2021-02-03, 17:03
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kina har aldrig brytt sig om folkets hälsa. Om de hade brytt sig om människoliv så hade de varit transparenta med var viruset kom ifrån, så att resten av planeten hade fått tid och möjlighet att förbereda oss och agera på rätt sätt. Uttrycket "det här viruset fortsätter att förvåna oss" skulle aldrig behövt yttras.

Sverige hade tid och möjlighet att förbereda sig! Smittan hoppade inte Kina -> Sverige. Låt gå för att svenska beslutsfattare var förda bakom ljuset av elaka kineser, men de fick en andra chans att agera när det stod klart att smittan spreds i Italien/Centraleuropa och Irak - och gjorde inget. Går inte att skylla ifrån sig.
Citera
2021-02-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att Sydkorea hade en tuffare strategi kan ju delvis förklaras av de har en närmare relation till Kina, och är bättre på att tolka deras agerande. Här i Europa såg ju kineserna som fartdårar när de började bygga sjukhus från ingenstans, för något så "harmlöst" som SARS eller MERS, som visserligen kan vara väldigt farliga virus men inte farliga.

Det är ju definitivt orsaken till att Taiwan var på hugget. De är Kinas ärkefiender, och tror alltid det värsta om kinesiska regimen. Det skulle inte förvåna mig om de begrep redan i januari att det här kan vara något som tillverkats i ett laboratorium. Taiwaneserna hanterar Kina dagligen, och är experter på att tolka Kinas agerande, precis som nästan alla svenskar direkt skulle ana ugglor i mossen om Norge agerade extraordinärt konstigt. Många taiwaneser har dessutom vänner och släktingar i Kina, som rapporterar om vad som händer.

Scov2 borde ha muterat helt hysteriskt när det bröt ut i Wuhan. Det normala för ett virus som byter värddjur är att det påbörjar en mycket intensiv period av mutation, där det försöker anpassa sig för att överleva i sitt nya värddjur. Det var exakt det som hände med de smittade minkarna i Danmark, och varför det blev en så stor sak av det. Men scov2 muterade inte alls i Wuhan. Genomet var 100% identiskt hos alla som smittades. Det pekar just på att det här viruset var färdiganpassat till människa redan innan utbrottet i Wuhan. Man kunde ju önskat att Europas länder och USA inte var så välvilligt inställda till Kina, och trodde det bästa. Om man hade haft lite mer skepsis kring Kina så hade man kanske börjat rota lite i detaljerna kring viruset och dess genom, och insett att det här inte är något av de vanliga djurvirusen som uppstår i Kina var och varannat år.

Jag skulle säga att situationen är exakt som Tjernobyl, fast hundra gånger värre. Jag tror även att efterdyningar kommer bli liknande. Jag kan knappt föreställa mig folkets ilska när Anders Tegnell en dag ska tvingas gå ut på presskonferensen och förklara att viruset inte hade något med myrkottar att göra, utan en laboratorieolycka där kineserna har använt genteknik för att tillverka pandemiska coronavirus i studiesyfte. Vi har suttit inspärrade i ett år, förlorat jobb och familjemedlemmar, p.g.a kinesiska regimens vårdslösa framfart och respektlöshet mot naturens krafter och allt levande. Sen har de mage att förneka sin skuld i det hela, skyller virusets ursprung på Europa, och kliver runt bland liken och köper upp västerländska företag.

Givetvis så är Kinas nästan absurda insatser för att stoppa viruset en reaktion på att de snabbt identifierat den här katastrofala olyckan som det allvarligaste hotet mot den kinesiska regimen sedan kommunisterna tog makten. Kina har aldrig brytt sig om folkets hälsa. Om de hade brytt sig om människoliv så hade de varit transparenta med var viruset kom ifrån, så att resten av planeten hade fått tid och möjlighet att förbereda oss och agera på rätt sätt. Uttrycket "det här viruset fortsätter att förvåna oss" skulle aldrig behövt yttras.
Hmm, kan va så...men även om det inte är sant vad du säger så kommer det definitivt finnas miljoner människor som tror på denna berättelse. Problemet med storyn, vilket alla säkert kan hålla med om, är att man varken idag, imorgon eller nästa år kommer veta om det är Kina som är ansvariga. Det skulle lika gärna kunna vara ett sabotage, alternativt en främmande makt som släppt ut biobomben corona där; som exempelvis USA:

https://www.mpg.de/12318180/darpa-insect-ally
Citera
2021-02-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Finland förlänger till 3 månader för AZ. Inte otänkbart att det sker här med alltså vilket kommer öka takten på vaccinationen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/03/langre-tid-mellan-vaccindoserna-snabbar-upp-coronavaccineringarna-astra-zeneca

Särskilt med tanke på att det höjer effektiviteten till 82% också
Citera
2021-02-03, 17:25
Avslutad
Kollade mer på sjukhusfallen totalt sett. Vilket alltså är en helt annan sak än de siffror man oftast ser.

Det brukar i regel handla om hur många som har rapporteras som inlagda samtidigt på sjukhusen, under ett visst datum. Läget "just nu", typ. (Fast det är eftersläppning där med då)

Jag blev i alla fall lite förvånad över vissa siffror. Eller nästan precis hur många jag förställer mig att det är på sjukhusen under en vanliga influensa! Nästan...

I en ding ding värld numera kallad Sverige kanske 🤷‍♂️ Eller en extremt bred defination av ordet "nästan".

2 mars 2020 - 24 januari 2021:

Citat:
"Totalt antal slutenvårdade för covid-19": 43 417 "

Citat:
Under 70 år: 22 542 (52 %)
Över 70 år: 20 865 (48 %)

Citat:
Under 40 år: 5029

Antal inlagda 40 - 69 år: Cirka 17 500 (egen uträkning, baserad på de siffror som anges)

Givetvis är det fler invånare i åldern 0-70 år än över 70 år som påverkar, men 22 500 under 70 år var inte vad jag föreställde mig ändå. (Tillägg: 17 500 handlar ju bara om de i åldern 40-69 år med)

Citat:
Avlidna under slutenvård: 6 664
Andel avlidna: 15 %

Så i genomsnitt har 85 av 100 patienter överlevt eller 15 av 100 avlidit.

Fast det är beräknat på alla åldrar och alla patienter. Så den procenten är rimligtvis mycket högre än så för 70+.

När det gäller sjukvård över 40 år så handlar det om tusentals fall alldeles oavsett åldersgrupp: (andel av alla patienter inom parantes)

Citat:
40-49 år: 3882 (11,6 %)
50-59 år: 6438 (14,8 %)
60-69 år: 7193 (16,6 %)
70-79 år: 9060 (20,9 %)
80-89 år: 8677 (20 %)
90+ år: 3128 (7,2 %)

35 % av alla sjukhusfall tillhörde ingen av de fyra vanligaste sjukdomsgrupperna.

Som är: Hjärt och kärlsjukdom, högt blodtryck, diabes och lungsjukdomar. Några patienter kan dock ha haft andra sjukdomar som inte nämns, så låter det vara osagt hur många.

Antal patienter på Intensivvården totalt sett under hela pandemin hitills: 4 916 patienter. Medelålder: 61 år

Intensivvårdsregistret: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Jag tvivlar då starkt på att det någonsin (förutom enstaka pandemier) brukar vara i närheten av över 43 000 sjukhusfall, 5 000 patienter på intensiven och nästan 12 000 rapporterade dödsfall på mindre än 12 månader.

Med eller utan några tidigare sjukdomar. Där hela 22 000 patienter på sjukhusen dessutom har varit under 70 år.

Siffrorna från socialstyrelsen: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/statistik-covid19-inskrivna.xlsx
---------------------
Där finns även statistik över antal inskrivna vecka för vecka.

Om jag nu inte misstolkar något så var det uppåt 2 000 inskrivna per vecka både i april i våras och i december, där jag får det till runt 8 000 inskrivna på fyra veckor både när det var som flest i våras och i vinter.

Allra lägst antal inskrivna var det först frammåt september.

Enda veckorna med färre än 200 inskrivna/vecka, eller färre än cirka 800 per månad, var under vecka 30 - vecka 40 (augusti - september). Därefter ökade det igen.
Senast redigerad av sjelvefan 2021-02-03 kl. 17:31.
Citera
2021-02-03, 17:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har vaccin mot influensan och några jämförbara dödstal har vi inte hur mycket ni än gastar. Och därmed väldigt få med kroniska skador. I synnerhet inte friska personer som får vanlig influensa.

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Möjligt att dem inte är jämförbara, men att mörkertalet kring dödstalen för influensa är bra mycket högre än Covid känns inte speciellt vågat. Hur räknar man influensadödsfall kontra Covid? Finns det nåon 30-dagars regel där?
Det sistnämnda du nämner gäller ju även Covid. Det spelar ingen roll hur mycket ni gastar, viruset är inte speciellt farligt för den generella populationen.
Det är ju svårt att veta hur det ser ut med kroniska skador efter så här pass kort tid.
Det som nu rapporteras är att cirka 10 % av de smittade har kvarvarande symptom efter 10 - 12 veckor.
De upplevda symtom som rapporterats har främst varit trötthet, andfåddhet, hosta, hjärtklappning och försämrat luktsinne. Men även bröstsmärtor, muskel- och ledvärk, viktnedgång, mag-tarmbesvär, hudförändringar, en försämrad livskvalitet samt en allmänt försämrad fysisk respektive psykisk hälsa har redovisats. Kliniska mått som rapporterats har varit försämrad lungfunktion och förändringar i lungor, hjärt- och kärlpåverkan som hjärtmuskelinflammation, förändringar i hjärnan samt försämrat lukt- och smaksinne. Eftersom sjukdomen är ny kan det inte uteslutas att det förekommer andra långvariga symtom som ännu inte har rapporterats i vetenskapliga artiklar.
https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-bereder/langvariga-symtom-vid-covid-19/?pub=49189

Vanliga symptom minst en månad efter tillfrisknandet.
Trötthet, 13–55 %
Hosta, 9–33 %
Försämrat lukt- eller smaksinne, 12–37 %
Försämrad livskvalitet , 31–44 %
Ångest och depression, 29 %
Post traumatiskt stressyndrom, 20 %
https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-bereder/langvariga-symtom-vid-covid-19/?pub=49189#tabellfemtva

Diagnostiserade och uppmätta fysiska förändringar minst en månad efter tillfrisknandet.
Minskad syreupptagningsförmåga, 35 %
Skador eller förändringar i lungor, 25–54 %
Påverkan på hjärta- kärl, 58–78 %
Försämrat lukt- och smaksinne, 4 %
https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-bereder/langvariga-symtom-vid-covid-19/?pub=49189#tabellfemtre
Citera
2021-02-03, 17:26
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns inga studier som entydigt visar att Ivermectin har någon effekt på covid-19 i din länk, det har NIH (som du länkar till) själva skrivit..

Kolla https://ivmmeta.com/#results
Citera
2021-02-03, 17:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Kolla https://ivmmeta.com/#results
Studier som ingen vågar sätta sitt namn på bryr jag mig inte om och jag hittar inget namn på den studie du länkar till.

Edit
Det som skrivs kan vara rätt, men utan namn sjunker trovärdigheten mycket.

NIH skriver så här.
Recommendation
The COVID-19 Treatment Guidelines Panel (the Panel) has determined that currently there are insufficient data to recommend either for or against the use of ivermectin for the treatment of COVID-19. Results from adequately powered, well-designed, and well-conducted clinical trials are needed to provide more specific, evidence-based guidance on the role of ivermectin for the treatment of COVID-19.
https://www.covid19treatmentguidelines.nih.gov/statement-on-ivermectin/
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-03 kl. 17:33.
Citera
2021-02-03, 17:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Möjligt att dem inte är jämförbara, men att mörkertalet kring dödstalen för influensa är bra mycket högre än Covid känns inte speciellt vågat. Hur räknar man influensadödsfall kontra Covid? Finns det nåon 30-dagars regel där?
Det sistnämnda du nämner gäller ju även Covid. Det spelar ingen roll hur mycket ni gastar, viruset är inte speciellt farligt för den generella populationen.
Vilket det finns flertal belägg för att COVID19 är. Farligt för vanliga människor. Dessutom misstänker man starkt att det även har potential att ge långvariga besvär.
Citera
2021-02-03, 17:56
Medlem
Citat:
Exakt så! Sluta tvätta sönder era händer! Bär munskydd!

Ny artikel i Nature som tonar ner ytsmitta och istället pekar på dropp- och aerosolsmitta som det vanligaste sättet COVID19 sprids på:

COVID-19 rarely spreads through surfaces. So why are we still deep cleaning?
The coronavirus behind the pandemic can linger on doorknobs and other surfaces, but these aren’t a major source of infection.
/.../“Fomite transmission is possible, but it just seems to be rare,” says Pickering, who is now at the University of California, Berkeley. “A lot of things have to fall into place for that transmission to happen.”

That might explain why a global comparison of government interventions to control the pandemic in its early months found that cleaning and disinfection of shared surfaces ranked one of the least effective at reducing transmission11. Social distancing and travel restrictions, including lockdowns, worked the best.
Lång artikel här: https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4
Så här sägs att det sprids mest via droppar och aerosoler.
Har någon meddelat Tegnell och FHM?
Har FHM fortfarande en meter som som avståndsrekomendation?
Sk droplets faller ganska snart till marken, med aerosoler är risken att de dunstar innan de fallit och viruset blir kvar i luften.

Egentligen borde väl dessa skyddsmasker
https://www.srsafety.se/sr-561-h06-5012.html
(fläktassisterat så det blir övertryck, filtret sitter inkapslat.)
gälla i kollektivtrafiken. Men de har inget filter för utandningen.

De gängse sk kirurgmaskerna sitter inte tätt men ger en viss filtrering, men de är så billiga att man kan slänga dem efter varje butiksbesök. Någon undersökning för länge sen menade att de läkte betydligt mer vid utandning än inandning. Dyra engångs FFP2/3 partikelfilter (som vanligen sluter till bättre) läcker också, speciellt märkbart om man har glasögon. Men även dessa torde läcka en del vid inandning om än det är en märkbar skillnad i dammiga miljöer.
Citera
2021-02-03, 18:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Studier som ingen vågar sätta sitt namn på bryr jag mig inte om och jag hittar inget namn på den studie du länkar till.

Edit
Det som skrivs kan vara rätt, men utan namn sjunker trovärdigheten mycket.

Vad då inte sätta sitt namn?

Scrolla längst ner. https://ivmmeta.com/#results
Citera
2021-02-03, 18:09
Medlem
Citat:
Vilket det finns flertal belägg för att COVID19 är. Farligt för vanliga människor. Dessutom misstänker man starkt att det även har potential att ge långvariga besvär.

Jag har aldrig sagt att viruset är totalt harmlös, det finns fall där viruset gör att immunförsvaret slår bakut även hos yngre. Detta händer ju titt som tätt även kring flunsan, men visst, Covid får anses vara allvarligare än influensan. För det är den. Din definition av "farlig" känns dock tveksam, är man någorlunda pigg i kroppen är en Covid-19 infektion som en mildare förkylning för de allra flesta. Detta om man nu ens märker att man ens har infektionen.
Citera
2021-02-03, 18:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att viruset är totalt harmlös, det finns fall där viruset gör att immunförsvaret slår bakut även hos yngre. Detta händer ju titt som tätt även kring flunsan, men visst, Covid får anses vara allvarligare än influensan. För det är den. Din definition av "farlig" känns dock tveksam, är man någorlunda pigg i kroppen är en Covid-19 infektion som en mildare förkylning för de allra flesta. Detta om man nu ens märker att man ens har infektionen.
COVID19 ger uppenbarligen långvariga besvär hos många en del allvarliga och man misstänker att det kan ge riktigt otrevliga besvär ibland som kan bli kroniska. Att inte många drabbas är inte någon anledning att spela ner allvaret. Vi ser helt enkelt inte något sådant vid influensa än mindre vid vanliga förkylningar och situationen med COVID är allvarlig och icke-jämförbar.

Samt i min mening är inte COVID19 ett luftvägsvirus i första hand. Inget perfekt iaf. Du blir sjukare i influensa faktiskt men människans immunförsvar kan hantera viruset bättre. Hos COVID19 är det immunförsvaret som inte riktigt kan hantera viruset. Det är också antagligen med i spelet när det gäller de ibland långvariga kvarstående problemen några får dras med. Autoimmunitet har nämnts bl.a.

Och det är just långvarigt sjuka som belastar samhället. Både kostnader i form av förlorade arbetstimmar och resurser i vården naturligtvis. Dör folk helst precis före pensionen är det rent cyniskt närmast en vinst för samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in