2021-02-03, 11:55
Medlem
revodnebs avatar
Har man kommit fram till varför Astrazenecas vaccin bara har 60% effektivitet? De använder ju ett chimpansvirus som vektor i båda doserna, kan det vara så illa att man blir immun mot vektorn innan man får andra dosen? Sputnik som gav 92% använder sig ju av två olika adenovirus av just den anledningen att man kan bli immun mot vektorn.
Citera
2021-02-03, 11:58
Medlem
stonedXmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har man kommit fram till varför Astrazenecas vaccin bara har 60% effektivitet? De använder ju ett chimpansvirus som vektor i båda doserna, kan det vara så illa att man blir immun mot vektorn innan man får andra dosen? Sputnik som gav 92% använder sig ju av två olika adenovirus av just den anledningen att man kan bli immun mot vektorn.

Det är högre effektivitet på halva dosen vaccin.
Man blandade ihop siffrorna lite.
Men tester ska även ha visat att man inte anpassat nivån på dosen vaccin färdigt. Trots det verkar man gå på de papper man har.
Citera
2021-02-03, 12:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Många har ju inte en råd att resa utomlands vare sig corona eller inte. Super orättvist?

Klart det är bra med ett vaccin-pass så vi som tagit smällen för den stora majorteten kan börja resa och gå på konserter osv vidare igen. Super bra tycker jag.

Ingen tvingar dig att vaccinera dig, ingen tvingar dig att resa utanför Sverige. Ingen tvingar dig att gå på konserter och festivaler. Men vill du får du ta smällen av vaccin för vara med.
Det finns länder som redan idag kräver olika vaccinationer för att man ska få resa in så det är inget konstigt tycker jag.

Den som arrangerar något sätter upp reglerna och passar inte reglerna så får man inte delta.
Vissa arrangemang är alkoholfria, vissa rökfria och i framtiden kommer det att finnas coronafria arrangemang också.
Citera
2021-02-03, 12:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonedXman
Men tester ska även ha visat att man inte anpassat nivån på dosen vaccin färdigt. Trots det verkar man gå på de papper man har.

Jag har bara sett en studie där man gav halv förstados och full andrados, och då fick över 90%. Frågan är ju om det är den doseringen man kommer att använda eller om det blir full/full.
Citera
2021-02-03, 12:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av stonedXman
Jag förstår varför man "måste" säga att vaccinet är 60 % effektivt, men
Hur kommer AZ:s vaccin att ges?
Kommer man att använda halv första dos eller inte?
Citera
2021-02-03, 12:04
Medlem
stonedXmans avatar
Citat:
Jag har bara sett en studie där man gav halv förstados och full andrados, och då fick över 90%. Frågan är ju om det är den doseringen man kommer att använda eller om det blir full/full.

Det måste godkännas först också. Lär ju ske men verkar dröja ut på tiden av olika skäl hela tiden.

Ve4 du storleken på "spikarna" på coronaviruset eller de som vaccinet låter kroppen producera?
Citera
2021-02-03, 12:07
Medlem
- Munsköljning -

Tycker det dyker upp lite var stans att munsköljning fungerar mot coronan.

https://www.bbc.com/news/uk-wales-54971650

https://www.google.com/search?ei=MYMaYIvKE4CTwPAP8MK64A8&q=covid-19+%22mouth+wash%22&oq=covid-19+%22mouth+wash%22&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIECAAQEzI ECAAQEzIKCAAQDRAFEB4QEzIKCAAQDRAFEB4QEzIKCAAQCBANE B4QEzIKCAAQCBANEB4QE zIKCAAQCBANEB4QEzIKCAAQCBANEB4QEzIKCAAQCBANEB4QEzI KCAAQCBANEB4QE1CpFlipFmCqGWgBcAB4AIABjQKIAasDkgEFM C4xLjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6wAEB&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjLpt3iyM3uAhWACRAIHXChDvwQ4dUDCA0&ua ct=5
Citera
2021-02-03, 12:08
Medlem
stonedXmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Man lär behöva ett vaccin för varje variant med AZ vaccinet.
Så det är bäst de kör igång med många varianter vaccin ASAP.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

En ny Oxfordstudie visar på 76% effektivitet efter 1:a dosen efter 3 månader.
https://www.bbc.com/news/health-55910964

This study - on 17,000 people in the UK, South Africa and Brazil - showed protection remained at 76% during the three months after the first dose.

This rose to 82% after people were given the second dose.
Citera
Medlem
Mer rapportering om fiaskot runt covid-19 på SÄBO.

https://www.dn.se/sverige/ivo-rapport-covidsjuka-avled-ensamma-pa-sina-rum-pa-aldreboenden-i-goteborg/
Citera
2021-02-03, 12:11
Medlem
stonedXmans avatar
Försvinner "spikarna" som mRNA vaccinen låter kroppen producera efter ett tag?
De är ju trots allt "frusna".
Citera
2021-02-03, 12:13
Avslutad
Efterlyser ett tips från hobbystatistiknördar:

Någon som vet en bra "statistik-sida" över dödsfallen (för olika länder) där man liksom kan ställa in exakt vilka datum och vilken period man vill kolla mer på? Inte bara i form av siffror, utan dödstalen + kurva.

Tänkte väl typ bara "rätta" mig själv om en grej och kolla några trender som jag såg i kurvorna i våras, vill mest bara se om jag minns rätt :-) Men Worldometer som jag utgick från i våras funkar inte lika bra längre för det jag vill kolla...

Eftersom kurvorna där nu visar dödsfall för ett helt år och inte för en kortare period på 1-2 månader (mars-april). Det blir därför som en helt annan skala och vissa trender som jag såg då syns knappt i kurvorna idag när det visar över en så lång period.

Man kan väl dock lägga in länder och jämföra deras kurvor med Sverige på platz.se och sedan ställa in datum, något liknande jag är ute efter gällande datumen i alla fall. Men där ser man även bara från och med Sveriges första dödsfall... Det funkar väl hyfsat, men helst där man även ser från första dödsfallen i andra länder med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in