2021-02-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
MT, såvitt jag minns, förklarar att medicinvagnen används bara på morgonen, inte vid medicinutdelning resten av dagen.
Eftersom hon associerar samtalet med HD till vagnen känns MTs vittnesmål trovärdigt för mig.
Jo jag håller med om det. Men det där med "pappan" stämmer inte så någonstans skaver det.
Citera
2021-02-03, 11:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonic
För en tid sedan fram tills nu kan det (?) finnas en koppling mellan kortet samt koden som leder mina tankar framåt mott (även) frun. Finns någon mer vetgirig som funderat kring detta?

Kanske bäst att informera Polisen då?
Citera
2021-02-03, 11:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jo jag håller med om det. Men det där med "pappan" stämmer inte så någonstans skaver det.
Pappan som återgiven förmedlare eller SD är knappast huvudproblemet i förhållande till att hon konkret beskriver sin arbetsplats.
Sistnämnda lär hon ha god koll på.

Och det är framför allt inte hennes dotter som sägs ringa el ha lämnat info om försvinnandet.
Citera
2021-02-03, 12:01
Medlem
Citat:

Det håller jag däremot inte med om.
MT missuppfattar/tolkar ”pappa” som att det är Lenas pappa som avses, fast det är UW.
Tror inte det är svårare än så.
Citera
2021-02-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med dig helt eftersom rutiner är i sort sett statiska när vagnen rullar och hon är bredvid chefens kontor.

Chefen verkar vara väldigt övertygad om tidpunkten:

Utöver det faktum att H*nna har med sig vagnen så vet M*ria att samtalet sker på morgonen
med anledning av att det är vid den angivna tiden som hon normalt har sina samtal med
sjuksköterskorna. Hon vet med säkerhet att hon inte pratade med H*nna mer under dagen. De
pratade därav inte om L*nas försvinnande vid fler tillfällen den dagen. M*ria vet inte om
H*nna berättade om det för fler personer den dagen. M*ria träffar inte personalen på det sättet
under dagarna.
Citera
2021-02-03, 12:38
Medlem
Stonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kanske bäst att informera Polisen då?
Jag vet inte alls om jag är helt ute på villovägar i min teori. Dessutom finns ej bevis. Detta var något som blev tydligt för mig sent en kväll vid läggdags. På något sätt föll allt på plats när jag inkluderade frun i detta. (Kanske är det S som skyddar den verklige gm?) Detta är enbart mina egna spekulationer naturligtvis. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med feedback om jag är rätt eller fel ute? (”Vår Mgm S har från start även insett att han blir huvudmisstänkt pga nära relation. Frun hyser även starkt hat mot offret liksom maken. Troligtvis har de pratat ihop sig.Vi läser ju nu även det frun skrev vid L cache.Hur allt kunde ha sett ut. Tid för reflektion.I min teori är frun minst medhjälpare alternativ gm)
Senast redigerad av Stonic 2021-02-03 kl. 12:46.
Citera
2021-02-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonic
Jag vet inte alls om jag är helt ute på villovägar i min teori. Dessutom finns ej bevis. Detta var något som blev tydligt för mig sent en kväll vid läggdags. På något sätt föll allt på plats när jag inkluderade frun i detta. (Kanske är det S som skyddar den verklige gm?) Detta är enbart mina egna spekulationer naturligtvis. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med feedback om jag är rätt eller fel ute?

Du är lite luddig... Vad föll på plats?
Citera
2021-02-03, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Flikar in lite snabbt här.
Det är väl det jag också känner, att det här med Lenas pappa, liknar allt för mycket det som SD skriver till HD vid 11- tiden, då efter att UW messat.

FB mess 2018-05-15 11:06:38 SD till HD

"Noa ringde I morse och undrade om jag visste var L*ena var. De skulle uppvakta Aron, men hon var ej hemma."

"Nu skrev Uffe. Hon är fortfarande borta. Ville ha kontaktuppgifter till de hon brukar cacha med."

Efter att UW fått kontaktuppgifter började han ju kontakta olika personer. Eftersom vi vet att Lena pappa inget visste vid den tidpunkten alls, och inte på något sätt varit inkopplad i själva letandet, är det här en felaktig uppgift, samtidigt som det faktiskt händer en väldigt likande sak bara timmar efter, fast då är det en annan pappa,; pappan till barnet som fyller år och som upptäckt att Lena är borta när de ska fira.

MT är i förhör 31 okt- 18, vilket är ändå 5,5 månader efter mordet.

A 149/515

"På morgonen den 14:e eller 15:e maj, morgonen då Lena försvunnit, kom Hanna och sa till
M, "vet du, hon är borta! Hon är försvunnen, hon som Stefan haft en relation med". Trots
att M inte vet om det var den 14:e eller 15:e maj vet hon med säkerhet att Hanna pratade
om att Lena försvunnit natten till morgonen som de hade samtalet. Hanna berättade att Lenas
pappa ringt runt till dem som känner Lena för att fråga om någon visste var hon var då hon
var borta på morgonen
. Hon berättade vidare att det fanns barn i huset och att ett av barnen
"fyller år men att Lena inte är hemma"
. M frågade, "vad tror du har hänt?". Hanna sa, "det
är något konstigt, för barnen är allt för henne, att Lena inte skulle vara där när barnet fyller år
är helt otänkbart". Maria uppfattade Hanna som bestört, hon var förvånad och skakade på
huvudet då hon pratade om det. Hon sa även att "de letar efter henne" och "det är så typiskt
att det ska hända nu när vi ska åka utomlands, nu ska väl Stefan sitta och oroa sig för vart hon
är hela resan". Maria och Hanna pratade om att det var konstigt att Lena var förvunnen och
Hanna sa, "någonting måste ha hänt". Hanna hade fått informationen direkt från Lenas pappa
eller via Stefan, Maria minns inte vem av dem som pappan hade ringt till.
"

Så:
Kl 11:06 får HD veta av SD.
  • SD: de skulle uppvakta Aron----- MT: fanns barn i huset, ett av barnen fyller år
  • SD: Nu skrev Uffe, ville ha kontaktuppgifter till dom hon brukar cacha med----MT: Hanna berättade att Lenas pappa hade ringt runt till dom som känner Lena

Innan dess har vi enligt FUP inga uppgifter om samtal mellan WD och HD. HD var redan på jobbet när N*a ringde W och N*a uppger själv att han enbart frågade efter SDs nummer. Till SD ringer N*a vid 06:59:01. Utredningen borde ju veta om WD har ringt/messat HD? Och varför skulle inte WD eller HD säga något om samtalet i förhör? För HD får väl många frågor om hur hon vet att Lena är försvunnen. Vad hade varit bättre än att säga att hon fått det där samtalet?

Däremot ringer WD sin pappa SD senare på morgonen vid 08:08 , kanske då för att fråga vad det handlade om?

Trots att MT verkar ge et trovärdigt vittnesmål, så är min tanke ändå att det efter så lång tid kan ha smugit sig in små minnesfel.
Citera
2021-02-03, 12:46
Medlem
Citat:
MT missuppfattar/tolkar ”pappa” som att det är Lenas pappa som avses, fast det är UW.

Jag tänker ibland att det kanske helt enkelt är så att hon indirekt drar slutsatsen att det var "LWs pappa" som ringde?

Förhöret hålls 31 oktober 2018. Fem och en halv månad efter mordet. Under den här tiden har fakta tillkommit från både media och HD (som ringer sin chef redan 19 maj och berättar att hon och SD är misstänkta och att hon varit på förhör). Som chef är det MTs uppgift att bestämma och ta hand om hur händelsen ska hanteras på arbetsplatsen.

Anta att hon har fått höra om samtalet från N*a där vid medicinvagnen. Hon kanske inte hörde ordet "pappa" utan att familjen/någon/N*a har ringt och att LW saknas. Att det är just N*a som har ringt SD har väl inte framkommit förrän då fup släpptes? Utifrån senare kunskap om fallet om att familjen , dvs pappan och syskonen letade på morgonen så kan hon omedvetet har kopplat uppgiften till att "LWs pappa" har ringt. Det är inte säkert att orden föll just så. Dels har hon pratat med HD efteråt och fått en del återberättat, dels slarvar journalister ofta med språket och konstiga syftningsfel är inte ovanliga.
Senast redigerad av piastrone 2021-02-03 kl. 12:53.
Citera
2021-02-03, 12:54
Medlem
Stonics avatar
Citat:
Du är lite luddig... Vad föll på plats?
Allt föll på plats för mig om hur det hela kan ha hängt ihop. Jag vet ej om jag är fel ute?I min teori innehåller bokstavskombinationen samt sifferkombinationen
26 siffror/bokstäver. Bekräfta helst min teori om möjligt.(Minns ni ej hur frun agerade på sitt arbete efterföljande tid? Hon pratade upprepande för sig själv: ” S har inte gjort det” utan att någon frågat.
Senast redigerad av Stonic 2021-02-03 kl. 13:01.
Citera
2021-02-03, 13:07
Medlem
Citat:
Jo det tror jag också. Problemet jag ser är att UW ringde SD senare (inte före det där med medicinvagnen).
Citera
2021-02-03, 13:08
Medlem
Honan6s avatar
Kallsinniga paret D
HD visade, i mitt tycke, ett kallsinnigt beteende när hon återloggade cacherna Lena raderade och jag har full förståelse för om fuskloggningarna upplevs som kränkningar mot Lena av hennes efterlevande.

Jag tror inte jag är ensam om att uppfatta paret Davidss*n som märkligt okänsliga och kallsinniga när man får se att de inte ens kunde låta bli Lenas yngsta sons cache Solkrök*n som dessutom försvann i samma period som Lenas cache My Real Six-string förstördes.

Den som var först till sonens cache var naturligtvis SD och därför borde även HD haft en "automatisk" FTF på den när hon tillgodogjorde sig parets tidigare loggar, men det syns inte registrerat. Tog Lena eller Ar*n bort HD:s logg? HD har varit till cachen med sin mamma BA efter att SD tog på sig att ordna en ny behållare till Ar*ns cache på hans födelsedag -19 och tillika på årsdagen Lena upptäcktes vara försvunnen.

Minimann*n's Solkrök*n
SD logg 10 aug -14: www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=3d4e8d5a-ce6e-44b9-a655-8faf0812c7ca
HD logg 2 feb -20 : www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=50c8e7d3-f68c-4ae4-abd9-874615f0b3da

Till GC-händelser lite närmare i tid. Eftersom det var SD som fick Lena att börja med GC, kan man fundera på hur mycket hon finns med honom i tankarna när han är ute i skogen och brötar ensam eller med HD.

Dagen innan Lenas födelsedag var SD och HD till Fasaskogen i Södra Kilsbergen. Lena älskade Kilsbergen och det tycks inte störa HD att området antagligen var en viktig plats för SD och hans älskarinna.

SD logg Fågelsta Villakvarter 9/1 -21
....väderprognosen var fin och systerhax ville ut ..., ...jag var här och FTFade några stycken våren 2018...
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=17e7cb63-f890-4731-8a73-214c79366cf5&IID=628a515b-db6c-4e4e-ad14-bb58433dde6a
SD:s bild på villakvarteret: www.bildtagg.se/bild/yybwx2kuwg41ppxrw9v2j05

På Lenas födelsedag lade SD ut en bild på en orienteringsflagga fast han inte hittade cachen han sökte. www.bildtagg.se/bild/rvlsmvrn53v4fejwl0ql81t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in