2021-02-03, 14:50
Medlem
Sooks avatar
Snart behövs negativt covidtest för att komma in i Sverige.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har du någon källa på att det i dagsläget är svårare att skrivas in på IVA kontra våren? Eller är detta ytterligare ett av dina påhitt?

Dags för Karlkula att kliva in igen

När IVA varit hårt belastad så har man var tvungen att sätt hårdare regler. Sedan har man också lärt sig lite efter år av Covid-19 vilka som klarar och inte klarar även om man försöker hjälpa alla så gott man kan.
Men lovar dig att med dagens erfarenhet så ser det lite annorlunda ut. Jag har skrivit det förut och jag känner folk som jobbar där inom Stockholms området som berättat det.

Det är väl ganska naturligt efter 1års erfarenhet eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Den meningen har skrivit i stort sett varje dag i denna tråd sedan mitten av mars utan haft någon substans.
Vi vore det konstigt om det inte sjunker men samtidigt så dör så många människor.

Norge och Finland har svårt att acceptera att 5 människor om dagen dör och agerar omgående och får mer sig folket.
I Sverige dör tresiffrigt varje dag men likväl vill vi bara prata gott om vår strategi och gärna att kurvorna går ner.

Ser framför en Lorry Sketch på detta. PÅ ett sjukhus ligger 50 personer på IVA. Alla dör på samma dag och inom en timme. Ledningen, FHM, politiker och mindre begåvade Covid-19 hatare jublar i kapp och firar med skumpa och tårta att IVA platserna går ner och antal inlagda minskar.

Det beskriver mycket svensken sett att vara naiv.

Om läget blir objektivt bättre (siffrorna går ner) så är det ju irrelevant hur siffrorna ser ut i jämförelse med andra länder. Eller menar du att så länge siffrorna här är sämre än i Finland så kan man inte säga att läget blir bättre?
Citera
Medlem
Citat:
Menar givetvis en slags av mutation av Covid-19. Engelska, Sydafrikanska eller vad dom kallar det.
Den brittiska finns ju redan här i ,..utbrett över hela landet.
Brittisk, Sydafrikansk, Brasilianskt .. de två sistnämnda vet jag inte om de finns här.
Senast redigerad av hagelskur 2021-02-03 kl. 14:55.
Citera
2021-02-03, 14:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är en inte så gammal människa som arbetade 7 dagar i veckan med sin egna hotellverksamhet. Nu sitter han som ett vrak efter att ha fått covid19 i maj. Betänk vad hans vård har kostat och kommer att kosta oss i framtiden, plus uteblivna skatteintäkter från honom så nej det är inte trams.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/coronan-tog-over-min-kropp-helt-och-hallet
Visst och jag kan säkert googla fram nån yngre som har cancer eller ALS. Eller dom är det kanske inte synd om?
Citera
2021-02-03, 14:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Glömde att du inte var på samma nivå som många andra här inne. Sorry ska vara med tydlig så att även du förstår.

Menar givetvis en slags av mutation av Covid-19. Engelska, Sydafrikanska eller vad dom kallar det.
Hoppas jag inte behöver göra mer utlägg om det så du hakar upp dig i sedanvanlig ordning i saker som du inte förstår själv.

Nej, Norge har inte fler fall av den sydafrikanska än oss.
Man var orolig för den brittiska, men det har ju redan visat sig att Sverige redan har en rejäl samhällsspridning av denna variant.
Detta vet du också.
Varför håller du på och löjlar dig?
Citera
2021-02-03, 14:53
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Den brittiska finns ju redan här i ,..utbrett över hela landet.

Japp. Men det är ju flera länder som rapporterar om olika mutioner av virus. Vi får väl se om det kommer fler än om det stannar så här.
Citera
2021-02-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
8 miljoner svenskar kommer inte vaccineras, även om vi har 100 miljoner doser och all infrastruktur på plats.

Låt säga att det i ett genomsnitt avlider 100 personer om dagen i covid-19 så blir det ca 3000 individer varje månad. Om detta håller på i samma takt som nu så kommer runt 15000 personer att ha avlidit i covid-19 fram till midsommar.

När Estonia sjönk så förolyckades 852 personer och då kallade man detta för en katastrof.
Vad kallar man det som pågår nu i Sverige..?
Citera
2021-02-03, 14:54
Medlem
Man begär alltså extra resurser för att bevaka gränsen till Finland. Nu slår man på stort!
Citera
2021-02-03, 14:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Visst och jag kan säkert googla fram nån yngre som har cancer eller ALS. Eller dom är det kanske inte synd om?

Det är klart att det är synd om dem med. Men det finns ingen anledning att förminska corona och dess farlighet.
Citera
2021-02-03, 14:55
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej, Norge har inte fler fall av den sydafrikanska än oss.
Man var orolig för den brittiska, men det har ju redan visat sig att Sverige redan har en rejäl samhällsspridning av denna variant.
Detta vet du också.
Varför håller du på och löjlar dig?

Ska bara rätta dig

Jag har inte sagt att Norge har fler fall av den sydafrikanska varianten än oss så när du bygger hela citatet på felaktiga grunder igen och sedan går till nya personangrepp så måste jag rätta dig igen Bertil.
Citera
2021-02-03, 14:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ska bara rätta dig

Jag har inte sagt att Norge har fler fall av den sydafrikanska varianten än oss så när du bygger hela citatet på felaktiga grunder igen och sedan går till nya personangrepp så måste jag rätta dig igen Bertil.

Du talade ju om den ”nya varianten”

Om du menade den brittiska, så har vi ju redan samhällsspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in