Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Intressant inlägg!
Att viruset muterar har diskuterats tidigare här i tråden. Vad jag förstår, så ökar risken för mutationer ju mer spridning viruset har. Ju fler viruspartiklar i omlopp, desto större sannolikhet att någon av dessa får en mutation som är mer smittsam. Därför låter det som en helt vansinnig strategi att ge viruset fri spridning. Mitt intryck är att en sådan strategi ger viruset optimala förutsättningar att utvecka effektivare spridning.
Ja, jag instämmer i din beskrivning av Kinas makthavare. I första fasen så kväste dom information om viruset. I nästa fas, så övergick myndigheterna plötsligt till att bekämpa epidemin med brutala metoder. Kinas makthavare har en benägenhet att hantera problem genom att "slå hårt".
Du ger en bra förklaring till varför Europas smittskyddsmyndigheter inte tog händelserna i Wuhan på allvar.
Men senare kunde vi se hur även Sydkorea bekämpade viruset kraftfullt. Beträffande Sveriges respons, så noterade jag att Johan Giesecke avfärdade Sydkoreanernas kamp mot viruset som en meningslös uppvisning för väljarna. I Norge hade Frode Forland vett att ta intryck av händelserna i Asien. Frode Forlands ödmjukhet ledde till mer framgång än svenska Folkhälsomyndighetens arrogans.
Du ger en bra förklaring till varför Europas smittskyddsmyndigheter reagerade trögt på krisen i Wuhan. Men jag tänker att det ändå hade varit en förhållandevis lindrig åtgärd att stoppa flygtrafiken från Kina. Även om man tänkte att viruset inte skulle få kraftig spridning, så vad fanns att förlora på att låta flygplanen stå kvar på marken? Kollapsar samhället av att flygförbindelserna med Kina avbryts under en period?
När du gör jämförelsen med Tjernobyl, tänker du då även på efterspelet? Tänker du att Kina kan gå samma väg som Sovjetunionen?
Hur tror du att virusforskningen kommer att påverkas?
Att Sydkorea hade en tuffare strategi kan ju delvis förklaras av de har en närmare relation till Kina, och är bättre på att tolka deras agerande. Här i Europa såg ju kineserna som fartdårar när de började bygga sjukhus från ingenstans, för något så "harmlöst" som SARS eller MERS, som visserligen kan vara väldigt farliga virus men inte
så farliga.
Det är ju definitivt orsaken till att Taiwan var på hugget. De är Kinas ärkefiender, och tror alltid det värsta om kinesiska regimen. Det skulle inte förvåna mig om de begrep redan i januari att det här kan vara något som tillverkats i ett laboratorium. Taiwaneserna hanterar Kina dagligen, och är experter på att tolka Kinas agerande, precis som nästan alla svenskar direkt skulle ana ugglor i mossen om Norge agerade extraordinärt konstigt. Många taiwaneser har dessutom vänner och släktingar i Kina, som rapporterar om vad som händer.
Scov2 borde ha muterat helt hysteriskt när det bröt ut i Wuhan. Det normala för ett virus som byter värddjur är att det påbörjar en mycket intensiv period av mutation, där det försöker anpassa sig för att överleva i sitt nya värddjur. Det var exakt det som hände med de smittade minkarna i Danmark, och varför det blev en så stor sak av det. Men scov2 muterade inte alls i Wuhan. Genomet var 100% identiskt hos alla som smittades. Det pekar just på att det här viruset var färdiganpassat till människa redan innan utbrottet i Wuhan. Man kunde ju önskat att Europas länder och USA inte var så välvilligt inställda till Kina, och trodde det bästa. Om man hade haft lite mer skepsis kring Kina så hade man kanske börjat rota lite i detaljerna kring viruset och dess genom, och insett att det här inte är något av de vanliga djurvirusen som uppstår i Kina var och varannat år.
Jag skulle säga att situationen är exakt som Tjernobyl, fast hundra gånger värre. Jag tror även att efterdyningar kommer bli liknande. Jag kan knappt föreställa mig folkets ilska när Anders Tegnell en dag ska tvingas gå ut på presskonferensen och förklara att viruset inte hade något med myrkottar att göra, utan en laboratorieolycka där kineserna har använt genteknik för att tillverka pandemiska coronavirus i studiesyfte. Vi har suttit inspärrade i ett år, förlorat jobb och familjemedlemmar, p.g.a kinesiska regimens vårdslösa framfart och respektlöshet mot naturens krafter och allt levande. Sen har de mage att förneka sin skuld i det hela, skyller virusets ursprung på Europa, och kliver runt bland liken och köper upp västerländska företag.
Givetvis så är Kinas nästan absurda insatser för att stoppa viruset en reaktion på att de snabbt identifierat den här katastrofala olyckan som det allvarligaste hotet mot den kinesiska regimen sedan kommunisterna tog makten. Kina har aldrig brytt sig om folkets hälsa. Om de hade brytt sig om människoliv så hade de varit transparenta med var viruset kom ifrån, så att resten av planeten hade fått tid och möjlighet att förbereda oss och agera på rätt sätt. Uttrycket "det här viruset fortsätter att förvåna oss" skulle aldrig behövt yttras.