2021-02-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har bara sett en studie där man gav halv förstados och full andrados, och då fick över 90%. Frågan är ju om det är den doseringen man kommer att använda eller om det blir full/full.

Som sagt. Halvdosen var av misstag och gavs bara till en grupp unga personer, ingen var äldre än 55.

Jag skulle ta denna 90%-iga effektivitet med en nypa salt och låta unga, opålästa ta detta vaccin. Om jag fick välja skulle jag nog köra Moderna. De verkar vara på hugget och utvecklar redan en booster för den sydafrikanska varianten.
Citera
2021-02-03, 12:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Lyssnade inte på PK men är man 55+ och riskgrupp kan man lika gärna strunta i att vaccinera sig med AZ

I England vaccinerar dom alla med AZ och dom har inga problem där Det fungerar finfint upp till 100 år. Förstår inte vad Europeiska myndigheterna sysslar med.

AZs vaccin minskade risken till nästan noll för att hamna på sjukhus efter första dosen. Visst du kunde bli lite snuvig. Men att välja att INTE ta även som 80åring är sju resor värre än att ta AZ:
Citera
2021-02-03, 12:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonedXman
Försvinner "spikarna" som mRNA vaccinen låter kroppen producera efter ett tag?
De är ju trots allt "frusna".

Jag tror det är så att spikarna presenteras på cellens yta. Immunförsvarsceller undersöker vad det är för skit och skannar av proteinet, sen kommer en mördarcell och gör processen kort med den cellen.
Citera
2021-02-03, 12:16
Medlem
ankademikers avatar
Hur stor är andel falska positiva vid PCR-test och hur stor andel döda testas? Vilket "bakgrundsbrus" av döda i covid-19 på grund av falska positiva är alltså tänkbart. Kan det användas i alarmism efter det att covid-19 inte ger nämnvärd överdödlighet?
Senast redigerad av ankademiker 2021-02-03 kl. 12:20.
Citera
2021-02-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Många har ju inte en råd att resa utomlands vare sig corona eller inte. Super orättvist?

Klart det är bra med ett vaccin-pass så vi som tagit smällen för den stora majorteten kan börja resa och gå på konserter osv vidare igen. Super bra tycker jag.

Ingen tvingar dig att vaccinera dig, ingen tvingar dig att resa utanför Sverige. Ingen tvingar dig att gå på konserter och festivaler. Men vill du får du ta smällen av vaccin för vara med.

Ja kanske. Det är dock någonting som klingar jävligt fel i dessa måsten, men det kan också bero på att samhället inte har dragit igång kraven på dessa pass ännu. Vaccinationspass kan alltså komma att bli en naturlig del av samhället i framtiden även om det låter väldigt dramatiskt i detta nu. Med den extrema överbefolkningen vi ser i världen är detta knappast sista vändan pandemi.
Citera
2021-02-03, 12:18
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför tror du Ivermectin skulle funka bättre utan en riktig klinisk studie än Remdesivir som inte heller utvärderats med någon klinisk studie (vad jag känner till).

Problemet utan riktiga utvärderingar blir precis som du själv beskriver i fallet med Remdesivir att man av olika anledningar tycker sig se en effekt och påstår att läkemedlet hjälper.

Varför kackar du ner tråden med sånt här tjafs.
Remdesivir är en licensprodukt som fortfarande har stora ekonomiska intressen vilket inte gäller för Ivermectin, och i det senare fallet pågår en hel drös med tester, finns ingen anledning att racka ner på medecinen även om den inte varit avsedd för Covid.
Citera
2021-02-03, 12:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Som sagt. Halvdosen var av misstag och gavs bara till en grupp unga personer, ingen var äldre än 55.

Jag skulle ta denna 90%-iga effektivitet med en nypa salt och låta unga, opålästa ta detta vaccin. Om jag fick välja skulle jag nog köra Moderna. De verkar vara på hugget och utvecklar redan en booster för den sydafrikanska varianten.

Jag kan tänka mig att ta Moderna, Pfizer eller Sputnik. Tycker också det verkar vara lite frågetecken med effektiviteten på Astras för äldre. Låter vettigt att yngre får den.
Citera
2021-02-03, 12:23
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det vet jag väl.

Inte mRNA:t självt, men strängen som det kodar för. Det har beskrivits i tråden tidigare, du får söka på "retrovirus" eller "klippa och klistra".

Coronavirusfamiljen är inget retrovirus och saknar kod för reversed transkriptas, de som händer är att du kan få cancer av retrovirus men det kan du få av massa olika saker, inklusive radioaktiv strålning, steka kött vid för hög värme, solsken. Coronavirus kan inte utföra denna mekanism, och inte heller mRNA vacciner.
Citera
2021-02-03, 12:24
Medlem
Bevare mig väl, nu kallar Löfven till PK i eftermiddag. Regeringen har ju helt tappat bollen den senaste tiden så får se vad dem nu kokat ihop för vansinne.
Citera
2021-02-03, 12:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det gjordes studier och det visade sig vara så gott som verkningslöst redan från början.

Men det hindrade inte EU (och Läkemedelsverket)från att godkänna skiten baserat på en liten studie om 1000 personer där de påstår sig ha en marginell effekt.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/remdesivir--den-forsta-behandlingen-av-covid-19-som-ema-rekommenderar-for-godkannande

I november 2020 går WHO slutligen ut och rekommenderar MOT efter en större studie på 7000 som visar att det var en bluff.

https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/who-recommends-against-the-use-of-remdesivir-in-covid-19-patients

Det är ingen brist på studier.

https://clinicaltrials.gov/ct2/results?term=ivermectin&cond=covid&Search=Apply&re crs=b&recrs=a&recrs=f&recrs=d&recrs=h&recrs=e&age_ v=&gndr=&type=&rslt=

Mercks patent på Ivermektin löpte ut 1996 och det är säkerligen där skon klämmer. Det ligger vansinniga pengar i vaccineringen och läkemedelsoligopolet kommer inte låta något stå i vägen.
Jag tycker en studie med 1000 personer som visar att behandlingstiden blir typ 20 % kortare med Remdesivir än utan var en rimlig grund för att godkänna Remdesivir för en viss typ av covid-behandling i april när man inte hade så mycket fakta.

När sedan flera studier genomförs som visar sämre resultat för Remdesivir samtidigt som mera kunskap om bättre vård finns tillgänglig är det lika rimligt att WHO avråder sex månader senare.

Det finns inga studier som entydigt visar att Ivermectin har någon effekt på covid-19 i din länk, det har NIH (som du länkar till) själva skrivit.

Vem som helst kan tillverka Ivermectin så vem som helst kan tjäna pengar på preparatet om de bara visar att det fungerar.
Citera
2021-02-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Bevare mig väl, nu kallar Löfven till PK i eftermiddag. Regeringen har ju helt tappat bollen den senaste tiden så får se vad dem nu kokat ihop för vansinne.

Kan det bli övervakning i hemmet så ingen tar en pilsner efter 20?
Citera
2021-02-03, 12:28
Medlem
selusts avatar
Kanske ”vi ser tendenser till att smittan avtar på vissa ställen men det är inte över än HÅLL UT”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in