentlig insyn via öppna register, vilket är mycket likt försäljningen av Marielund, som dock kräver mycket mer juridik såsom en fastighet.

2: Monica Pernroth fullmaktshavare för Esbjörn.
Spåren förskräcker, hon har varit djup involverad i div rättsärenden tillbaka till 2011, bara att läsa hennes alster i olika bloggar. Av Barry:s dokument framgår det att Monica har fullmakt för Esbjörn, i detta fall rör det sig då om en generalfullmakt pga sekretessade dokument. Det är alltså mycket stor risk att Monica hade en fullmakt för Esbjörn redan under hösten 2020, när Esb skrev på köpeavtalet för Marielund, vilket förklarar den plötsliga explosionen i pressen där man då försåtligen lät påskina Matz omtalade avtal, och helt mörkade fullmakten, vilket nu poppat upp genom Barrys intyg. Många förväntar sig att det finns ett testamente för Majkgård, men med en generalare kan dom mjölka Esbjörn redan nu medan han lever, då blir testamentet bara en försäkring.

Hade Monica varit en "god man" hade hon funnits i register, men med en generalfullmakt finns inga register att spåra denna typ av handling. Detta pekar på att Esbjörn redan innan mötet med Ebba varit insnärjd i en slags juridisk gisslan genom denna fullmakt, som ev kan ha startats upp efter kollisionen med cyklisten, där man började säkra upp Esbjörns tillgodohavanden inför ett ev väntat skadestånds-anspråk som nu lär komma efter domstol den 22/2-21.

Esbjörns vändor hos kronis och Monicas fullmakt pekar klart i riktningen att det är Monica som agerar i kulissen och Esbjörn har gått i gryt hos sina polare. Vi närmar oss ett åldringsbrott allt mer som pekar mot Monica och Co, "någon" har alltså redan börjat mjölka Esbjörn på tillgångar där sen Ebba klampade in oventandes om hans reella situation.

Eftersom dessa personer även är högaktiva på nätet, förklarar detta alla dimridåer som läggs ut, både av personerna själva med ekonomiska intressen samt av medierna som har politiska agendor istället.
Onekligen oroande.
Kommer de vara lika villiga att "ta hand om" Esbjörn, den dag hans pengar tagit slut?
2021-02-04, 11:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Nu börjar det bli lite invecklat.

Var det en broder utan bröstarvingar som Esbjörn ärvde?

Om det var en broder som var far till Matz och hans syskon borde det väl vara de som ärvde sin far.

Nu kanske jag har en aning om varför det togs pantbrev på fastigheten.
2021-02-04, 11:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Onekligen oroande.
Kommer de vara lika villiga att "ta hand om" Esbjörn, den dag hans pengar tagit slut?

Jag tror det blir som med fastigheten. Ingenting tyvärr.
2021-02-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Några detaljer att nysta vidare på:

1:Brf på Humlegatan 10A lgh 1002, finns ingen försäljningsdata någonstans. Lgh 1002 saknar idag mantalsskriven person efter EsB:s "flytt". Den lägenhet som sålts i sept är 1202 som gick via mäklare+annons, det är 2 andra personer som inte har något med Esb att göra .

Det kanske kan vara så att lägenheten (1002) efter Esbs innehav i över 45 år vid försäljningen var i ett så erbarmligt skick så att omfattande renoveringar krävs innan köparen kan flytta in och skriva sig där.

I övrigt (under spoiler) så håller jag med dig. Det är en hel del som pekar på att du kan ha rätt i att det är MP som har generalfullmakt och att Binninge endast är en marionett som poppar upp och agerar på de två damernas uppdrag. Han verkar ju inte riktigt veta vad han uttalar sig om när han kommer med sina osakliga påståenden både i svaromålet till TR och i AF.
2021-02-04, 11:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Är inte både Ebba och Jimmie singlar? (skämt i skojsam ton)

Droppen rinna över?
Hade du varit offentlig person så hade media grävt fram saker om dig också och saker fått en orimlig proportion bereonde på ingredienser som pensionatsvärdinnan som vil ärva, broroson som trodde han skulle ärva hela huset och inte bara sin andel och media som löper amok och alla som inte röstar på KD som vill slänga skit.

Jag röstar inte KD då jag inte gillar religion och ordet K i KD sticker mig i ögonen.
Men jag gillar Ebba!
En morsa som vill stanna i det område där henes barn är vana at bo.

Ebba EBBA GO GO GO!
Jag har inga problem alls med K i KD. Det är ju t ex inte så att det står för kommunism.

Men att värna om äldre och familj och moral och allmänt om s k kristna värderingar, har de ju haft som sin paradgren. Ebbas husaffär är ju fullt jämförbar med om Löfven skulle avslöjas som nolltaxerare. Behöver inte ens vara något olagligt i det, men det skulle vara mot hans partis principer och ideologi.

En politiker MÅSTE leva som hon lär, annars är hon inte trovärdig. Även gamla grejer kan vara besvärande, men då går det ju iaf att göra avbön och förklara att man har ändrat sig. Men Ebba kör ju sin skandal med gasen i botten NU.

KD värnar om de äldre va? Bullshit, så länge Ebba är kvar. Hon är bränd. Avgå!
2021-02-04, 12:02
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag har inga problem alls med K i KD. Det är ju t ex inte så att det står för kommunism.

Men att värna om äldre och familj och moral och allmänt om s k kristna värderingar, har de ju haft som sin paradgren. Ebbas husaffär är ju fullt jämförbar med om Löfven skulle avslöjas som nolltaxerare. Behöver inte ens vara något olagligt i det, men det skulle vara mot hans partis principer och ideologi.

En politiker MÅSTE leva som hon lär, annars är hon inte trovärdig. Även gamla grejer kan vara besvärande, men då går det ju iaf att göra avbön och förklara att man har ändrat sig. Men Ebba kör ju sin skandal med gasen i botten NU.

Det är ju precis det Ebba gör.

1. Äldre - hon bryr sig om Esbjörn, inte de pengakåta människor som omger honom.

2. Familj - hon bryr sig om sina barn.

3. Moral - Finns ingen anledning för henne att vika för de som försöker utpressa Esbjörn. Låt de döda begrava de döda.
2021-02-04, 12:08
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns inget läkarutlåtande över hans kognitiva nedsättningar. Det finns ett utlåtande från en privatpraktiserande psykolog som säger att han har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning.

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=8

Om man läser utredningen så beskriver psykologen Esbjörn som orienterad till samtliga kvaliteter, person, plats, tid och situation. Han har inga associations- eller tankestörningar, normal vakenhet och stämningsläge. Han är följsam med god formell och informell kontakt. Han arbetar med hög koncentration och hög uthållighet.

Den slutsats om lindrig kognitiv funktionsnedsättning som nämns i utredningen baseras i huvudsak på de intervjuer som gjorts med Margareta Majkgård, som anges som närmaste anhörig till Esbjörn, om hur han fungerar i vardagen med toalettbesök, mat, hygien, tvätt och liknande. Det finns inget som talar för att hon skulle ha särskilt god insyn i hur ensamstående Esbjörn Bolin fungerar i dessa situationer. Att hon ens anges som ”närmast anhörig” är för att utredningen förmodligen kräver en sådan för att vara komplett.

Esbjörn är ensamstående sedan hans särbo gick bort för tiotalet år sedan, det finns egentligen inget som antyder att han någonsin bott ihop med en annan människa. I varje fall inte med Margareta Majkgård. Hon kan möjligen anse sig själv vara en vän, men en nära anhörig i ordens rätta bemärkelse kan nog ingen hävda med gott samvete att hon skulle vara.

Det fetade, psykologen skriver "som idag fungerar i princip som närmast anhörig". Därmed har troligen inte Esbjörn godkänt henne som närmast anhörig och psykologen har lagt in en brasklapp om det skulle bli problem med intygets vederhäftighet.
2021-02-04, 12:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Nu börjar det bli lite invecklat.

Var det en broder utan bröstarvingar som Esbjörn ärvde?

Om det var en broder som var far till Matz och hans syskon borde det väl vara de som ärvde sin far.

Både och har skett.

Esbjörn hade tre syskon, jag vill minnas att en av dessa var barnlös.
2021-02-04, 12:31
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Oavsett om hon har rätt eller fel kör hon partiet i botten.
Hon får välja huset eller partiet, även fast det är orättvist.
Senast redigerad av Goldfinger1964 2021-02-04 kl. 12:41.
2021-02-04, 13:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Oavsett om hon har rätt eller fel kör hon partiet i botten.
Hon får välja huset eller partiet, även fast det är orättvist.

Tycker hon skall ta huset. Kommunalråd duger bra för EB. Slippa bli nedsablad av en massa stollar på nätforum, i TR och andra arenor.
2021-02-04, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Jag tror inte Esbjörn ändrat sig utan det är pensionatstanten som ville ärva honom precis som hon gjort med andra äldre män i sin omgivning. Sen brorsonen som inte tagit ut sin 37 del ur huset utan sagt sig vänta och få hela huset. Det är de som protesterat och media som gillar en smaskig historia. Jag anser/tror at Esbjörn vill sälja men hamnat i knipa med pensionatstanten och brorsonen. Jag tror INTE Ebba gör fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in