2021-02-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo jag vet, det är i i linje med hypergami, du har ju fått defintionen såväl förklaringen till det statistiska utfallet, av en av de (om inte den) främsta kliniska psykologerna på jordklotet, utifrån (gärning och) merit.

Att du tycker det är jobbigt och hellre tar någon random eller egenkonstruerad definition på fenomenonet hypergami kan väll inte vara någon annas fel än ditt eget.

Du kan ställa upp hur många halmgubbar du vill, Humanister har ju historiskt valt att definer allt från "barn" till "judar" som "inte värdigt liv", för att sän bränna ner dem (literally)

Det blir tyvärr inte enklare än Jordans förklaring av fenomenet. iallafall om du är intreserad av att förstå vad hypergami är och hur det statistiskt enkelt oberverbara fenomenet passar ihop med människors partnerval.

Som sagt: Det är linje med hypergami, om man med hypergami menar att folk vill finna den bäst lämpade partnern. Den bäst lämpade partnern är ju den som har ett olikt immunförsvar än en själv (bra för eventuell avkomma) och som man trivs med/som kompletterar en själv etc. Se länkarna kring psykologi jag skickade.

Den bäst lämpade partnern för en kvinnan behöver inte vara en högstatusman. Rika Pelle som har ett alldeles för likt immunförsvar som Beata, kanske kommer ge sårbarheter till eventuell avkomma som ger upprepade missfall. Medans knegaren Bertil som har olikt immunförsvar som Beata kommer ge henne friska och frodiga barn. Dvs. knegaren Bertil är den bäst lämpade partnern för Beata när det kommer till fortplantning. Är han dessutom den hon trivs bäst med, så är det klappat och klart.
Citera
2021-02-03, 10:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag argumenterar för att man ska vara skeptisk/kritiskt inställd kring detta med "kvinnlig hypergami", då det finns andra teorier inom den mer exakta vetenskapen (som ju biologi är) som känns betydligt mer trovärdiga och som faktiskt har något att komma med. Det bästa för avkomman är att kvinnor finner en partner som har olikt immunförsvar än henne själv. Detta är bevisat. Det bästa för avkomman är inte att kvinnan finner en partner med fet plånbok/kändisskap/hög status (så tillvida inte högstatusmannen dessutom har ett olikt immunförsvar från kvinnan, då kan han kanske vara ett kap, med både olikt immunförsvar och fett med pengar på kontot).

Det är ju för att du inte förstår fenomenet. om du istället väljer att bara titta på de översta 10% av den sociekonomiska eliten bland kvinnor och sen gör det samma med de 10% av den sociokenomiska eliten så kanske det blir enklare att förstå (de är i majoritet hypergama parbildningar, i det segmentet).
och bortse för en stund från något extrement teorietiskt och ännu ej tillämpat expriment (din luktteori)

Citat:
Dvs. hypotesen kring "kvinnlig hypergami" faller som ett korthus om man i begreppet menar att kvinnor är biologiskt programmerade att finna en rik/känd/högstatusman. Det är hon alltså inte programmerad för. Även om vissa kvinnor kanske tycker att det är hett med en "Högstatusman". Men det handlar alltså om något annat.

vad sägs om den vetenskapliga definition av fenomenet då , istälet för dina påhittade, den används i studier av hypergami, tvärvetenskapligt.

Citat:
Men klart är att kvinnor är programmerade att finna den bäst lämpade partnern. Och då handlar det bland annat om att mannen ska ha ett olikt immunförsvar än henne själv. Vilket hon kan nosa sig till. En högstatusman med för likt immunförsvar som kvinnan ger sårbarheter för eventuell avkomma. Och är således inte den bäst lämpade partnern för kvinnan.

Bevis det då. För du låter allt mer som en (ras)biolog.

Citat:
Så. Därav är jag mycket kritisk till det som skrivs om "kvinnlig hypergami".
Det förstår jag , dina tanker och argument kring fenomenet är som en sorglig (och banal) version av Don Quijote.

Citat:
Men visst är vi människor hypergama, i den bemärkelsen att vi vill finna den bäst lämpade partnern. Med detta behöver alltså inte betyda att kvinnor ska finna en högstatusman. Utan det kan likaväl betyda att hon ska finna en man hon trivs med och som hon har olikt immunförsvar som.

Nej människor är hypergama för att det statistiska underlaget stöder, inte motsäger det.
Igen

https://www.youtube.com/watch?v=N7LN14IpVy0&t=1s&ab_channel=Bite-sizedPhilosophy

Citat:
Så. Blev det klarare nu?

Iochmed att jag inte är åsnan (i ovan nämnda referns) i berätelsen så , både ja och nej.

Blev det klarare för dig?
Citera
2021-02-03, 10:54
Medlem
Citat:
Det är ju för att du inte förstår fenomenet. om du istället väljer att bara titta på de översta 10% av den sociekonomiska eliten bland kvinnor och sen gör det samma med de 10% av den sociokenomiska eliten så kanske det blir enklare att förstå (de är i majoritet hypergama parbildningar, i det segmentet).
och bortse för en stund från något extrement teorietiskt och ännu ej tillämpat expriment (din luktteori)

vad sägs om den vetenskapliga definition av fenomenet då , istälet för dina påhittade, den används i studier av hypergami, tvärvetenskapligt.

Bevis det då. För du låter allt mer som en (ras)biolog.

Det förstår jag , dina tanker och argument kring fenomenet är som en sorglig (och banal) version av Don Quijote.

Nej människor är hypergama för att det statistiska underlaget stöder, inte motsäger det.
Igen

https://www.youtube.com/watch?v=N7LN14IpVy0&t=1s&ab_channel=Bite-sizedPhilosophy

Iochmed att jag inte är åsnan (i ovan nämnda referns) i berätelsen så , både ja och nej.

Blev det klarare för dig?

Ja, men det är väl självklart att kvinnor gifter sig med män som är rikare än dem själva. Det beror ju på att män i regel tjänar mer än kvinnor. Jobbar inom branscher där de tjänar mer än kvinnor och generellt jobbar mer än kvinnor. Då tjänar man mer. Inget konstigt med det. Det är väl tom. förklaringarna som brukar ges till feminister som kräver högre lön för kvinnor? Inte sant?

Vad är du menar att jag inte har förstått? Jag har läst källor om "kvinnlig hypergami" på nätet där det förklaras som att kvinnor tänder på män som har högre status än dem själva. Och även här i forumet beskriver hardusettminapa mfl. att "kvinnlig hypergami" är att kvinnor vill ha en "Högstatusman" och att alla kvinnor tävlar om 20% av alla män. Dvs. de 20% män som är "Högstatusmän". De andra 80% män får ingen kvinna. Ungefär. Inget av detta är mina påhitt, utan är helt och hållet andras påhitt. Och detta motsätter jag mig definitivt. Jag antar att även du motsätter dig detta?

Sedan att vi människor är hypergama i den bemärkelsen att vi vill ha den bäst lämpade partnern, det låter inte bara troligt. Det låter rent av vettigt. Med "Bäst lämpad" partner behöver för kvinnor alltså inte vara någon "högstatusman". Utan kan lika väl vara knegaren Bertil.
Citera
2021-02-03, 11:21
Avstängd
Citat:
Ja, men det är väl självklart att kvinnor gifter sig med män som är rikare än dem själva. Det beror ju på att män i regel tjänar mer än kvinnor. Jobbar inom branscher där de tjänar mer än kvinnor och generellt jobbar mer än kvinnor. Då tjänar man mer. Inget konstigt med det. Det är väl tom. förklaringarna som brukar ges till feminister som kräver högre lön för kvinnor? Inte sant?

Bland de 10% av kvinnor som är i top på den ekomiska (eller socioekonimska skalan för den delen), Som även de kör den hypergama modell, "across and up" i majoritet.

Varför väljer de sällan män ur en lägre sociekonomiskgrupp, de kan ju i enlight med luktteorin sniffa sig fram till den perfekta mannen....

Citat:
Vad är du menar att jag inte har förstått? Jag har läst källor om "kvinnlig hypergami" på nätet där det förklaras som att kvinnor tänder på män som har högre status än dem själva. Och även här i forumet beskriver hardusettminapa mfl. att "kvinnlig hypergami" är att kvinnor vill ha en "Högstatusman" och att alla kvinnor tävlar om 20% av alla män. Dvs. de 20% män som är "Högstatusmän". De andra 80% män får ingen kvinna. Ungefär. Inget av detta är mina påhitt, utan är helt och hållet andras påhitt. Och detta motsätter jag mig definitivt. Jag antar att även du motsätter dig detta?

Det finns ungefär lika många bloggar som det finns åsikter eller rövhål. Välj du vilka väderkvarnar du än vill.

Vill du lära dig nått väsntligt om "80% 20%" diskussionen så skulle jag rekomendera Jordan igen (jag gissar på att han fått frågan i sitt klassrum eller på scen)

Citat:
Sedan att vi människor är hypergama i den bemärkelsen att vi vill ha den bäst lämpade partnern, det låter inte bara troligt. Det låter rent av vettigt. Med "Bäst lämpad" partner behöver för kvinnor alltså inte vara någon "högstatusman". Utan kan lika väl vara knegaren Bertil.

Vi är altso hypergama enliget definitionen du kan observera rent statistiskt, och som jordan har haft vänligheten att definera åt dig på ett superenkelt sätt.
Citera
2021-02-03, 12:13
Avslutad
Citat:
Bland de 10% av kvinnor som är i top på den ekomiska (eller socioekonimska skalan för den delen), Som även de kör den hypergama modell, "across and up" i majoritet.

Varför väljer de sällan män ur en lägre sociekonomiskgrupp, de kan ju i enlight med luktteorin sniffa sig fram till den perfekta mannen....

Det finns ungefär lika många bloggar som det finns åsikter eller rövhål. Välj du vilka väderkvarnar du än vill.

Vill du lära dig nått väsntligt om "80% 20%" diskussionen så skulle jag rekomendera Jordan igen (jag gissar på att han fått frågan i sitt klassrum eller på scen)

Vi är altso hypergama enliget definitionen du kan observera rent statistiskt, och som jordan har haft vänligheten att definera åt dig på ett superenkelt sätt.
Hahaha!
Såere. När kärringarna tjafsar emot så vet du att de så småningom trillar i egen grop.
Citera
2021-02-03, 13:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Hahaha!
Såere. När kärringarna tjafsar emot så vet du att de så småningom trillar i egen grop.

mm , börjar man föra resoneomang som är feministiska så är det bättre tid spenderad att gå och diska.
Citera
2021-02-03, 14:47
Avslutad
Citat:
mm , börjar man föra resoneomang som är feministiska så är det bättre tid spenderad att gå och diska.

..eller göra en macka åt snubben och sen köra tacksamhetsutpressning. Lär funka bättre än hashtag.
Citera
2021-02-03, 17:23
Medlem
Citat:

Jag fann en helt annan sida där de debatterar om detta.

Några intressanta citat:
"Eftersom män generellt tjänar mer så blir ju det norm också, och normbrytande om det är tvärtom. Normbrytande saker överlag kan ju vara skavigt för folk. När jag träffade min sambo minns jag att en av hans bekanta drev lite med att jag var äldre än honom, hade egen lägenhet och bil. Vilket min sambo då inte hade. Typ lite "höhöhö ska hon försörja dig nu eller?". Vi umgås inte med den personen längre. Men jag tolkar det som hans egen syn på förhållanden och sin egen roll, han har säkert krav på sig själv att tjäna mycket och ha mycket som han kan erbjuda en framtida flickvän. Så då blev det väl error i skallen på honom när det inte är så för någon annan."

"om det lätt är så att män tjänar mer pengar än kvinnor för samma ansträngning och utbildning. Om då tjejen letar efter en man med samma typ av driv och tangerande utbildning så kommer han rimligen att tjäna mer än vad hon gör? Så hon söker kanske en själsfrände eller något, men råkar få en man som tjänar mer. En man kan ju söka just det, en kvinna som har liknande intressen, driv och utbildning -själsfrände. Då kommer ju hon rent statistiskt tjäna lite mindre än vad han gör över en hel population."

"En orsak kan väll vara att man i traditionellt manliga yrken tenderar att tjäna betydligt mer än i traditionellt kvinnliga, då blir det automatiskt så att männen kommer att tjäna mest i hushållen. Lägg därtill till att män generellt är några år äldre än kvinnan i ett förhållande vilket spär på ytterligare."

"Om jag går till mig själv så tycker jag att driv är sexigt. Att man vill något. Inte är någon mental soffpotatis. Jag vill ha någon som är samhällsintresserad, hänger med i debatt och kultur. Som läser dagstidningar och lyssnar på nyheter. En som (sedan länge) jobbar i ett monotont låglöneyrke skulle få mig att misstänka att han är ointressant. Utifrån detta följer att han sannolikt är skapligt väl avlönad. Och eftersom kvinnor tjänar mindre än män så blir följden att han antagligen tjänar mer än jag. Så min misstanke är att lönen inte är det man främst letar efter utan personlighetstypen. Den första följer av det andra. "

Källa: https://www.bukefalos.se/threads/kvinnor-som-soeker-maen-som-tjaenar-baettre-aen-dem-varfoer.1490652/

Källor kring varför kvinnor tjänar mindre än män:

https://www.saco.se/opinion/rapporter/darfor-tjanar-man-mer-an-kvinnor/

https://www.svd.se/darfor-tjanar-man-mer-an-kvinnor

Kan det måhända vara så att det verkar som kvinnor vill ha män som tjänar mer än dem själva, fast det egentligen är samhällsstrukturen som gör att män i regel tjänar mer än kvinnor. Väljer därför kvinnor en man att gänga sig med, kommer hon oftast tjäna mindre än honom. Sedan ser du hur kvinnor har resonerat i citaten ovan. Det handlar inte om lönekontot som sådant.

Jag anser fortsatt att det är enkelspårigt att prat om "kvinnlig hypergami". Det finns alldeles för många variabler att ta hänsyn till vid val av partner. Ekonomi/status är långt ifrån det enda, eller kanske inte ens viktigt.

Men att både män och kvinnor vill ha den bäst lämpade parten, det är klart. Men detta behöver inte nödvändigtvis handla om status och pengar, som sagt.
Citera
2021-02-03, 18:08
Avstängd
Citat:

Några intressanta citat:
"Eftersom män generellt tjänar mer så blir ju det norm också, och normbrytande om det är tvärtom. Normbrytande saker överlag kan ju vara skavigt för folk. När jag träffade min sambo minns jag att en av hans bekanta drev lite med att jag var äldre än honom, hade egen lägenhet och bil. Vilket min sambo då inte hade. Typ lite "höhöhö ska hon försörja dig nu eller?". Vi umgås inte med den personen längre. Men jag tolkar det som hans egen syn på förhållanden och sin egen roll, han har säkert krav på sig själv att tjäna mycket och ha mycket som han kan erbjuda en framtida flickvän. Så då blev det väl error i skallen på honom när det inte är så för någon annan."

"om det lätt är så att män tjänar mer pengar än kvinnor för samma ansträngning och utbildning. Om då tjejen letar efter en man med samma typ av driv och tangerande utbildning så kommer han rimligen att tjäna mer än vad hon gör? Så hon söker kanske en själsfrände eller något, men råkar få en man som tjänar mer. En man kan ju söka just det, en kvinna som har liknande intressen, driv och utbildning -själsfrände. Då kommer ju hon rent statistiskt tjäna lite mindre än vad han gör över en hel population."

"En orsak kan väll vara att man i traditionellt manliga yrken tenderar att tjäna betydligt mer än i traditionellt kvinnliga, då blir det automatiskt så att männen kommer att tjäna mest i hushållen. Lägg därtill till att män generellt är några år äldre än kvinnan i ett förhållande vilket spär på ytterligare."

"Om jag går till mig själv så tycker jag att driv är sexigt. Att man vill något. Inte är någon mental soffpotatis. Jag vill ha någon som är samhällsintresserad, hänger med i debatt och kultur. Som läser dagstidningar och lyssnar på nyheter. En som (sedan länge) jobbar i ett monotont låglöneyrke skulle få mig att misstänka att han är ointressant. Utifrån detta följer att han sannolikt är skapligt väl avlönad. Och eftersom kvinnor tjänar mindre än män så blir följden att han antagligen tjänar mer än jag. Så min misstanke är att lönen inte är det man främst letar efter utan personlighetstypen. Den första följer av det andra. "

Källa: https://www.bukefalos.se/threads/kvinnor-som-soeker-maen-som-tjaenar-baettre-aen-dem-varfoer.1490652/

Stanna du på hästforumet. Det är ett fall frammåt i form av källhänvisningar , har du postat dina egna sagor där än?

Citat:

Har vi helt övergett luktteorin?
Synd den hade potential (även om den givetvis bara var larv utifrån en evulutionbiologiskt resonemang)

Citat:
Kan det måhända vara så att det verkar som kvinnor vill ha män som tjänar mer än dem själva, fast det egentligen är samhällsstrukturen som gör att män i regel tjänar mer än kvinnor. Väljer därför kvinnor en man att gänga sig med, kommer hon oftast tjäna mindre än honom. Sedan ser du hur kvinnor har resonerat i citaten ovan. Det handlar inte om lönekontot som sådant.

Så du har hittat svaret på varför de rikaste kvinnorna är hypergama, precis som.alla andra. ?

Och nej det handlar inte om rikedom nej.även om det givetvis ser ut så statistiskt (män med kapicitet/potential att dra in mer resurser än bara till sigsjälva är ju inte sällan ”rikare” än än de som inte besitter den kapaciteten)

Citat:
Jag anser fortsatt att det är enkelspårigt att prat om "kvinnlig hypergami". Det finns alldeles för många variabler att ta hänsyn till vid val av partner. Ekonomi/status är långt ifrån det enda, eller kanske inte ens viktigt.

Du är ju fri att tro vad du vill, precis som de andra stalltjerna på buchefalos...

Citat:
Men att både män och kvinnor vill ha den bäst lämpade parten, det är klart. Men detta behöver inte nödvändigtvis handla om status och pengar, som sagt.

Det bara råkar bli så statistiskt, kulturellt oberonde , över hels den socioekonomiska (och ekonimsiska ) demografin....

Har du listat ut varför (i majoritet )kvinnor som är ekonomiskt oberonde (tänk 50m+ på kontot och feta arv på ingång) vid 25-30 kör på hypergami across and up, och män som är 25-30 och är ekonomiskt oberonde (samma summor) kör across and down?

I majoritet, precis som importbeudar från thailand och södertörn doktorander , osv

Precis som majoriteten av paren i din komun . i new york och halland, burkina faso och norge... osv
Citera
2021-02-03, 19:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Några intressanta citat:

https://www.youtube.com/watch?v=54v1dMZcD8M

Se de sista 3 minuterna på detta klipp. Kanadensiske professorn Gad Saad tar upp en studie som visar att den status en man uppvisar har en minst sagt betydande effekt på kvinnors vilja att dejta honom. Vänligen förklara det samband professorn nämner om hypergami inte existerar. Vänligen förklara hur denna professor har tolkat den studien fel, och varför du, en amatör som hävdar att detta vetenskapligt bevisade fenomen inte existerar har rätt. Och nej, att din 45-åriga väninna har en man som tjänar mindre än vad hon gör är inte ett bevis.
Citera
2021-02-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
https://www.youtube.com/watch?v=54v1dMZcD8M

Se de sista 3 minuterna på detta klipp. Kanadensiske professorn Gad Saad tar upp en studie som visar att den status en man uppvisar har en minst sagt betydande effekt på kvinnors vilja att dejta honom. Vänligen förklara det samband professorn nämner om hypergami inte existerar. Vänligen förklara hur denna professor har tolkat den studien fel, och varför du, en amatör som hävdar att detta vetenskapligt bevisade fenomen inte existerar har rätt. Och nej, att din 45-åriga väninna har en man som tjänar mindre än vad hon gör är inte ett bevis.

”Status” kan vara massa saker,
ex utseende status, ha ett intressant jobb, social status etc etc.

Jättekonstigt fenomen det dör hörrudu, att kvinnor hellre vill dejta en snygg, intressant, spännande och rik snubbe än ful, ointressant, tråkig fattiglapp.

Konstiga de där kvinnorna.

Män väljer ju alltid! De mest fula, feta och tråkigaste kvinnorna med absolut lägst status.
Citera
2021-02-03, 22:54
Bannlyst
TomatKungen nu tar du och håller käften. Det finns en anledning till att en svennebanan som är lastbilschaffis med en lön på 30K kan vara helt osynlig här hemma, men beger han sig till ett fattigare land där han är "rik" så blir han plötsligt en casanova bland kvinnorna.

Status är EXTREMT EXTREMT viktigt för kvinnor, det ÄR vad som gör dom kära, bokstavligt talat. Desto högre status mannen har, desto mer attraktiv är han (som partner), punkt slut.

Håll nu truten, du snackar så mycket goja att man börjar nästan tycka synd om dig, du har verkligen noll kunskap över huvud taget, sådan skam alltså, att det kan vara så jävla illa trodde jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in