2021-02-03, 14:42
Medlem
okok1s avatar
Pressträff på SVT nu.
Citera
2021-02-03, 14:43
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vad för annat virus?

Menar givetvis en slags av mutation av Covid-19. Engelska, Sydafrikanska eller vad dom kallar det.
Citera
2021-02-03, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
De sekvenseringar man trots allt gjort visar att det ligger runt 10 % för den engelska varianten av corona.

Nej det gör det inte. Inte i Sverige
Citera
2021-02-03, 14:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Såg just det. Norge ligger på på någon enstaka döda per dag och Sverige på tresiffrigt varje dag.

I Norge säger man sig fått in ett annat virus men likväl inte högre döda.

Sverige agerar och stänger gränsen. Men att flyga eller komma med båt till Sverige utan att behöva testa sig är helt okej. Sverige bevisar verkligen att man inte förstått hur smittan kan kommit till Sverige

Presskonferens nu antagligen om det militära insatsen.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad är det för ”annat virus” du talar om? Du har verkligen noll koll.

Glömde att du inte var på samma nivå som många andra här inne. Sorry ska vara med tydlig så att även du förstår.

Menar givetvis en slags av mutation av Covid-19. Engelska, Sydafrikanska eller vad dom kallar det.
Hoppas jag inte behöver göra mer utlägg om det så du hakar upp dig i sedanvanlig ordning i saker som du inte förstår själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Misstänkt B117 i Strömstad. Jag har även rapporterat om misstänkt B117 på en skola jag har koll på (som hade mycket snabb smittspridning, dessutom smittades människor vid kort exponering, samt exponering utomhus). Bägge dessa är alltså i VGR. Baserat på detta så är jag inte så förvånad. Men eftersom spridningen av B117 är 10-11% enligt de tester som gjorts i fyra regioner så är det nog mer en tillfällighet vart spridningen skalar upp snabbast.
Har man gjort några extra åtgärder på den skolan efter man upptäckt spridning av varianten?
Citera
Medlem
Citat:
Jag Svarade just med exempel på en Lorry sen. 50 dör på IVA och då minskar det med 50 platser och då ser ju statistiken bättre ut. Du 50 personer bort på en och samma gång ger ganska stor %.

Att man sedan har högre krav nu på IVA verkar du glömma. Man måste vara stark för kunna läggas in på IVA och givetvis gör det att det minskar också.
Att läkarna gör hårdare bedömningar gör även det att IVA hålls på en stabil gräns.

Skulle de på IVA överleva och ligga längre inne så skulle platserna öka och de skulle ta slut och då blir ju inte statistiken så bra.

Förstår du lite bättre nu Bertil? Nu är vi nere på en bra pedagogisk förklaring för vi har faktiskt över 100 döda per dag och någonstans dör de. Låt mig gissa på att flera kommer från IVA men likväl så är ditt resonemang att färre fylls på än det dör och då är det helt okej.

Med den logiken framstår till och med Tegnell som smart.
Har du någon källa på att det i dagsläget är svårare att skrivas in på IVA kontra våren? Eller är detta ytterligare ett av dina påhitt?
Citera
2021-02-03, 14:46
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Presskonferens nu antagligen om det militära insatsen.

Japp. Tror även det jag med.
Citera
2021-02-03, 14:48
Medlem
Otroligs avatar
Har detta diskuterats i tråden?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-02/astra-vaccine-shows-82-efficacy-with-3-month-gap-oxford-says?utm_source=url_link

En studie som gör gällande att effektiviteten höja till 82% för AZ om man väntar länge mellan doserna. Ungefär som UK redan gör idag.

Studien: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3777268
Citera
2021-02-03, 14:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag bryr mig om döda. Men det spelar ingen roll om dör med covid eller i hjärtattack eller vad det må vara. Gamla människor dör hela tiden. Hade det dött yngre människor hade jag varit mer upprörd. Men att stanna världen för detta är bara tramsigt.

Här är en inte så gammal människa som arbetade 7 dagar i veckan med sin egna hotellverksamhet. Nu sitter han som ett vrak efter att ha fått covid19 i maj. Betänk vad hans vård har kostat och kommer att kosta oss i framtiden, plus uteblivna skatteintäkter från honom så nej det är inte trams.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/coronan-tog-over-min-kropp-helt-och-hallet
Citera
2021-02-03, 14:49
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Frågan är hur mycket nytta man har av informationen om svaret på analyserna kommer efter mer än en månad?
Citat:
Ett 30-tal anställda och sju patienter visade positivt för covid-19 i samband med utbrottet på lungmedicin på Skaraborgs sjukhus i Skövde i förra veckan.
Även denna gång går prover iväg till Folkhälsomyndigheten för att testa för muterat virus.
..

Samtidigt är antalet smittade och att det skedde så snabbt, förbryllande.

– Det är anmärkningsvärt att så stor andel av personalen blivit smittade. Det känns som någonting mer i det här fallet och vi har nu skickat virusprover för sekvensering.

Det innebär alltså att man vill prova om det kan handla om ett muterat virus som sprider sig med större hastighet. Proverna skickas till Folkhälsomyndigheten.

Fortfarande väntar sjukhuset på att få svar om det tidigare utbrottet på hematologen under julhelgen som också drabbade ett 30-tal personal och ett par patienter.

– Men Folkhälsomyndigheten har ännu inte börjat analysera de proverna, förklarar Christer Printz.

(paywall) https://www.nlt.se/2021/01/29/efter-nytt-stort-covidutbrott-utredning-om-muterat-virus/
Nu har svar till slut kommit och det verkar ha varit den brittiska varianten som spreds i utbrotten på Skövde sjukhus både i julas och i januari:
Citat:
I samband med ett klusterutbrott på hematologen i Skövde då ett 30-tal anställda och ett par patienter visade positivt för covid-19 skickades åtta prover till Folkhälsomyndigheten för att se om det kunde röra sig om ett muterat virus. I måndags kom svar på ett av proverna där det visar sig att en av de anställda var smittad av det muterade viruset som spritt sig stort i Storbritannien.

Men fortfarande återstår de sju andra proverna som sjukhuset ännu inte fått svar på. Sjukhuset utgår ifrån att det varit det muterade viruset som satte fart på smittspridningen.

– Det kan förklara att spridningen fick ett så stort genomslag och var så pass aggressivt. Så många blev smittade trots att de följde hygienrutinerna, säger Christer Printz, chefläkare.

Även vårdavdelningen lungmedicin drabbades nyligen av ett stort utbrott då ett 30-tal personal och sju lungsjuka patienter blev smittade av covid-19. Än så länge har sjukhuset inte fått svar på proverna från Folkhälsomyndigheten.

Däremot har svar kommit för ett prov på en patient som kom från ett äldreboende som låg inne på lungmedicin den aktuella tiden. Testet har skickats in från äldreboendet. Den 2 februari kom svaret som visade att personen hade varit smittad av det brittiska muterade viruset och är trolig orsak till den omfattande smittspridningen.
Citera
2021-02-03, 14:49
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Jag Svarade just med exempel på en Lorry sen. 50 dör på IVA och då minskar det med 50 platser och då ser ju statistiken bättre ut. Du 50 personer bort på en och samma gång ger ganska stor %.

Att man sedan har högre krav nu på IVA verkar du glömma. Man måste vara stark för kunna läggas in på IVA och givetvis gör det att det minskar också.
Att läkarna gör hårdare bedömningar gör även det att IVA hålls på en stabil gräns.

Skulle de på IVA överleva och ligga längre inne så skulle platserna öka och de skulle ta slut och då blir ju inte statistiken så bra.

Förstår du lite bättre nu Bertil? Nu är vi nere på en bra pedagogisk förklaring för vi har faktiskt över 100 döda per dag och någonstans dör de. Låt mig gissa på att flera kommer från IVA men likväl så är ditt resonemang att färre fylls på än det dör och då är det helt okej.

Med den logiken framstår till och med Tegnell som smart.

Man har inte ändrat något avseende bedömningen för inläggningar på IVA sedan jul. För det är ju minskningen NU vi pratar om.
Anledningen till minskningen nu, är pga minskad smittspridning. Detta visar sig genom minskade antal nya fall, samt kraftigt minskade antal av inlagda på infektionsavdelning. Detta vet du ju.
Du trasslar bara in dig i dina egna idiotiska resonemang. Var nu tyst istället, innan du gör bort dig ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in