2021-02-03, 19:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej, det är fortfarande inte "många" som drabbas av långtidscovid, det är ytterst ovanligt av dem som faktiskt insjuknar att man har faktiska problem månader efter tillfrisknandet. Betänk mörkertalet kring infektioner vi har i detta land te.x. Men visst, vissa kommer drabbas hårdare än andra av detta, framförallt riskgrupper. Det är ju detta som är hela problemställningen med Covid här i Sverige och i världen. För större delen av isberget är viruset totalt jävla ofarligt, men vi har fortfarande en grupp människor som kan drabbas illa.
Förstår du inte att belastningen redan nu är så påtaglig att en långvarig samhällssmitta rent av är systemhotande och att det hittills kostat samhälle enorma pengar och resurser? En situation som vi faktiskt inte ser när det gäller andra smittsamma sjukdomar. Verkligheten är redan här. Trots att det är en minoritet kanske som blir allvarligt sjuka.

Det kommer att märkas i både plånbok och i samhällsservice framöver. Lika för alla t.o.m. även för antivaxxare. Och när de blir sjuka får vi verkligen hoppas att de dör kvickt så att de inte belastar oss andra som kommer att ta vaccin för att hålla oss friska och produktiva. Samhällskontraktet går åt båda hållen.
Citera
2021-02-03, 19:42
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID19 ger uppenbarligen långvariga besvär hos många en del allvarliga och man misstänker att det kan ge riktigt otrevliga besvär ibland som kan bli kroniska. Att inte många drabbas är inte någon anledning att spela ner allvaret. Vi ser helt enkelt inte något sådant vid influensa än mindre vid vanliga förkylningar och situationen med COVID är allvarlig och icke-jämförbar.

Samt i min mening är inte COVID19 ett luftvägsvirus i första hand. Inget perfekt iaf. Du blir sjukare i influensa faktiskt men människans immunförsvar kan hantera viruset bättre. Hos COVID19 är det immunförsvaret som inte riktigt kan hantera viruset. Det är också antagligen med i spelet när det gäller de ibland långvariga kvarstående problemen några får dras med. Autoimmunitet har nämnts bl.a.

Och det är just långvarigt sjuka som belastar samhället. Både kostnader i form av förlorade arbetstimmar och resurser i vården naturligtvis. Dör folk helst precis före pensionen är det rent cyniskt närmast en vinst för samhället.

Vi leker med tanken att sveriges immunitet mot influena A eller B var noll.
Hur hade det då sett ut om vi haft 2 miljoner fall av influensa A eller B 2020?
Jag är tror du hade fått ungefär samma höga dödstal, samma antal svårt sjuka och lika många som mått dåligt en lång tid efteråt.

Får vi bara immunitet så kommer detta bli som våra andra influensor. Nya mutationer kommer komma men tack vare ett visst skydd kommer friska människor inte bli speciellt sjuka men äldre och riskgrupper måste vaccineras.

Angående dom psykoligiska symptomen som ångest och nedstämdhet så är det inte så konstigt när man bombarderas av negativa rubriker 24/7.
Citera
2021-02-03, 19:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vi leker med tanken att sveriges immunitet mot influena A eller B var noll.
Hur hade det då sett ut om vi haft 2 miljoner fall av influensa A eller B 2020?
Jag är tror du hade fått ungefär samma höga dödstal, samma antal svårt sjuka och lika många som mått dåligt en lång tid efteråt.

Får vi bara immunitet så kommer detta bli som våra andra influensor. Nya mutationer kommer komma men tack vare ett visst skydd kommer friska människor inte bli speciellt sjuka men äldre och riskgrupper måste vaccineras.

Angående dom psykoligiska symptomen som ångest och nedstämdhet så är det inte så konstigt när man bombarderas av negativa rubriker 24/7.
Det är den mest troliga utvecklingen att viruset inrangera sig bland de övriga HCoV:s vi har omkring oss. Men det kommer att ta tid säkert ett decennium om inte mer. Just nu ser det dock inte ljust ut då de nya mutationerna faktiskt verkar vara skadligare. Hursomhelst, till dess kommer COVID19 att kosta samhället både pengar och resurser för att inte tala om lidande och död. Försök att ta in detta och att detta kommer att drabba alla även dig i din vardag.

Och ja, om en ny influensavariant typ som Spanska sjukan skulle slå till kommer även den att orsaka elände. Men nu har vi coronan att brottas med.
Citera
2021-02-03, 20:07
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
DAGS FÖR VÅG TRE?!!?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nu-okar-virushalterna-i-avloppsvattnet-igen

Har vi ens kommit ur våg 2?
Citera
2021-02-03, 20:10
Avslutad
Kanske inte har hängt med men Januari verkar dödligare än jag trodde, för de rapporterade fallen är redan flest hitills på en månad vad jag kan se.

Vecka 1: 661
Vecka 2: 885
Vecka 3: 690
Vecka 4: 594

Bara det blir 2 830 dödsfall. Och då är inte ens hela månaden inkluderad, vecka 1 - 4: 4 januari - 31 januari.

885 på en vecka är definitivt flest hitills på bara en vecka. Om man kollar de allra dödligaste veckorna i våras så var det färre än så per vecka. Som allra mest 670 dödsfall under vecka 16 i mitten av april. Resten av april var färre än så.

https://platz.se/coronavirus/?

Men det lär nog se klart bättre ut när man väl kan slå ut det där på alla 12 månader och kollar på överdödligheten för hela 2021 👍

Inte minst om vi har turen att skiten försvinner efter våren och det blir en underdödlighet resten av året... För om det händer så har det här rekordet knappt ens existerat, det kommer inte ens synas överhuvudtaget i den årliga statistiken.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Som väntat. 3dje vågen på g.

"Viruset har ökat i avloppen i tre stora städer igen
Preliminära siffror från tre olika forskningsstudier visar att virushalterna i Stockholm, Göteborg och Uppsala har ökat igen, rapporterar SVT.

– Mängden virushalter av covid-19 i avloppsvattnet har hittills relativt bra speglat utvecklingen av hur covid-19 sprids i samhället, säger Cecilia Williams som är professor i bioteknologi från KTH."
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är den mest troliga utvecklingen att viruset inrangera sig bland de övriga HCoV:s vi har omkring oss. Men det kommer att ta tid säkert ett decennium om inte mer. Just nu ser det dock inte ljust ut då de nya mutationerna faktiskt verkar vara skadligare. Hursomhelst, till dess kommer COVID19 att kosta samhället både pengar och resurser för att inte tala om lidande och död. Försök att ta in detta och att detta kommer att drabba alla även dig i din vardag.

Och ja, om en ny influensavariant typ som Spanska sjukan skulle slå till kommer även den att orsaka elände. Men nu har vi coronan att brottas med.

Jag håller med dig utom på en punkt. Jag tror inte det tar decennier utan jag är berydligt mer optimistisk. Till sommaren har vi nära noll fall och sen när nästa influensasäsong kommer så ökar det men inte mer än dom vanliga influensorna tack vare vaccin plus 2-4 miljoner som redan varit sjuka. Till hösten kommer nästan alla restriktioner att vara borta TROR JAG.

Vi får se om jag har rätt annars får ni gräva fram detta inlägg och tala om hur fel jag hade

Jag kommer gräva fram det till vissa här inne som tror detta är jordens undergång.
Citera
2021-02-03, 20:25
Medlem
Cancerogens avatar
Glad att jag inte haft covid ännu:

"Coronaviruset kan gömma sig i hjärnan och aktiveras på nytt.
En amerikansk studie kopplar gömställena till plötsliga dödsfall men också till framtida hjärnsjukdomar.
– Det låter rimligt. Jag ser paralleller till herpesviruset som lever latent i kroppen och aktiveras vid nedsatt immunförsvar, säger Bengt Winblad, professor i geriatrik på Karolinska Institutet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GaB2aq/viruset-kan-ligga-gomt-i-din-hjarna

Betallänk. Tyvärr.

Gratislänk:

https://www.newsweek.com/covid-19-may-hide-brains-cause-relapses-study-says-1563567

Studien:

https://www.mdpi.com/1999-4915/13/1/132/htm
Citera
2021-02-03, 20:32
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Låt säga att det i ett genomsnitt avlider 100 personer om dagen i covid-19 så blir det ca 3000 individer varje månad. Om detta håller på i samma takt som nu så kommer runt 15000 personer att ha avlidit i covid-19 fram till midsommar.

När Estonia sjönk så förolyckades 852 personer och då kallade man detta för en katastrof.
Vad kallar man det som pågår nu i Sverige..?
Du tänker inte att det saknas något perspektiv i din i övrigt mycket skarpa jämförelse mellan covid-19 och Estonia, ändå?

Jämfört med genomsnittligt antal döda per dag vid tiden för Estoniakatastrofen dog det ungefär 100 procent fler, bara på grund av sjöolyckan, på en gång.

Tror du att det kan utgöra en skillnad i hur det betraktas, jämfört med åtta procent fler utslaget på ett år?

Vore vi betjänta av fullständig landssorg så länge som folk dör i covid-19?
Citera
2021-02-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Hmm, kan va så...men även om det inte är sant vad du säger så kommer det definitivt finnas miljoner människor som tror på denna berättelse. Problemet med storyn, vilket alla säkert kan hålla med om, är att man varken idag, imorgon eller nästa år kommer veta om det är Kina som är ansvariga. Det skulle lika gärna kunna vara ett sabotage, alternativt en främmande makt som släppt ut biobomben corona där; som exempelvis USA:

https://www.mpg.de/12318180/darpa-insect-ally
Absolut, det går inte att veta säkert hur viruset kom dit. Men att väst medvetet skulle plantera ett pandemiskt virus, som drabbar oss mycket värre än det drabbar Kina, är en mycket mer långsökt händelse än ett oskyldigt misstag på ett labb.

Det sker massor av misstag på högrisklabb i väst. Jag tror det var USA som räknade till två incidenter i veckan (nationellt).

När Obama ströp pengarna till Wuhan så var det efter ett upprop från forskare som hade räknat ut att en pandemi sannolikt skulle startas av misstag av Gain-of-Function forskning inom 12 år, enbart baserat på hur många incidenter som sker rent statistiskt på såna här ställen. Det verkar som att de fick rätt.
Citera
2021-02-03, 20:33
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Som väntat. 3dje vågen på g.

"Viruset har ökat i avloppen i tre stora städer igen
Preliminära siffror från tre olika forskningsstudier visar att virushalterna i Stockholm, Göteborg och Uppsala har ökat igen, rapporterar SVT.

– Mängden virushalter av covid-19 i avloppsvattnet har hittills relativt bra speglat utvecklingen av hur covid-19 sprids i samhället, säger Cecilia Williams som är professor i bioteknologi från KTH."

Verkar som om den brittiska varianten har stretchat klart och är redo att gå på sitt skift.

Håll i hatten, nu bär det av!
Citera
2021-02-03, 20:41
Medlem
raskenss avatar
AZs vaccin är riktigt potent. Ingen hamnane på sjukfus 22 dagar efter försra dosen. Med tanke på att det tar bort alla svåra fall redan efter första dosen är det bedrövligt hur dåligt myndigheterna har handerat det vaccinet. Speciellt med tanke på att det är det enda som har kapacitet att leverera volymer över hela världen.

https://youtu.be/H1CLButseKM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in