Citat:
Just det du tar upp här, om att SE fanns på platsen och att han saknar alibi, gör ju att åtminstone ett par av de krav man brukar ställa på bevisningen i ett indiciemål kan anses vara uppfyllda:
Ett annat alternativ som har föreslagits (av bl.a. vittnet Inge M, författaren Thomas Kanger och Leif GW Persson) är att en alternativ gärningsman skall ha stått och väntat på makarna Palme någonstans vid mordplatsen. Även den här teorin går ganska knackigt, mycket för att den inte heller går särskilt bra ihop med de många vittnesiakttagelserna.
Vad som skulle behövas för att få loss SE ur den här knipan verkar alltså vara en konkret alternativhypotes, dvs. en ny och rimlig teori om vem gärningsmannen skulle kunna vara, hur han i så fall var klädd, från vilket håll han kom, och vart han sedan tog vägen. Själv sätter jag här mitt hopp till SVT:s Lars Olof Lampers, som verkar vara den mest kunnige av alla åklagarens kritiker:
"Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas."Så den intressanta frågan är väl då den här sista punkten, den om att man måste kunna utesluta annan gärningsman. Att en femte och hittills okänd person skulle ha rört sig söderut på Sveavägen tillsammans med de här fyra vi redan känner till (dvs. SE, AB och makarna Palme) är ganska svårt att få ihop med de vittnesiakttagelser som finns. Någon borde ju i så fall ha sett den här personen kan man tycka.
http://klevringsjuridik.se/verdict/hovratten-for-nedre-norrland-referat-rh-1998-88/
Ett annat alternativ som har föreslagits (av bl.a. vittnet Inge M, författaren Thomas Kanger och Leif GW Persson) är att en alternativ gärningsman skall ha stått och väntat på makarna Palme någonstans vid mordplatsen. Även den här teorin går ganska knackigt, mycket för att den inte heller går särskilt bra ihop med de många vittnesiakttagelserna.
Vad som skulle behövas för att få loss SE ur den här knipan verkar alltså vara en konkret alternativhypotes, dvs. en ny och rimlig teori om vem gärningsmannen skulle kunna vara, hur han i så fall var klädd, från vilket håll han kom, och vart han sedan tog vägen. Själv sätter jag här mitt hopp till SVT:s Lars Olof Lampers, som verkar vara den mest kunnige av alla åklagarens kritiker:
"Palmemördaren" - Svensk dokumentär från 2021
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren
Du förstår väl ändå att GM kan vara en för oss helt okänd person som inte är någon av de Cluedo-pjäser du placerat ut på Sveavägen? Eller menar du på fullt allvar att vi med stöd av vittnesuppgifter har en heltäckande bild av vilka personer som kan komma ifråga? Och för att det över huvud taget ska vara värt att ens spekulera i en Mr X på den här tillrättalagda spelplanen måste vi kunna säga med bestämdhet vem det är, hur han var klädd och var han kom ifrån?
Har funderat på hur folk tänker som påstår att det inte går att "komma runt" Engström. Menar de alltså att det inte finns plats på mordplatsen för andra än de vi har namnen på och att vi därför får ta den av dessa som ligger mest pyrt till? Dummare än jag trodde i så fall.