2021-02-02, 16:25
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Seså, här visar du ju att du faktiskt kan tänka mellan varven. Mer sånt här och mindre konspiratorisk länkspamming tack.

Det är en intressant, och lite skrämmande, tanke. Jag ser (tyvärr) inte varför det inte skulle fungera såhär. Precis som du säger så stoppar vi de milda varianterna medan de varianter som övervinner de för tillfället halvhårda restriktionerna tillåts frodas. Lite samma som en halvdant genomförd antibiotikakur.

Samtidigt, om vi hade släppt allt helt fritt utan restriktioner så skulle kanske de mer smittsamma varianterna ta över till slut ändå? Så det enda som skulle gjort skillnad är kanske en riktigt hård lockdown, allt annat är skitsamma.

Bara för att någon är schizo, betyder ej att den ej är förföljd....
Skämt åt sido. MSM ligger dagar efter alternativa källor.

Och jag ägnar mig ej åt konspiratorisk länkspamming. Visa på en enda länk!?
Senast redigerad av severustheemperor 2021-02-02 kl. 16:28.
Citera
2021-02-02, 16:28
Medlem
Charlotta Bergquist, vaccinsamordnare på Läkemedelsverket, säger att Astra Zenecas vaccin beräknas ha en skyddseffekt på 60 procent för personer som är 18 år och äldre och som tagit två doser.

https://www.svd.se/1400-folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-jft6
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-02-02 kl. 16:39.
Citera
2021-02-02, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Charlotta Bergquist, vaccinsamordnare på Läkemedelsverket, säger att Astra Zenecas vaccin beräknas ha en skyddseffekt på 60 procent för personer som är 18 år och äldre och som tagit två doser.

https://www.svd.se/1400-folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-jft6

60%. Wtf.

Vilket skitvaccin i jämförelse med alla andra som ger skydd på 95%.

Varför köper Sveriges vaccinsamordnare in ett vaccin som ger 60% skydd.

Finns det studier som tyder på att idioti sprids i luften nu.

Lägger man dessutom på att skivaccinet avråds 65+.

AstraZeneca Svensk/Brittiskt hmmmm.

Men eftersom så få i den åldersgruppen (18-65) blir sjuka och eftersom vaccinet ändå minskar smittspridning och minskar symtomen vid sjukdom så är det bättre att skicka ut detta vaccin till befolkningen än att inte skicka ut något alls (som är alternativet eftersom det råder brist på vaccin).
Citera
2021-02-02, 16:34
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Stickprover men i vilket statistiskt underlag? Jag tycker mig få blandade budskap om detta. I vissa artiklar står det att det är en riktad insats, medan i andra artiklar så står det inget om detta.

Edit: De kan ju ha använt "riktad" lite slarvig iofs, de kan med detta ha menat att de gjorde testerna i fyra regioner. Det är ju också "riktat".
Det framgick på presskonferensen att det var slumpmässigt, se mitt inlägg:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-02-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det framgick på presskonferensen att det var slumpmässigt, se mitt inlägg:
11% i slumpmässigt underlag, ja då kommer detta att dra iväg snabbt.
Citera
2021-02-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror dock inte att spridningen av den brittiska nått mer än 2-3%, se mitt förra inlägg om vilka prover de troligen har testat. De har inte kapacitet att testa alla som insjuknat.

FHM:s siffra på 10-11% idag stämmer rätt bra med min prognos för en månad sedan då den estimerade andelen redan var runt 1% i Sverige. Vi är nog över 50% om 3 veckor.

Senast redigerad av B.R.Donut 2021-02-02 kl. 16:39.
Citera
2021-02-02, 16:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig sagt att AZ:s vaccin är farligt. Problemet med det är "bara" att det inte är särskilt effektivt. Och vad jag förstår, så kommer man inte erbjudas antikroppstest efter avklarad vaccinering? I så fall springer man runt och tar risker för att man tror att man är skyddad - och sedan är man inte det.

Mannens spermier produceras för övrigt hela tiden ifrån celler i kroppen. D.v.s. är deras DNA manipulerat så blir även spermiernas DNA-sträng det. Kvinnans omogna ägg är färdiga när hon föds och ligger skyddade, dom går nog bara att genmodifiera med strålning... men helt säker kan man inte vara, för det är mycket vi inte vet än.

Spermieproduktionen sker enbart i testiklarna. Kan du förklara hur ett mRNA skulle kunna ingå i vårt genom? Det vore en sensation värt ett nobelpris.
Citera
2021-02-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FHM:s siffra på 10-11% idag stämmer rätt bra med min prognos för en månad sedan då den estimerade andelen redan var runt 1% i Sverige. Vi är över 50% om 3 veckor.

Ja, eftersom det var i slumpmässigt underlag så kommer det att gå snabbt. Dina 50% är inte alls orimliga.
Citera
2021-02-02, 16:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag skrev precis också det. AZ:s är ett jäkla misstag. Man kan ge dom det nu, för att det är bättre att folk får något än inget, men man borde upplysa dom om hur osäkert det är. Ordentligt. Och sen låta dom toppa upp med något annat vaccin, när det finns utrymme för det.

Och här gör vi - inget. Som vanligt.

Håller med dig AZ vaccinet borde inte tillåtas för personer över 55 år. Ändå kommer de att börja vaccinera alla 70 plussare med detta vaccin. Ett jävla skämt
Citera
2021-02-02, 16:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Varför skall men hålla på ta antikroppstest hela tiden . Det viktiga är väl att man triggat sina b-celler och t -celler att känna igen viruset ?

Hur vet man om man gjort det? Jag tänker, att får man inga antikroppar är vaccinet antagligen inte effektivt. Jag vet att jag tidigare har fått göra antikroppstest efter vissa vaccinationer, så det är något som förekommer.
Citera
2021-02-02, 16:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller med dig AZ vaccinet borde inte tillåtas för personer över 55 år. Ändå kommer de att börja vaccinera alla 70 plussare med detta vaccin. Ett jävla skämt

Sa de inte på PK idag att AZ skulle ges upp till och med 64 år? Hur eller hur, så borde gränsen ha varit 55, ja.
Citera
2021-02-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej, enligt dagens presskonferens så kommer man senare i veckan att komma med nya direktiv. Vad man kan förstå mellan raderna så kommer de inte att ge AZ till personer över 65 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in