2021-02-03, 14:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Har du någon länk?

Det enda jag sett var FHMs pressmeddelande, där var inget datum för provtagningar angiven.
Ons-Fredag skulle vara oväntat snabbt jobbat, vid tanke på att informationen släpptes redan i måndags.

Det var enligt PKn igår, men jag kan som sagt missat något.
Har inget att länka förutom vad Sara Byfors sa igår.

Lyssnade just igenom denna bit av PKn. (Runt 11 minuter in på SVTs sändning)
Mycket riktigt var det onsdag-fredag förra veckan som avsågs med 11%.
Senast redigerad av Bertil.Enstoring 2021-02-03 kl. 14:39.
Citera
2021-02-03, 14:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Ber om ursäkt

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S096999612030406X?via%3Dihub

https://www.drugtargetreview.com/news/75211/sars-cov-2-can-disrupt-the-blood-brain-barrier-find-scientists/

Det verkar gälla dem med högt blodtryck och demens, vilket stämmer väl med att de gamla stryker med.
Citera
2021-02-03, 14:38
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Svenska militären ska nu bevaka gränsen mot Norge skrev de precis på Aftonbladet.

Citat:
Polisen tar hjälp av Försvarsmakten med att bevaka den 160 mil långa gränsen mot Norge, som är stängd för att försöka stoppa spridningen av corona.
Citat:
Försvarsmakten säger till Ekot att det dem ska hjälpa till med är övervakning, dokumentation och rapportering. Exakt hur det kommer ske i praktiken vill vare sig Försvarsmakten eller Polismyndigheten berätta.
polisen har nog inga resurser.
Citera
2021-02-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det var enligt PKn igår, men jag kan som sagt missat något.
Har inget att länka förutom vad Sara Byfors sa igår.

Tack, du har rätt, det var vecka 4.
Citera
2021-02-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Såg just det. Norge ligger på på någon enstaka döda per dag och Sverige på tresiffrigt varje dag.

I Norge säger man sig fått in ett annat virus men likväl inte högre döda.

Sverige agerar och stänger gränsen. Men att flyga eller komma med båt till Sverige utan att behöva testa sig är helt okej. Sverige bevisar verkligen att man inte förstått hur smittan kan kommit till Sverige
Vad för annat virus?
Citera
2021-02-03, 14:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
polisen har nog inga resurser.

Samma i norge då!
De hade ju militär på gränsen också.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Insatser är erfarenhetsbaserade. Våra erfarenheter är att pandemiska coronavirus inte smittar effektivt mellan människor redan från början. Utbrotten är kopplade till att människor lever nära smittade djur. Människorna smittas i första hand av djuren, eller kanske någon mycket närstående som man delar slemhinnor med, trots att den är sjuk. Det smittar definitivt inte med aerosoler mellan människor redan från start, eftersom våra lungor inte är identiska med djurens.

Intressant inlägg!

Att viruset muterar har diskuterats tidigare här i tråden. Vad jag förstår, så ökar risken för mutationer ju mer spridning viruset har. Ju fler viruspartiklar i omlopp, desto större sannolikhet att någon av dessa får en mutation som är mer smittsam. Därför låter det som en helt vansinnig strategi att ge viruset fri spridning. Mitt intryck är att en sådan strategi ger viruset optimala förutsättningar att utvecka effektivare spridning.

Citat:
Kineserna visste redan i januari att det här var ett människokultiverat virus, men mörkade det för resten av världen. Så från Europas synvinkel såg de ut som hysteriker. Det är typiskt kinesiskt att gå till överdrifter när det kommer till mobilisering, och det är en del av deras statspropaganda.

Ja, jag instämmer i din beskrivning av Kinas makthavare. I första fasen så kväste dom information om viruset. I nästa fas, så övergick myndigheterna plötsligt till att bekämpa epidemin med brutala metoder. Kinas makthavare har en benägenhet att hantera problem genom att "slå hårt".

Citat:
Men om vi likt Kina hade vetat att detta inte var en naturlig pandemi, så hade våra åtgärder anpassats efter det. Alla kunskaper om SARS och MERS hade bortsetts ifrån, och man hade agerat som att detta var mjältbrand eller liknande.

Det räcker inte med att Kina säger "det är jättefarligt", utan att de också presenterar en logisk förklaring till varför viruset är långt mycket farligare än vad naturlagarna säger att det kan vara.

Du ger en bra förklaring till varför Europas smittskyddsmyndigheter inte tog händelserna i Wuhan på allvar.

Men senare kunde vi se hur även Sydkorea bekämpade viruset kraftfullt. Beträffande Sveriges respons, så noterade jag att Johan Giesecke avfärdade Sydkoreanernas kamp mot viruset som en meningslös uppvisning för väljarna. I Norge hade Frode Forland vett att ta intryck av händelserna i Asien. Frode Forlands ödmjukhet ledde till mer framgång än svenska Folkhälsomyndighetens arrogans.

Du ger en bra förklaring till varför Europas smittskyddsmyndigheter reagerade trögt på krisen i Wuhan. Men jag tänker att det ändå hade varit en förhållandevis lindrig åtgärd att stoppa flygtrafiken från Kina. Även om man tänkte att viruset inte skulle få kraftig spridning, så vad fanns att förlora på att låta flygplanen stå kvar på marken? Kollapsar samhället av att flygförbindelserna med Kina avbryts under en period?

Citat:
Det här är 2000-talets Tjernobyl. Givetvis kommer forskare inom fältet att förneka detta mentalt så långt det går, eftersom det kommer få väldigt allvarliga konsekvenser för alla som forskar i virologi.

När du gör jämförelsen med Tjernobyl, tänker du då även på efterspelet? Tänker du att Kina kan gå samma väg som Sovjetunionen?

Hur tror du att virusforskningen kommer att påverkas?
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Andra i tråden tycker inte att det har någon större betydelse att människor dör.
Tänk så olika man kan se på samma smitta och samma dödstal.

Man kan fundera på varför man inte bryr sig om 12 000 döda?
Delvis för att de ändå ska dö snart, men alla de som dött skulle ju inte ha dött nu.
Jag bryr mig om döda. Men det spelar ingen roll om dör med covid eller i hjärtattack eller vad det må vara. Gamla människor dör hela tiden. Hade det dött yngre människor hade jag varit mer upprörd. Men att stanna världen för detta är bara tramsigt.
Citera
2021-02-03, 14:41
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Riktigt tråkigt om det börjar öka igen nu, när vi haft så trevliga siffror de senaste veckorna.
Verkligen. Hade vi inte haft varianten hade det förmodligen sett bra ut framöver och det hade varit nedförsbacke. Väntar mig nu att februari och mars kan bli tufft innan säsongen och vaccinationerna hjälper till på allvar.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Såg just det. Norge ligger på på någon enstaka döda per dag och Sverige på tresiffrigt varje dag.

I Norge säger man sig fått in ett annat virus men likväl inte högre döda.

Sverige agerar och stänger gränsen. Men att flyga eller komma med båt till Sverige utan att behöva testa sig är helt okej. Sverige bevisar verkligen att man inte förstått hur smittan kan kommit till Sverige

Vad är det för ”annat virus” du talar om? Du har verkligen noll koll.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag svarade på din mongoloida utläggning om varför det sjunker på IVA.
Men du har uppenbarligen ingenting att komma med efter mitt svar..

Kan du vara snäll och ge exempel på vart jag haft fel!?

Jag Svarade just med exempel på en Lorry sen. 50 dör på IVA och då minskar det med 50 platser och då ser ju statistiken bättre ut. Du 50 personer bort på en och samma gång ger ganska stor %.

Att man sedan har högre krav nu på IVA verkar du glömma. Man måste vara stark för kunna läggas in på IVA och givetvis gör det att det minskar också.
Att läkarna gör hårdare bedömningar gör även det att IVA hålls på en stabil gräns.

Skulle de på IVA överleva och ligga längre inne så skulle platserna öka och de skulle ta slut och då blir ju inte statistiken så bra.

Förstår du lite bättre nu Bertil? Nu är vi nere på en bra pedagogisk förklaring för vi har faktiskt över 100 döda per dag och någonstans dör de. Låt mig gissa på att flera kommer från IVA men likväl så är ditt resonemang att färre fylls på än det dör och då är det helt okej.

Med den logiken framstår till och med Tegnell som smart.
Citera
2021-02-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Har du någon länk?

Det enda jag sett var FHMs pressmeddelande, där var inget datum för provtagningar angiven.
Ons-Fredag skulle vara oväntat snabbt jobbat, vid tanke på att informationen släpptes redan i måndags.
https://youtu.be/5B3a8fC8-Do?t=2850

Där säger byfors att proverna var från förra veckan.

under frågestunden säger hon att proverna var från onsdag till fredag också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in