2021-02-03, 15:47
Medlem
[quote=sankmark|74546663]Mörka byxor, troligtvis barhuvad.[/QUOTE

Vad grundar du det på? Vilka vittnen?
Citera
2021-02-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du tror att han kan vara mördaren för att han fanns på platsen, saknar alibi och passar hjälpligt in på YN:s beskrivning. Go ahead. Jag kan inte haka upp mig på något så försiktigt.

Men det ska väl sägas att det knappast har någon tyngd heller. Det säger lite sig självt att misstankarna mot Engström är svaga om YN:s observationer får plats på en trepunktslista.

Att Engström fanns där och saknar alibi är väl snarare nån sorts förutsättningar för att han över huvud taget ska vara värd att bry sig om. Med det som grund får man sen bygga ett case mot honom och gräva fram vettiga indicier. Det har ingen lyckats göra.

Det är lite som att säga att det mesta talar för att CA är mördaren för att han hatade Palme, bodde i närheten och hade ett likadant vapen. Det är en bra uppslag, men värdelöst som bevisning.

CP som nyss nämndes sticker faktiskt ut lite här. Mot honom fanns det ju trots allt något som kan liknas vid bevis.

Fast en person som varit på platsen, är någorlunda lik mördaren och saknar alibi måste väl i rimlighetens namn kunna vara misstänkt?
Citera
2021-02-03, 15:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Fast en person som varit på platsen, är någorlunda lik mördaren och saknar alibi måste väl i rimlighetens namn kunna vara misstänkt?
Självklart, det behöver man inte ens diskutera. KP gjorde rätt, Holmér fel.
Citera
2021-02-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Självklart, det behöver man inte ens diskutera. KP gjorde rätt, Holmér fel.

För mig är man misstänkt i ett sådant fall...
Citera
2021-02-03, 16:12
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Mörka byxor, troligtvis barhuvad.

Vad grundar du det på? Vilka vittnen?

Förhör. (nej jag tänker inte gå igenom dom för hundraelfte gången, läs på själv)
Citera
2021-02-03, 16:13
Medlem
Citat:
Förhör. (nej jag tänker inte gå igenom dom för hundraelfte gången, läs på själv)

Du har valt ut några som du anser vara troligare än andra..
Citera
2021-02-03, 16:15
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Du har valt ut några som du anser vara troligare än andra..

Nej, jag följer en röd tråd.
Citera
2021-02-03, 16:19
Medlem
Citat:
Nej, jag följer en röd tråd.

Ok. Vi säger så och avslutar vårt meningsutbyte. Återupptar det gärna om du vill vara seriös.
Citera
2021-02-03, 16:22
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ok. Vi säger så och avslutar vårt meningsutbyte. Återupptar det gärna om du vill vara seriös.

Jag är alltid seriös. Tips, läs förhör.
Citera
2021-02-03, 16:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du tror att han kan vara mördaren för att han fanns på platsen, saknar alibi och passar hjälpligt in på YN:s beskrivning. Go ahead. Jag kan inte haka upp mig på något så försiktigt.

Men det ska väl sägas att det knappast har någon tyngd heller. Det säger lite sig självt att misstankarna mot Engström är svaga om YN:s observationer får plats på en trepunktslista.

Att Engström fanns där och saknar alibi är väl snarare nån sorts förutsättningar för att han över huvud taget ska vara värd att bry sig om. Med det som grund får man sen bygga ett case mot honom och gräva fram vettiga indicier. Det har ingen lyckats göra.

Det är lite som att säga att det mesta talar för att CA är mördaren för att han hatade Palme, bodde i närheten och hade ett likadant vapen. Det är en bra uppslag, men värdelöst som bevisning.

CP som nyss nämndes sticker faktiskt ut lite här. Mot honom fanns det ju trots allt något som kan liknas vid bevis.
Just det du tar upp här, om att SE fanns på platsen och att han saknar alibi, gör ju att åtminstone ett par av de krav man brukar ställa på bevisningen i ett indiciemål kan anses vara uppfyllda:
"Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas."
http://klevringsjuridik.se/verdict/hovratten-for-nedre-norrland-referat-rh-1998-88/
Så den intressanta frågan är väl då den här sista punkten, den om att man måste kunna utesluta annan gärningsman. Att en femte och hittills okänd person skulle ha rört sig söderut på Sveavägen tillsammans med de här fyra vi redan känner till (dvs. SE, AB och makarna Palme) är ganska svårt att få ihop med de vittnesiakttagelser som finns. Någon borde ju i så fall ha sett den här personen kan man tycka.

Ett annat alternativ som har föreslagits (av bl.a. vittnet Inge M, författaren Thomas Kanger och Leif GW Persson) är att en alternativ gärningsman skall ha stått och väntat på makarna Palme någonstans vid mordplatsen. Även den här teorin går ganska knackigt, mycket för att den inte heller går särskilt bra ihop med de många vittnesiakttagelserna.

Vad som skulle behövas för att få loss SE ur den här knipan verkar alltså vara en konkret alternativhypotes, dvs. en ny och rimlig teori om vem gärningsmannen skulle kunna vara, hur han i så fall var klädd, från vilket håll han kom, och vart han sedan tog vägen. Själv sätter jag här mitt hopp till SVT:s Lars Olof Lampers, som verkar vara den mest kunnige av alla åklagarens kritiker:
"Palmemördaren" - Svensk dokumentär från 2021
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren
Senast redigerad av Draifos 2021-02-03 kl. 16:51.
Citera
2021-02-03, 16:52
Medlem
Citat:

Misstänk på du. Men det ligger något försåtligt i din formulering som jag gärna diskuterar närmare...

Att Engström har varit på platsen har sin förklaring. Han hade nyss lämnat sitt arbete. Något annat har han heller inte påstått. Att Engström har varit där kan bara ha tyngd i kombination med annat och är därför rätt meningslöst att ens nämna. Det är inte så att det började fattas misstankar mot en medelålders grafiker i Täby och när man tittade närmare på honom visade det sig att han funnits på mordplatsen. På somliga låter det nästan så. Vi kan ta CA-parallellen igen. Hade det visat sig att han varit på platsen hade det varit ett starkt indicium. Han har ingen anledning att befinna sig där, har själv påstått sig vara nån annanstans och är intressant utan att kunna knytas dit. Engström hade aldrig varit det om han stämplat ut en timme tidigare.

Att Engström är någorlunda lik mördaren stannar vid att signalementet på GM täcker in minst hälften av de medelålders män som rörde sig på stan den här kvällen, varav Engström är en av dem. Är det tillräckligt för att göra honom intressant? Var och en får väl göra sin bedömning där men i min värld bidrar det knappast till mer än en försumbar misstankegrad. Försvåras också av att vi inte ens vet hur han var klädd den här kvällen. Var han GM är han väl själv ett dåligt sanningsvittne på den punkten?

Att Engström saknar alibi då. Rent allmänt ett problematiskt påstående eftersom det antyder att Engström inte kunnat visa upp ett. Han har aldrig blivit avkrävd något. Men ändå. Och nu ska jag vara generös. Det här är det enda i min värld som kan liknas vid ett indicium mot Engström. Först här blir faktumet att han funnits på platsen relevant. Enligt honom själv ska han ha varit där i åtminstone tio minuter i en i alla fall initialt hyfsat central roll. Utan att något annat vittne omnämner honom. Några av dem har till och med konfronterats med honom utan att säga sig känna igen honom. Här snackar vi åtminstone om nåt. Jag motsätter mig i alla fall inte relevansen av det. Men sen får man också här göra sina egna bedömningar av styrkan i det. Av skäl vi kan ta en annan gång får även detta mina misstankar att stanna på källarplanet.
Senast redigerad av Bemp 2021-02-03 kl. 16:55.
Citera
2021-02-03, 16:53
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just det du tar upp här, om att SE fanns på platsen och att han saknar alibi, gör ju att åtminstone ett par av de krav man brukar ställa på bevisningen i ett indiciemål kan anses vara uppfyllda:
"Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas."
http://klevringsjuridik.se/verdict/hovratten-for-nedre-norrland-referat-rh-1998-88/
Så den intressanta frågan är väl då den här sista punkten, den om att man måste kunna utesluta annan gärningsman. Att en femte och hittills okänd person skulle ha rört sig söderut på Sveavägen tillsammans med de här fyra vi redan känner till (dvs. SE, AB och makarna Palme) är ganska svårt att få ihop med de vittnesiakttagelser som finns. Någon borde ju i så fall ha sett den här personen kan man tycka.

Ett annat alternativ som har föreslagits (av bl.a. vittnet Inge M, författaren Thomas Kanger och Leif GW Persson) är att en alternativ gärningsman kan ha stått och väntat på makarna Palme någonstans vid mordplatsen. Även den här teorin går ganska knackigt, mycket för att den inte heller går särskilt bra ihop med de många vittnesiakttagelserna.

Vad som skulle behövas för att få loss SE ur den här knipan verkar alltså vara en konkret alternativhypotes, dvs. en ny och rimlig teori om vem gärningsmannen skulle kunna vara, hur han i så fall var klädd, från vilket håll han kom, och vart han sedan tog vägen. Själv sätter jag här mitt hopp till SVT:s Lars Olof Lampers, som verkar vara den mest kunnige av alla åklagarens kritiker:
"Palmemördaren" - Svensk dokumentär från 2021
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren

Tensonmannen som NF såg känner väl alla till. Med en liknande blå 3/4" lång blå täckjacka typ Parkas,Tensonjacka som beskrivits av MP , IM , LL med flera vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in