2021-02-02, 14:53
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Chili med kött, direkt översatt.
Vad trodde du att det betyder?

Exakt vad du svarade, alltså inte chili med bönor eller ris.
Har kokat chili i många år.
Citera
2021-02-02, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Exakt vad du svarade, alltså inte chili med bönor eller ris.
Har kokat chili i många år.

Varför skulle inte en chili con carne kunna innehålla bönor?
Det ena utesluter inte det andra, och många tycker att det är gott och mättande med bönor.

Chili con carne betyder inte ”chili med kött och utan bönor och ris”.

Duktig du är som har kokat chili så länge.
Bara till hemmabruk?
Att du har kokat chili länge betyder inte att du kan det bäst.
Senast redigerad av cdec 2021-02-02 kl. 15:02.
Citera
2021-02-02, 15:04
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Varför skulle inte en chili con carne kunna innehålla bönor?
Det ena utesluter inte det andra, och många tycker att det är gott och mättande med bönor.

Chili con carne betyder inte chili med kött utan bönor.

Duktig du är som har kokar chili så länge.
Bara till hemmabruk?

Nej yrkesmässigt. Var och en blir lycklig på sin tro, så vill du ha bönor eller ris till är det din ensak.
Själv serverar jag bara vitt bröd till men det duger väl inte misstänker jag
Tänkte bara vara lite snäll och upplysa Ts lite.
Citera
2021-02-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
sjukt. vilken kommun är detta?
Huvudsaken degen kommer in så mitt tips, kör ica/Coop/Lidl 45 grams burgare, i mickro för en 10:a,men satsa på ett ordentligt ölsortiment med allt från lager till mörk ipa, och just där drar du in degen. Kör after work special, 1 flaska Mörk tjeckisk IPA+burgare=49 spänn👍
Citera
2021-02-02, 15:12
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
varför olika styrkeklasser? man kan variera styrkan genom riset.

vill dom ha vegetariskt kan dom plocka ur köttbitarna.
Bara så att jag förstår dig rätt: Om grönsakerna och eventuella baljväxter i chilin har kokats ihop med köttet så är det bara för kunden att plocka ut animalierna efter tillagningen för att göra grytan vegetarisk? Tror du på det själv! Nej du. Så funkar det inte!

Att sedan moderera styrkan på grytan genom att erbjuda ris till låter inte heller det som en vidare bra ide. Även dom som gillar ris till chili kommer att tycka det är ganska trist när rättens övriga smaker späds ut till förmån för neutralt smakande ris.

Du får nog revidera din idé några gånger om du vill göra allvar av den!
Senast redigerad av Andersdamaan 2021-02-02 kl. 15:16.
Citera
2021-02-02, 15:16
Medlem
Tror också på denna idé.
Om du har någon trendig inredning och dylikt. Och gör det hela till en GREJ.
Dock behövs nog en conceptdesiner
Citera
2021-02-02, 15:27
Medlem
Karmans avatar
Det är ungefär som McDonalds som "bara" serverar hamburgare. Du kan låta folk köpa till olika tillbehör, som tex. ris. Du måste hitta ett rationellt produktionssätt och ett bra namn, sen kan du sälja konceptet på franchise.
Citera
2021-02-02, 16:37
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Det kommer vara sjukt bra. Och ja - vissa töntar tar illa vid sig över riset och bönorna men det är för att de är osäkra och rädda att gå sin egen väg. Att vara kreatörer.

Måste hälsa mina gamla mattanter att de var kreatörer och gick sin egen väg som serverade ris och bönor till chilin

Nåja. Fattar att du trollar.
Citera
2021-02-02, 16:51
Medlem
Citat:
varför olika styrkeklasser? man kan variera styrkan genom riset.

vill dom ha vegetariskt kan dom plocka ur köttbitarna.

Och det är där du faller. Det gäller att vara transparent och möta det varierade kundflödet.
Man ska ha trerätter. Man vill återkomma med att testa nr 2 eller kanske 3.
En rätt sure, men jag tror inte du lyckas om du inte har ett koncept som står utanför allt det andra.
Citera
2021-02-02, 17:13
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Just det. Min dröm är alltså att öppna en enkel restaurang som enbart serverar en endaste rätt, chiligryta gjord på högrev med massa chili så klart och så kommer det ingå bönor och man får ris till även fast vissa tycker att så ska det inte vara.

Läs på om Jon Widegren (som grundade Flippin’ Burgers) och Jiray Seropian (som grundade MOAS) så förstår du nivån av nörderiet hos dem som lyckas med en `enrättsrestaurang

Och om du inte redan har koll: Världens Bästa Chili
Citera
2021-02-02, 17:16
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Just det. Min dröm är alltså att öppna en enkel restaurang som enbart serverar en endaste rätt, chiligryta gjord på högrev med massa chili så klart och så kommer det ingå bönor och man får ris till även fast vissa tycker att så ska det inte vara.

Varje dag, året runt är det samma. Att dricka finns valet mellan en öl på flaska eller ett glas vin.

Så min fråga är, är det tillåtet att öppna en sån restaurang i fascist-Sverige? Eller måste man ha minst 38 rätter på menyn varav en innehåller potatismos?

Vad tror ni om mitt koncept? Skulle nu komma dit?

Jag vill också ha högtalar som sticker ut genom fönstret. Från dem hörs techno eller house så man kan liksom stå utanför och rejva lite.

Jag hade inte gått till en sådan restaurang men om det hade varit en food truck så hade jag kunnat köpa det ibland om det var gott.

Men nackdelen är att i nästan alla gäng finns det en vegetarian / vegan så det hade inte blivit så ofta.
Citera
2021-02-02, 17:46
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Läs på om Jon Widegren (som grundade Flippin’ Burgers) och Jiray Seropian (som grundade MOAS) så förstår du nivån av nörderiet hos dem som lyckas med en `enrättsrestaurang

Och om du inte redan har koll: Världens Bästa Chili
Listan på vad som inte får vara med är typ tvärtom basen i hur man bygger en riktigt god chili, istället för dom där äckliga köttbitarna eller pulled-varianter.

Typiskt folk som låtsas gilla avslagen brittisk ale eller whatever att låtsas något annorlunda. Samma folk som säger "insta".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in