2021-02-03, 14:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Misstänkt B117 i Strömstad. Jag har även rapporterat om misstänkt B117 på en skola jag har koll på (som hade mycket snabb smittspridning, dessutom smittades människor vid kort exponering, samt exponering utomhus). Bägge dessa är alltså i VGR. Baserat på detta så är jag inte så förvånad. Men eftersom spridningen av B117 är 10-11% enligt de tester som gjorts i fyra regioner så är det nog mer en tillfällighet vart spridningen skalar upp snabbast.
Ah. Stor spridning i Strömstad:

Kommunen är nu den värst smittdrabbade i hela regionen om man ser till antalet fall per invånare. Under förra veckan nästan fördubblades antalet nyregistrerade fall i kommunen. Och nu inför kommunen lokala restriktioner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stromstad-infor-lokala-coronarestriktioner, igår
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ja, det börjar lukta svag uppgång eller platå. Eventuellt börjar den brittiska varianten ge sig till känna vilket har höjt R något.

Preliminärt var ju förekomsten av den brittiska 11%, men för vilka datum kunde jag inte hitta. Pratar vi 2 veckor sedan så är 20%-ig förekomst fullt möjligt. Och vid den nivån kan exempelvis ett R på 1.4 på den brittiska väga upp för 0.9 på övriga varianter.

Fullt möjligt att vi nått brytpunkten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu angav du inte någon källa, men är det viruset som tar sig in i dessa celler och börjar reproducera sig där. Spikeproteinet i sig kan ju inte reproducera sig.

Ber om ursäkt

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S096999612030406X?via%3Dihub

https://www.drugtargetreview.com/news/75211/sars-cov-2-can-disrupt-the-blood-brain-barrier-find-scientists/
Citera
2021-02-03, 14:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Den meningen har skrivit i stort sett varje dag i denna tråd sedan mitten av mars utan haft någon substans.
Vi vore det konstigt om det inte sjunker men samtidigt så dör så många människor.

Norge och Finland har svårt att acceptera att 5 människor om dagen dör och agerar omgående och får mer sig folket.
I Sverige dör tresiffrigt varje dag men likväl vill vi bara prata gott om vår strategi och gärna att kurvorna går ner.

Ser framför en Lorry Sketch på detta. PÅ ett sjukhus ligger 50 personer på IVA. Alla dör på samma dag och inom en timme. Ledningen, FHM, politiker och mindre begåvade Covid-19 hatare jublar i kapp och firar med skumpa och tårta att IVA platserna går ner och antal inlagda minskar.

Det beskriver mycket svensken sett att vara naiv.

Du är så gravt dum i huvudet att jag blir rädd.
Du inser inte att det har dött folk på Iva sedan i mars?
Anledningen till att det sjunker är inte för att det dör FLER, utan för att det läggs in färre än det skrivs ut (döda eller levande).
Självklart betyder inte sjunkande siffror att det är fler som överlever, men trenden är hur som helst att färre skrivs in än tidigare.

Jag utgår ifrån att du förstår detta egentligen. Men om du inte gör det, så förslår jag att du kontaktar någon som kan hjälpa dig med dina problem.
Citera
2021-02-03, 14:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Preliminärt var ju förekomsten av den brittiska 11%, men för vilka datum kunde jag inte hitta. Pratar vi 2 veckor sedan så är 20%-ig förekomst fullt möjligt. Och vid den nivån kan exempelvis ett R på 1.4 på den brittiska väga upp för 0.9 på övriga varianter.

Fullt möjligt att vi är vid den brytpunkten.

Onsdag till fredag förra veckan var det 11% om jag inte förstått det helt fel.
Citera
2021-02-03, 14:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Såg just det. Norge ligger på på någon enstaka döda per dag och Sverige på tresiffrigt varje dag.

I Norge säger man sig fått in ett annat virus men likväl inte högre döda.

Sverige agerar och stänger gränsen. Men att flyga eller komma med båt till Sverige utan att behöva testa sig är helt okej. Sverige bevisar verkligen att man inte förstått hur smittan kan kommit till Sverige

Jag tyckte det stod att det är polisen som begär den hjälpen, de har väl inte folk nog att klara av det med den kriminaliteten vi har.
Citera
2021-02-03, 14:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om R0=5 för den brittiska mutationen (vilket har påståtts) så når man inte flockimmunitet förrän vid 80% immuna. Det är långt dit med tanke på de som inte tänkt vaccinera sig och de som inte kommer att hinna vaccinera sig. Och flockimmunitet innebär bara att smittan inte längre ökar, den sprids fortfarande, om än mindre och mindre.

Vid full flockimmunitet faller smittan som en sten. Det går jävligt fort när man väl nått 80%.
Fram tills dess kommer det såklart redan minska pga restriktioner osv i samspel med den partiella immuniteten i befolkningen.
Citera
2021-02-03, 14:33
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du är så gravt dum i huvudet att jag blir rädd.
Du inser inte att det har dött folk på Iva sedan i mars?
Anledningen till att det sjunker är inte för att det dör FLER, utan för att det läggs in färre än det skrivs ut (döda eller levande).
Självklart betyder inte sjunkande siffror att det är fler som överlever, men trenden är hur som helst att färre skrivs in än tidigare.

Jag utgår ifrån att du förstår detta egentligen. Men om du inte gör det, så förslår jag att du kontaktar någon som kan hjälpa dig med dina problem.

Är du igång Bertil? Försök håll dig till fakta och trådens ämne i stället för komma med meningslösa personangrepp då du än så länge har haft nästintill 100% fel i denna tråd.
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ja, det börjar lukta svag uppgång eller platå. Eventuellt börjar den brittiska varianten ge sig till känna vilket har höjt R något.
Riktigt tråkigt om det börjar öka igen nu, när vi haft så trevliga siffror de senaste veckorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Onsdag till fredag förra veckan var det 11% om jag inte förstått det helt fel.

Har du någon länk?

Det enda jag sett var FHMs pressmeddelande, där var inget datum för provtagningar angiven.
Ons-Fredag skulle vara oväntat snabbt jobbat, vid tanke på att informationen släpptes redan i måndags.
Citera
2021-02-03, 14:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Varför skulle de göra det? Alla uttalanden från både EU:s institutioner och även de stora länderna har sagt att de välkomnar alla vacciner som uppfyller kraven, inklusive Sputnik V.
Att de kritiserat Rysslands registrering av vaccin innan de ens börjat med fas 3 är ju en annan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Som du ser av den andra artikeln verkar de bara haft ett möte med EMA och begärt vetenskaplig rådgivning i detta skedet och planerar att lämna in en ansökan i februari om allt går bra.

Ursula von der Leyen är positiv till registrering av både det kinesiska och ryska vaccin men tillverkarna måste bli mer öppna och visa all sin data.
Så bollen ligger hos Ryssland och Kina. Det återstår att se om EU, Ryssland och Kina kan mötas.

För både ryssar och kineser vore det en propagandatriumf att få sina vacciner godkända av EU.
Citera
2021-02-03, 14:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Är du igång Bertil? Försök håll dig till fakta och trådens ämne i stället för komma med meningslösa personangrepp då du än så länge har haft nästintill 100% fel i denna tråd.

Jag svarade på din mongoloida utläggning om varför det sjunker på IVA.
Men du har uppenbarligen ingenting att komma med efter mitt svar..

Kan du vara snäll och ge exempel på vart jag haft fel!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in