Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Insatser är erfarenhetsbaserade. Våra erfarenheter är att pandemiska coronavirus inte smittar effektivt mellan människor redan från början. Utbrotten är kopplade till att människor lever nära smittade djur. Människorna smittas i första hand av djuren, eller kanske någon mycket närstående som man delar slemhinnor med, trots att den är sjuk. Det smittar definitivt inte med aerosoler mellan människor redan från start, eftersom våra lungor inte är identiska med djurens.
Intressant inlägg!
Att viruset muterar har diskuterats tidigare här i tråden. Vad jag förstår, så ökar risken för mutationer ju mer spridning viruset har. Ju fler viruspartiklar i omlopp, desto större sannolikhet att någon av dessa får en mutation som är mer smittsam. Därför låter det som en helt vansinnig strategi att ge viruset fri spridning. Mitt intryck är att en sådan strategi ger viruset optimala förutsättningar att utvecka effektivare spridning.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Kineserna visste redan i januari att det här var ett människokultiverat virus, men mörkade det för resten av världen. Så från Europas synvinkel såg de ut som hysteriker. Det är typiskt kinesiskt att gå till överdrifter när det kommer till mobilisering, och det är en del av deras statspropaganda.
Ja, jag instämmer i din beskrivning av Kinas makthavare. I första fasen så kväste dom information om viruset. I nästa fas, så övergick myndigheterna plötsligt till att bekämpa epidemin med brutala metoder. Kinas makthavare har en benägenhet att hantera problem genom att "slå hårt".
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Men om vi likt Kina hade vetat att detta inte var en naturlig pandemi, så hade våra åtgärder anpassats efter det. Alla kunskaper om SARS och MERS hade bortsetts ifrån, och man hade agerat som att detta var mjältbrand eller liknande.
Det räcker inte med att Kina säger "det är jättefarligt", utan att de också presenterar en logisk förklaring till varför viruset är långt mycket farligare än vad naturlagarna säger att det kan vara.
Du ger en bra förklaring till varför Europas smittskyddsmyndigheter inte tog händelserna i Wuhan på allvar.
Men senare kunde vi se hur även Sydkorea bekämpade viruset kraftfullt. Beträffande Sveriges respons, så noterade jag att Johan Giesecke avfärdade Sydkoreanernas kamp mot viruset som en meningslös uppvisning för väljarna. I Norge hade Frode Forland vett att ta intryck av händelserna i Asien. Frode Forlands ödmjukhet ledde till mer framgång än svenska Folkhälsomyndighetens arrogans.
Du ger en bra förklaring till varför Europas smittskyddsmyndigheter reagerade trögt på krisen i Wuhan. Men jag tänker att det ändå hade varit en förhållandevis lindrig åtgärd att stoppa flygtrafiken från Kina. Även om man tänkte att viruset inte skulle få kraftig spridning, så vad fanns att förlora på att låta flygplanen stå kvar på marken? Kollapsar samhället av att flygförbindelserna med Kina avbryts under en period?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det här är 2000-talets Tjernobyl. Givetvis kommer forskare inom fältet att förneka detta mentalt så långt det går, eftersom det kommer få väldigt allvarliga konsekvenser för alla som forskar i virologi.
När du gör jämförelsen med Tjernobyl, tänker du då även på efterspelet? Tänker du att Kina kan gå samma väg som Sovjetunionen?
Hur tror du att virusforskningen kommer att påverkas?