2021-02-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej precis, men den borde ha haft med det istället för att rabbla dödstal dividerat med totalbefolkningen.
Nej, polletten verkar tyvärr inte trilla ner för dig. Att vikta resultaten map invandringen hade inte på något sätt påverkat slutsatsen i den norska rapporten. Dvs att Sverige till skillnad från Norge hade en dipp i dödligheten precis innan Corona. Detta är en faktor (tillsammans med en rad andra, ex olika nivå på åtgärder/restriktioner + andra omständigheter ) som gjort att väsentligt fler öppnat pärleporten med covid i kroppen i Sverige jmf ex Norge.
Citera
2021-02-02, 15:33
Medlem
Samuel332s avatar
Finns det en risk att viruset anpassar sig till att smita iväg från vaccinet? för man kan trots allt bli smittad även man är vaccinerad. Detta virus är lömskt och jag skulle inte bli förvånad om den muterar om några månader - 1 år och vaccin blir verklöst
Citera
2021-02-02, 15:38
Medlem
Det visar sig nu att vi nog hade rätt när vi misstänkte den brittiska mutationen vid ett antal extremt snabbsmittande utbrott. 11% av de testade proverna i bland annat VGR.

Jag misstänkte ju direkt att det var detta vid ett skolutbrott som jag rapporterat om, detta då så många smittades så snabbt. Det hade varit intressant att få det bekräftat, men det lär man väl inte få. Detta är väl så nära man kan komma en bekräftelse.

Och gissningsvis så är det denna mutation som finns i Strömstad också.

AZs vaccin räcker inte till för att stoppa de nya mutationerna då det inte ger tillräcklig immunitet för flockimmunitet. AZ vaccin blir bara enbroms för smittan, detta innebär fortsatta, om än minskade, restriktioner ändå.

Jag såg dessutom i Expressen att det krävs 10 ggr så många antikroppar för att stoppa den mutation som nu uppkommit i Storbritannien och som redan finns i de nya Sydafrikanska och Brasilianska virusstammarna, vilket gör att skyddet från vaccin och tidigare sjukdom kommer att bli mycket sämre. När vi får in denna mutation från någon av de andra virusstammarna så måste vi definitivt vaccinera om igen.

Jag börjar bli pessimist nu...
Citera
2021-02-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Finns det en risk att viruset anpassar sig till att smita iväg från vaccinet? för man kan trots allt bli smittad även man är vaccinerad. Detta virus är lömskt och jag skulle inte bli förvånad om den muterar om några månader - 1 år och vaccin blir verklöst
Det är väl det som redan skett i Brasilien, Sydafrika och Storbritannien? Dock så har det muterat för att smita ifrån immunitet från sjukdom, men det är ju samma sak.
Citera
2021-02-02, 15:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det visar sig nu att vi nog hade rätt när vi misstänkte den brittiska mutationen vid ett antal extremt snabbsmittande utbrott. 11% av de testade proverna i bland annat VGR.

Jag misstänkte ju direkt att det var detta vid ett skolutbrott som jag rapporterat om, detta då så många smittades så snabbt. Det hade varit intressant att få det bekräftat, men det lär man väl inte få. Detta är väl så nära man kan komma en bekräftelse.

Och gissningsvis så är det denna mutation som finns i Strömstad också.

AZs vaccin räcker inte till för att stoppa de nya mutationerna då det inte ger tillräcklig immunitet för flockimmunitet. AZ vaccin blir bara enbroms för smittan, detta innebär fortsatta, om än minskade, restriktioner ändå.

Jag såg dessutom i Expressen att det krävs 10 ggr så många antikroppar för att stoppa den mutation som nu uppkommit i Storbritannien och som redan finns i de nya Sydafrikanska och Brasilianska virusstammarna, vilket gör att skyddet från vaccin och tidigare sjukdom kommer att bli mycket sämre. När vi får in denna mutation från någon av de andra virusstammarna så måste vi definitivt vaccinera om igen.

Jag börjar bli pessimist nu...

Med 11% så kommer det ju bara ta nån vecka innan UK varianten dominerar även här. Som lök på laxen så får vi kanske även se Sydafrikanska börja spridas.

Våg 3 i slutet februari/början mars?
Citera
2021-02-02, 15:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig sagt att AZ:s vaccin är farligt. Problemet med det är "bara" att det inte är särskilt effektivt. Och vad jag förstår, så kommer man inte erbjudas antikroppstest efter avklarad vaccinering? I så fall springer man runt och tar risker för att man tror att man är skyddad - och sedan är man inte det.

Mannens spermier produceras för övrigt hela tiden ifrån celler i kroppen. D.v.s. är deras DNA manipulerat så blir även spermiernas DNA-sträng det. Kvinnans omogna ägg är färdiga när hon föds och ligger skyddade, dom går nog bara att genmodifiera med strålning... men helt säker kan man inte vara, för det är mycket vi inte vet än.

Varför skall men hålla på ta antikroppstest hela tiden . Det viktiga är väl att man triggat sina b-celler och t -celler att känna igen viruset ?
Citera
2021-02-02, 15:47
Medlem
severustheemperors avatar
7 die at Spanish care home after getting Pfizer Covid-19 jab as ALL residents test positive for virus, second doses still to come.
https://www.rt.com/news/514303-deaths-pfizer-vaccine-covid-spain/
Citera
2021-02-02, 15:47
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med 11% så kommer det ju bara ta nån vecka innan UK varianten dominerar även här. Som lök på laxen så får vi kanske även se Sydafrikanska börja spridas.

Tack gode gud att vaccineringen är igång!
Citera
2021-02-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
11% av samtliga sekvenserade tester i en svensk specialstudie är alltså den brittiska mutationen. Och vi som stängde gränsen till Norge... Så jävla patetiskt!

Helt klart är att mutationer dyker upp överallt nu och att mutationerna också börjar mutera. Med tanke på att vaccinens effektivitet minskar i takt med mutationerna så är det nog en jävla dålig idé att låta vaccinera sig med Astra Zenecas vaccin som redan har en klart lägre effektivitet än både Pfizer och Moderna.

Om man skulle gissa så lär Astra Zenecas vaccin vara riktigt jävla ineffektivt mot mutationerna. Ge mig Pfizer annars får det vara! Vafan ska man spruta in skit i kroppen för med de risker det kan innebära?
Då var det bara det där lilla att man testade specifikt där det fanns misstanke om att det var den brittiska varianten och inte slumpmässiga tester. 11% är alltså inte representativt för den totala smittspridningen i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332

Troligen kommer vaccinen ha effekt även på de flesta mutationer, om möjligt med reducerad effekt. Vilket i praktiken innebär att man kanske blir lite förkyld istället för att inte få några symptom alls. Ungefär som med våra vanliga influensavaccin.

Många verkar ha svårt att acceptera att procentsiffrorna endast gäller att vara helt symtomfri, utöver det så verkar vaccinen även ge skydd mot allvarlig sjukdom. Även om de "bara" ger 50% skydd så är det fortfarande betydligt mycket färre som kommer att bli allvarligt sjuka.
Citera
2021-02-02, 15:50
Medlem
Citat:

Nu testade man specifikt där man misstänkte att det kunde vara den brittiska varianten, det är alltså inte representativt för spridningen i stort.
Citera
2021-02-02, 15:54
Medlem
Citat:

Ja, det blir nog så. Riktigt illa då vi måste ha kvar hårda restriktioner våren ut.
Citera
2021-02-02, 15:57
Medlem
severustheemperors avatar
Dödsfall i Covid
0-9 år 6st
10-19 år 3st
20-29 år 14st
30-39 år 29st
40-49 år 74st

50-59 år 244st
60-69 år 667st

70-79 år 2418st
80-89 år 4904st
90+ år 3232st

Ser ej hur man kan motivera vaccinering för indevider under 70.
Inte när tex. Pfizer har incedentratio på 1/35

Det går tom. argumentera för att ingen under 80 skall vaccineras innan vi har
ett säkrare vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in