2021-02-03, 14:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Binding of SARS-CoV-2 spike proteins to the brain’s endothelial cells can cause the blood-brain barrier to become leaky, potentially causing the neurological symptoms associated with COVID-19.

Man tror att själva viruset kan göra det och i med att mRna vaccinet ska producera så lär det också ta sig upp.

Nu angav du inte någon källa, men är det viruset som tar sig in i dessa celler och börjar reproducera sig där. Spikeproteinet i sig kan ju inte reproducera sig.
Citera
2021-02-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 131
Nya fall: 4319

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 177, 207, 169.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 4 186, 4 715, 5 362.

Platå innan det går uppåt igen?

Får vara tacksam för vaccinationerna, kommer hålla ner dödligheten under "Brittiska vågen", men februari är förhoppningsvis sista glada tiden för viruset, sedan blir immuniteten för stor.
Citera
2021-02-03, 14:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man ska ju ge bort överskottet till fattiga u-länder. Men WHO vill ju att vi ger dom först det tjänar vi på påstår dom. Men då kan ju alla yngre avstå sina doser och vänta tills alla negrer fått först.

Men det är riktigt att vi inte kommer att hinna vaccinera alla som vill innan sommaren. Det går för långsamt nu och krävs för mycket folk när leveransproppen lossnar, om den gör det. De tre godkända leverantörerna har alla meddelat leveransproblem. Leveranser från Curevac och Janssen kommer först i April.

FHM;s hemsida med glädjekalkyler.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/
Jag gjorde ett överslag och det är inte alls omöjligt att vaccinera tex. två miljoner personer i Region Stockholm på två månader. Det krävs några tusen vaccinatörer, men det bör gå att utbilda dessa under de månader som återstår så att man inte behöver ta in så många vårdanställda.
Citera
2021-02-03, 14:22
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Är vi på den berömda platån nu då, i omvärlden tycker jag mig se en nedgång, framförallt i Usa.
Ja, det börjar lukta svag uppgång eller platå. Eventuellt börjar den brittiska varianten ge sig till känna vilket har höjt R något.
Citera
2021-02-03, 14:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
"Min" dos kan någon annan gärna få ta. Varsågod!

Tack men det finns redan 2 doser med mitt namn på. Du får anmäla ditt avstående till donationsregistret.
Senast redigerad av Returpapper 2021-02-03 kl. 14:27.
Citera
2021-02-03, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fortsatt svag ökning nationellt alltså.

Ingen ökning i Stockholm jämfört med förra onsdagen.

Däremot ökar det påtagligt i VGR. Idag 830. Förra onsdagen 483.

Är det VGR som kommer bli första regionen med kraftig tillväxt av B117!? Något förvånande... Jag trodde det skulle bli Stockholm eller Skåne.

(även igår var det signifikant ökning jämfört med förra tisdagen. 2284 jämfört med 1905)

Misstänkt B117 i Strömstad. Jag har även rapporterat om misstänkt B117 på en skola jag har koll på (som hade mycket snabb smittspridning, dessutom smittades människor vid kort exponering, samt exponering utomhus). Bägge dessa är alltså i VGR. Baserat på detta så är jag inte så förvånad. Men eftersom spridningen av B117 är 10-11% enligt de tester som gjorts i fyra regioner så är det nog mer en tillfällighet vart spridningen skalar upp snabbast.
Citera
2021-02-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju frivilligt att vaccinera sig så vad är ditt problem?
Du behöver inte vaccinera dig om du inte vill.

Självklart kommer jag inte ta injektioner mot något som inte är såpass dödligt.
Kommer självklart inte ta injektioner med något som snabbt framställt med många frågetecken som själva producenterna inte vet om samt att det verkar som injektioner ska tas flera ggr per år och inte bara 2 injektioner som det initialts sas.

Problemet är att allt är väldigt förstorat.
Proportionerna är inte i balans. Väldigt ojämligt. Propageras väldigt ensidigt.

Skrämseltaktik och den strategi som spelas är genomskådligt.

Alla kort är inte lagda på bordet samt att media har skapat vi och dom tänk. Det i sig är väldigt skrämmande och fel väg att gå.

Så fort någon vill skiljra på de olika nyanserna som fördelar, nackdelarså blir det 2 läger, ”PRO vaxxers” ANTI vaxxers”

Vaccin är bra men inte för allt och alla i alla lägen.

Var man får bestämma sig om de anser om det är något för en själv men då ska också all info fram och inte ensidig info. Fördelar och nackdelar och sedan med korrekt statistik kan människor göra sina val.

Man ska inte utesluta folk eller behandla folk olika vare sig rr vaccinerats med alla vacciner som finns i världen eller med de personen ansåg sig behöva för att kroppen kanske är skör eller ej eller vad det än må vara.

Den personliga integriteten och ens frihet ska inte tas ifrån den enskilde Skrämmande.

Nu uppstår en annan fråga angående de som väljer att vaccineras med just mRna vaccinet, patenten på
MRna:t tillhör diverse företag och kroppen blir manipulerad med detta.

Har ens kropp då blivit någon annans egendom?

Finns företag som var tal om att patentera grisar som de modifierade, då var frågan också om deras kultingar tillhörde företagen etc.
Citera
2021-02-03, 14:26
Medlem
revodnebs avatar
Svenska militären ska nu bevaka gränsen mot Norge skrev de precis på Aftonbladet.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theKGS
Antalet smittade och inlagda sjunker ju hela tiden.

Den meningen har skrivit i stort sett varje dag i denna tråd sedan mitten av mars utan haft någon substans.
Vi vore det konstigt om det inte sjunker men samtidigt så dör så många människor.

Norge och Finland har svårt att acceptera att 5 människor om dagen dör och agerar omgående och får mer sig folket.
I Sverige dör tresiffrigt varje dag men likväl vill vi bara prata gott om vår strategi och gärna att kurvorna går ner.

Ser framför en Lorry Sketch på detta. PÅ ett sjukhus ligger 50 personer på IVA. Alla dör på samma dag och inom en timme. Ledningen, FHM, politiker och mindre begåvade Covid-19 hatare jublar i kapp och firar med skumpa och tårta att IVA platserna går ner och antal inlagda minskar.

Det beskriver mycket svensken sett att vara naiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Platå innan det går uppåt igen?

Får vara tacksam för vaccinationerna, kommer hålla ner dödligheten under "Brittiska vågen", men februari är förhoppningsvis sista glada tiden för viruset, sedan blir immuniteten för stor.

Om R0=5 för den brittiska mutationen (vilket har påståtts) så når man inte flockimmunitet förrän vid 80% immuna. Det är långt dit med tanke på de som inte tänkt vaccinera sig och de som inte kommer att hinna vaccinera sig. Och flockimmunitet innebär bara att smittan inte längre ökar, den sprids fortfarande, om än mindre och mindre.
Citera
2021-02-03, 14:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Coronavirusfamiljen är inget retrovirus och saknar kod för reversed transkriptas, de som händer är att du kan få cancer av retrovirus men det kan du få av massa olika saker, inklusive radioaktiv strålning, steka kött vid för hög värme, solsken. Coronavirus kan inte utföra denna mekanism, och inte heller mRNA vacciner.

Det vet jag. Men det kan hända, om man råkar ha ett retrovirus i kroppen samtidigt. T.ex. HIV.
Citera
2021-02-03, 14:28
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Svenska militären ska nu bevaka gränsen mot Norge skrev de precis på Aftonbladet.

Såg just det. Norge ligger på på någon enstaka döda per dag och Sverige på tresiffrigt varje dag.

I Norge säger man sig fått in ett annat virus men likväl inte högre döda.

Sverige agerar och stänger gränsen. Men att flyga eller komma med båt till Sverige utan att behöva testa sig är helt okej. Sverige bevisar verkligen att man inte förstått hur smittan kan kommit till Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in