2021-02-02, 16:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Charlotta Bergquist, vaccinsamordnare på Läkemedelsverket, säger att Astra Zenecas vaccin beräknas ha en skyddseffekt på 60 procent för personer som är 18 år och äldre och som tagit två doser.

https://www.svd.se/1400-folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-jft6

60%. Wtf.

Vilket skitvaccin i jämförelse med alla andra som ger skydd på 95%.

Varför köper Sveriges vaccinsamordnare in ett vaccin som ger 60% skydd.

Finns det studier som tyder på att idioti sprids i luften nu.

Lägger man dessutom på att skivaccinet avråds 65+.

AstraZeneca Svensk/Brittiskt hmmmm.

Edit :

Ser att brittiska mutationen har ökad spridning/sprids nu, våg 3 fram till våren alltså.

Lugnet före stormen?

Det man behöver besvara är. Hur stor del av smittade blir sjuka? Hur ser fördelningen ut i åldrarna?, osv. Man måste en gång för alla ta reda på om det nu existerande viruset är lika farligt som
det i wuhan, CFR 10%.
Det vi ser nu är ej speciellt mycket värre än en ny influensa.
Antal döda under 60, 370st, ca, hälften av antalet döda i drogöverdoser.

Antingen är PCR testerna en scam, och viruset farligt, el, så är testerna korrekta, och
viruset ej så farligt.

om endast 1/1000 blir riktigt sjuk, så kommer fler få sitt liv förstört/dö av vaccinering, än av viruset.

Medicinindustrin kommer i alla fall ej att ge svaret........ Cash is king.
Senast redigerad av severustheemperor 2021-02-02 kl. 16:53.
Citera
2021-02-02, 16:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I UK tog det bara ett par veckor för procenten att gå från 10 till 50 för den nya varianten. Så kan gå riktigt snabbt om man inte gör kraftfulla åtgärder. Vi får komma ihåg att kurvan gick neråt i UK innan de drabbades av denna.

https://judithcurry.com/2020/12/29/the-relative-infectivity-of-the-new-uk-variant-of-sars-cov-2/

Ja, den droppade rejält så engelsmännen trodde att vissa lättnader skulle kunna införas inför julhelgen men det vände snabbt upp igen.
Citera
2021-02-02, 16:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spermieproduktionen sker enbart i testiklarna. Kan du förklara hur ett mRNA skulle kunna ingå i vårt genom? Det vore en sensation värt ett nobelpris.

Ja, det vet jag väl.

Inte mRNA:t självt, men strängen som det kodar för. Det har beskrivits i tråden tidigare, du får söka på "retrovirus" eller "klippa och klistra".
Citera
2021-02-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FHM:s siffra på 10-11% idag stämmer rätt bra med min prognos för en månad sedan då den estimerade andelen redan var runt 1% i Sverige. Vi är nog över 50% om 3 veckor.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Ajdå, det ante mig..

Inget knyst från Tegnells läppar om den sydafrikanska varianten än? Slapp de undan testen helt eller?
Citera
2021-02-02, 16:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Charlotta Bergquist, vaccinsamordnare på Läkemedelsverket, säger att Astra Zenecas vaccin beräknas ha en skyddseffekt på 60 procent för personer som är 18 år och äldre och som tagit två doser.

https://www.svd.se/1400-folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-jft6

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men eftersom så få i den åldersgruppen (18-65) blir sjuka och eftersom vaccinet ändå minskar smittspridning och minskar symtomen vid sjukdom så är det bättre att skicka ut detta vaccin till befolkningen än att inte skicka ut något alls (som är alternativet eftersom det råder brist på vaccin).
Om alla har 60 % skydd och ingen blir allvarligt sjuk (vilket är fallet med AZ:s vaccin) så är de ju faktiskt inte så illa.

Dessutom tror jag vaccinsamordnaren har fel om 60 %, men hon måste använda det talet eftersom det var det AZ:s studie visade. Då kan man inte ta hänsyn till att skyddet är över 70 % om man ger en mindre första dos. Nu kanske man inte kommer att göra det heller???

Någon som vet om AZ:s vaccin kommer att ges med en lite mindre första dos som visat bättre resultat?
Citera
2021-02-02, 16:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sa de inte på PK idag att AZ skulle ges upp till och med 64 år? Hur eller hur, så borde gränsen ha varit 55, ja.

Lyssnade inte på PK men är man 55+ och riskgrupp kan man lika gärna strunta i att vaccinera sig med AZ
Citera
2021-02-02, 16:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Lyssnade inte på PK men är man 55+ och riskgrupp kan man lika gärna strunta i att vaccinera sig med AZ
Mycket viktig info som är lämpligt att lämna källa till tycker jag.
Citera
2021-02-02, 16:57
Medlem
severustheemperors avatar
Russia is developing world’s first Covid-19 antidote, preclinical studies show drug effectiveness of more than 99%
https://www.rt.com/russia/511116-world-first-covid19-antidote/

Hoppas de lyckas..............
Citera
2021-02-02, 17:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Jag skulle nog ta det i så fall, men toppa upp med något annat när det finns tillgängligt. Det finns ju en viss chans att det hjälper.
Citera
2021-02-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, det blir nog så. Riktigt illa då vi måste ha kvar hårda restriktioner våren ut.
Dom nya varianterna är betydligt farligare så total lockdown finns inget annat alternativ.
Citera
2021-02-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Dom nya varianterna är betydligt farligare så total lockdown finns inget annat alternativ.

Är de betydligt dödligare? Var står det din lilla hobbyepidemiolog?
Citera
2021-02-02, 17:15
Medlem
Surtrutens avatar
Hur bra skyddar ett vaccin som är 60 % effektivt egentligen?
Nu ska jag ut och cykla så hjälp mig ni som kan det här.

R0 = Reproduktionsnummer
R0 definieras som det genomsnittliga antalet personer som en
infekterad person smittar i en population som helt saknar immunitet.

R0 = k × d × p
k=antal kontakter en person har per dag.
d=antal dagar man är smittsam, ofta kortare för de som är vaccinerade.
p=sannolikheten för överföring av smitta vid kontakt.

Edit
Någon som vet hur stort p är för corona?

Någon som vet vilka antaganden på k och d man brukar använda ungefär?

Någon som vet var 60 % skydd kommer in i beräkningen?
Jag skulle gissa på att formeln blir R0 = k × d × p x (1-0,6)

HJÄLP!
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-02 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in