Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Hörrdu ägget, varför skickar du inte inlägget direkt till mig?
I övrigt: vad är hönan och vad är ägget? Kanske är många män som vill ha underdåniga fruar? Och kvinnor som anpassar sig efter detta. Har den tanken aldrig slagit dig?
Av de kvinnor jag känner vill de ha fysiskt attraktiva män som de trivs med. Sedan vilka egenskaper de trivs med hos en man är ganska lika. Men ingen av dem har någonsin sagt att de vill ha en man som tjänar bra etc.
En stor del av vad vi attraheras av är helt omedvetet, våra gener bryr sig inte om att vi är medvetna om det, de bara agerar (eller styr oss, rättare sagt), våran hjärna kan komma på alla möjliga olika förklaringar och rationaliseringar till beteendet, det betyder nödvändigtvis inte att de är korrekta, det är irrelevant, bara generna sprids vidare.
Man vet inom detta område att kvinnor attraheras av hög status, det är ingen frågan om saken, det är i princip en "naturlag" hos evolutionsbiologier och teoretiker, det är så självklart som att gräset är grönt på sommaren.
Män vill i regel ha undernådiga fruar, ja. Men det är kvinnan som är den mer selektiva när det kommer till parbildning och reproduktion (få ägg VS många spermier etc), således är det i slutändan hon som väljer, medan mannen försöker imponera, så som hos många andra djurarter. Således är det kvinnan som bestämmer vad som gäller: Skulle kvinnor föredra män som kladdade sitt ansikte med bajs, då skulle män börja konkurrera om bajskladdning - Men kvinnor föredrar män av hög status, således försöker män (återigen, ofta omedvetet) hävda sin status (för att det är just det som är effektivt).
Det här är så otroligt grundläggande att jag knappt kan förstå jag behöver redogöra detta för dig, om man inte förstår sig på det här så kan man inte förstå ett dugg av mänskliga beteenden, man kan inte förutspå ett jota etc.