2021-02-03, 09:24
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det henger ikke i hop på noe vis, dette sitatet fra NRK-intervjuet.

Han forteller om bakhonet, og fortsetter med "allerede når jeg så det, og at telefonen var tatt, så sa det litt klikk i huet på meg", dette er før han gikk inn inngangsdøren.

Vurderte han, mens han var i ferd med å gå inn, å fjerne AEs mobil fra åstedet? Er det derfor han sier at telefonen var tatt? Fordi det var det han tenkte på, da han nærmet seg inngangsdøren? Men ombestemte seg, og lot allikevel mobilen ligge på bordet?

Eller er det en strategi, å lyve om alt mulig, for å forvirre mest mulig. Eller, planlegger han å påberope seg psykisk sykdom eller skade.

Vanlig tankegang og vanlig sunn og normal fornuft må gi tapt i forsøk på å forstå adferd og uttalelser fra TH.

Det må være utrolig slitsom for politiet, å prøve å få noe fornuftig ut av han.

Ja, det er ikke godt å si hva han tenker. Mulig han spiller for å late som at han har noe sykdom, for på den måten få politiet og journalistene til å syntes synd i han.
TH fikk fritak fra førstegangstjeneste som han egentlig skulle inn i rundt 1968.
Tror han legger mye krefter i å forvirre og villede. Det virker som a det er så mye forvirringer at det er umulig å skille hva som er ekte spor og ikke. Strips, taperull oppå safe i gangen, bakhon, gullring osv.
Citera
2021-02-03, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det har du helt rett i, omtrent samtlige drap er ulogiske for andre enn GM.

Det kan også være ulogisk for gjerningspersonen. Mange drap begås i affekt eller rus, eller begge deler samtidig. Skjer et drap under rus, vil gjerningspersonen i ettertid ofte beskrivet drapet som uforståelig.
Senast redigerad av Hellsculls 2021-02-03 kl. 10:11.
Citera
2021-02-03, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hva slags undersøkelser er det som tar så lang tid mener du?

Jeg kan forstå at en siktelse kunne bli nødvendig for å ta beslag og gjøre videre undersøkelser av andre eiendommer, men ingenting tyder på at det har ledet til noe som helst, og da burde man henlegge saken rettet mot TH. Det må være grenser hvor lenge en tom påstand skal henge i luften til spott og spe. Det ville jo ikke vært umulig å sikte TH, uten å trekke offentligheten inn, hvis det bare var for å gjøre beslag og undersøkelser. Og hvor lenge skal han ristes opp-ned i offentligheten, før politiet innser at det ikke er mer i lommene?

Politiet kan forlengst ha mottatt svar på prøvene. Hvis prøvesvarene ikke ga de ønskede resultatene, holder politiet selvsagt kjeft om dette. Hvis politiet mot formodning ikke har mottatt svar, lurer jeg i så fall på hvorfor dette er så tidkrevende.
Citera
2021-02-03, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Politiet kan forlengst ha mottatt svar på prøvene. Hvis prøvesvarene ikke ga de ønskede resultatene, holder politiet selvsagt kjeft om dette. Hvis politiet mot formodning ikke har mottatt svar, lurer jeg i så fall på hvorfor dette er så tidkrevende.

Politiet jobber fortsatt med kryptosporet så det er fortsatt mye å gjøre vil jeg tro, og den krypto-greia er sikkert et internasjonalt politi-samarbeid.
Citera
2021-02-03, 11:13
Medlem
Citat:
Alibiet vil falle når juks og forfalskning av AEs telefonaktiviteter forsvinningsdagen er blitt avslørt.

Det er bare spørsmål om tid.

Jeg tror du tar feil. Hvorfor har i så fall ikke politiet forlengst funnet av dette? Dette er veldig sentralt, noe politiet nødvendigvis må ha brukt veldig mye ressurser på.
Det stiller seg selvsagt annerledes, hvis det skulle vise seg at fx MB har har løyet. Ingenting tyder på at det er tilfelle. MB har sikkert vært gjennom en rekke avhør, over tid. Hadde det det vært det minste avvik mellom de forskjellige forklaringene, hadde dette svekket hennes troverdighet. MB må derfor ha fremstått som svært troverdig. Så troverdig at hennes telefonsamtale blir brukt som alibi for at TH ikke kan ha drept AEH i løpet av natta. Og hva skulle i så fall være motivet for å vitne falskt? Lyve mot en belønning på fx 2 millioner kr? MB er sikkert en oppegående dame. Hun ville ha skjønt at dette kunne ha blitt avslørt. Hvorfor skulle hun i så fall risikere dette? Lang fengselsesstraff, og de 2 millionene ville etter all sannsynlighet blitt inndratt. En avsløring ville i tillegg ført til et vanvittig kjør i media, og medført en fryktelig belastning for henne og familien.
Hvis hun mot formodning har tatt denne risikoen, må hun være tilbakestående. Ingenting tyder på det.
Citera
2021-02-03, 11:43
Medlem
Citat:
Politiet jobber fortsatt med kryptosporet så det er fortsatt mye å gjøre vil jeg tro, og den krypto-greia er sikkert et internasjonalt politi-samarbeid.

Jeg håper krypto-sporet kan bidra til å oppklare saken. Her samarbeides det nok med alt som kan krype og gå av eksperter, ikke bare politi. Dette kan føre til en oppklaring. I løpet av kort tid, men det kan også ta flere år. Dette kan nagle TH til saken, noe jeg ikke tror. En oppklaring kan avsløre andre gjerningspersoner. Som foreløpig har gått under radaren.
Vi vet ikke hva som har skjedd. Vi må basere oss på opplysninger fra media, og der finner man stort sett opplysninger som har vært velegnet til å forhåndsdømme TH. Opplysninger som kan være til fordel for TH, blir ikke publisert. Har du noen gang sett en overskrift ala denne;
"Kan Tom Hagen være uskyldig?"
Ryktene i tråden, må man ta for det de er; kun rykter.
Citera
2021-02-03, 11:58
Medlem
Citat:
Jeg håper krypto-sporet kan bidra til å oppklare saken. Her samarbeides det nok med alt som kan krype og gå av eksperter, ikke bare politi. Dette kan føre til en oppklaring. I løpet av kort tid, men det kan også ta flere år. Dette kan nagle TH til saken, noe jeg ikke tror. En oppklaring kan avsløre andre gjerningspersoner. Som foreløpig har gått under radaren.
Vi vet ikke hva som har skjedd. Vi må basere oss på opplysninger fra media, og der finner man stort sett opplysninger som har vært velegnet til å forhåndsdømme TH. Opplysninger som kan være til fordel for TH, blir ikke publisert. Har du noen gang sett en overskrift ala denne;
"Kan Tom Hagen være uskyldig?"
Ryktene i tråden, må man ta for det de er; kun rykter.

Det har jo vært artikler der barna mener han er uskyldig, likeså fra den lokale kroa og sikkert mer.

Men det er alt for tidlig for media å granske saken alt så lenge bevisene ikke er offentliggjort.
Citera
2021-02-03, 12:27
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Jeg tror du tar feil. Hvorfor har i så fall ikke politiet forlengst funnet av dette? Dette er veldig sentralt, noe politiet nødvendigvis må ha brukt veldig mye ressurser på.
Det stiller seg selvsagt annerledes, hvis det skulle vise seg at fx MB har har løyet. Ingenting tyder på at det er tilfelle. MB har sikkert vært gjennom en rekke avhør, over tid. Hadde det det vært det minste avvik mellom de forskjellige forklaringene, hadde dette svekket hennes troverdighet. MB må derfor ha fremstått som svært troverdig. Så troverdig at hennes telefonsamtale blir brukt som alibi for at TH ikke kan ha drept AEH i løpet av natta. Og hva skulle i så fall være motivet for å vitne falskt? Lyve mot en belønning på fx 2 millioner kr? MB er sikkert en oppegående dame. Hun ville ha skjønt at dette kunne ha blitt avslørt. Hvorfor skulle hun i så fall risikere dette? Lang fengselsesstraff, og de 2 millionene ville etter all sannsynlighet blitt inndratt. En avsløring ville i tillegg ført til et vanvittig kjør i media, og medført en fryktelig belastning for henne og familien.
Hvis hun mot formodning har tatt denne risikoen, må hun være tilbakestående. Ingenting tyder på det.

Det kan være at hun var redd for å gjøre noe annet enn å vitne til fordel for TH.
At hun var redd for å forsvinne også.
MB har jo jobbet for han endel år, og vet hvordan han kan være, og hun vet hvilke kontakter han har.
Som sekretær, så har hun kunnskaper om TH og hans kontakter som få andre har.
Når det gjelder telefonsporene, så kan det hende at de har funnet ut av det forlengst.
Det er nesten et år siden TH slapp ut av varetekt, og mye har skjedd siden den tid.
Citera
2021-02-03, 12:46
Medlem
Citat:
Det har jo vært artikler der barna mener han er uskyldig, likeså fra den lokale kroa og sikkert mer.

Men det er alt for tidlig for media å granske saken alt så lenge bevisene ikke er offentliggjort.

Ja, det har vært noen intervjuer med venner. Men disse intervjuene forsvinner i mengen av saker hvor hensikten er å mistenkliggjøre TH. At barna ikke lar seg intervjue, skjønner jeg godt, jfr medias vinkling i denne saken.
Media har ikke som oppgave å granske saken. Media har et samfunnsansvar. I det ligger det å formidle en nøytral fremstilling. Media kan ikke kun baserere seg på lekkasjer, de må være mye mer kritiske, stille flere spørsmål.
Citera
2021-02-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ja, det har vært noen intervjuer med venner. Men disse intervjuene forsvinner i mengen av saker hvor hensikten er å mistenkliggjøre TH. At barna ikke lar seg intervjue, skjønner jeg godt, jfr medias vinkling i denne saken.
Media har ikke som oppgave å granske saken. Media har et samfunnsansvar. I det ligger det å formidle en nøytral fremstilling. Media kan ikke kun baserere seg på lekkasjer, de må være mye mer kritiske, stille flere spørsmål.

Media sier ikke at TH er skyldig så det de rapporterer er godt innafor.
Citera
2021-02-03, 13:56
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Alibiet vil falle når juks og forfalskning av AEs telefonaktiviteter forsvinningsdagen er blitt avslørt.

Det er bare spørsmål om tid.
Enig. MB er troverdig, det ville vært katastrofe å fortelle at hun hørte TH i bakgrunnen hvis hun deltok i dette. Det stiller seg derimot helt annerledes med alt som skjedde med AE’s telefon etter 0856.
Citera
2021-02-03, 14:00
Medlem
Citat:
Media sier ikke at TH er skyldig så det de rapporterer er godt innafor.

Jeg må starte med å rette opp dette i fra min forrige kommentar:
"Media har ikke som oppgave å granske saken". Det jeg mener, er at media ikke skal etterforske saken, dette er politiets oppgave.
Medias oppgave er å formidle en nøytral rapportering av saken, avdekke evt kritikkverdige forhold, og samtidig påse at politi og påtalemyndighet forholder seg til lovverket.
Media har selvsagt ikke skrevet at TH er skyldig. Det er to grunner til dette;
- saken er ikke oppklart, man vet ikke hva som har skjedd.
- hvis de henger ut en uskyldig person, kan dette medføre et erstatningsanvar, i denne saken kan det dreie seg om millionbeløp.

Jeg holder fast ved at media har hatt en gjennomgående ensidig dekning av saken.
Dette kan ha ført til en massiv forhåndsdømming.
En evt uthenging i media, er en forferdelig belastning for en uskyldig som blir rammet av dette. Det kan ta lang tid fra vedkommede ble uthengt, og til at hen er renvasket.
En evt erstatning er en oppreisning, men vil ikke bøte på skaden som allerede har skjedd. Dette gjelder selvsagt alle som kan bli rammet av dette, ikke bare TH.
Dette handler om grunnleggende rettssikkerhet.
Senast redigerad av Hellsculls 2021-02-03 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in