2021-02-02, 13:47
Medlem
Andersdamaans avatar
Tillåtet är det, men för att konceptet skall funka i dagens Sverige så bör din chili erbjudas i några olika styrkeklasser samt att du även erbjuder ett vegetariskt alternativ.
Citera
2021-02-02, 13:50
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
låt mig gissa, såssar?

Han driver med dig.

Idéen låter inge vidare, tror det är få människor som regelbundet vill komma och äta en bönchili med ris.
Citera
2021-02-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Tillåtet är det, men för att konceptet skall funka i dagens Sverige så bör din chili erbjudas i några olika styrkeklasser samt att du även erbjuder ett vegetariskt alternativ.

varför olika styrkeklasser? man kan variera styrkan genom riset.

vill dom ha vegetariskt kan dom plocka ur köttbitarna.
Citera
2021-02-02, 13:52
Medlem
makuhiras avatar
Vad jag vet så behöver man ha ett visst antal rätter.
Citera
2021-02-02, 13:56
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Just det. Min dröm är alltså att öppna en enkel restaurang som enbart serverar en endaste rätt, chiligryta gjord på högrev med massa chili så klart och så kommer det ingå bönor och man får ris till även fast vissa tycker att så ska det inte vara.

Varje dag, året runt är det samma. Att dricka finns valet mellan en öl på flaska eller ett glas vin.

Så min fråga är, är det tillåtet att öppna en sån restaurang i fascist-Sverige? Eller måste man ha minst 38 rätter på menyn varav en innehåller potatismos?

Vad tror ni om mitt koncept? Skulle nu komma dit?

Jag vill också ha högtalar som sticker ut genom fönstret. Från dem hörs techno eller house så man kan liksom stå utanför och rejva lite.
Konceptet med bara en rätt gillar jag så jag tycker att du ska satsa, fast just chili är inte min grej så jag kommer nog inte till ditt hak, det där med hög musik gillar jag absolut inte.
Citera
2021-02-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Han driver med dig.

Idéen låter inge vidare, tror det är få människor som regelbundet vill komma och äta en bönchili med ris.

Nej jag driver inte.

Här är en text från Gotland tex :

"Tillståndshavaren ska kunna tillhandahålla lagad eller på annat sätt tillredd mat. Att maten ska vara lagad eller tillredd innebär att råvaror på något sätt har förädlats. Det ska finnas ett varierat utbud av maträtter, såväl förrätter och huvudrätter som efterrätter ska kunna erbjudas. "
Citera
2021-02-02, 14:06
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjKrkele
Nej jag driver inte.

Här är en text från Gotland tex :

"Tillståndshavaren ska kunna tillhandahålla lagad eller på annat sätt tillredd mat. Att maten ska vara lagad eller tillredd innebär att råvaror på något sätt har förädlats. Det ska finnas ett varierat utbud av maträtter, såväl förrätter och huvudrätter som efterrätter ska kunna erbjudas. "

Men kan du inte citera in från Skövde kommun då och deras 5 + 5 + 5 krav.
Citera
2021-02-02, 14:26
Medlem
blobben!!!s avatar
Är priset och smaken rätt hade jag lätt blivit stammis. Restauranger med hundraelva rätter på menyn är ofta skit. Gör en rätt och gör den bra. Lite som en pizzeria fast god mat.
Citera
2021-02-02, 14:27
Medlem
Citat:
enkel restaurang som enbart serverar en endaste rätt, chiligryta gjord på högrev med massa chili så klart och så kommer det ingå bönor och man får ris till.

Varje dag, året runt är det samma. Att dricka finns valet mellan en öl på flaska eller ett glas vin.

Jag gillar chiligryta så hade den varit god hade jag kunnat besöka sån restaurang 1 gång i veckan. Och eftersom det serveras öl och vin så skulle folk kunna gå dit för att ta nåt att dricka bara om det är ett trevligt ställe sitta på.
Citera
2021-02-02, 14:36
Medlem
Citat:
varför olika styrkeklasser? man kan variera styrkan genom riset.

vill dom ha vegetariskt kan dom plocka ur köttbitarna.
Så vill man ha mildare kryddning så snålar du på chillin och ökar rismängden? I en rätt tillagad chilli finns
inga köttbitar att plocka ut, din plan suger.
Citera
2021-02-02, 14:42
Bannlyst
Citat:
Just det. Min dröm är alltså att öppna en enkel restaurang som enbart serverar en endaste rätt, chiligryta gjord på högrev med massa chili så klart och så kommer det ingå bönor och man får ris till även fast vissa tycker att så ska det inte vara.

Så min fråga är, är det tillåtet att öppna en sån restaurang i fascist-Sverige? Eller måste man ha minst 38 rätter på menyn varav en innehåller potatismos?

Jag vill också ha högtalar som sticker ut genom fönstret. Från dem hörs techno eller house så man kan liksom stå utanför och rejva lite.

För att få utskänkningstillstånd måste du ha en ”varierad meny”, detta tolkas olika av olika kommuner.

Det bästa du kan göra är att ta kontakt med en handläggare på tillståndsenheten i din kommun och reda på vad dom gäller.
Ingen på FB kommer kunna svara dig.

Jag tror inte att ditt koncept med en enda, dessutom omodern, rätt kommer funka.
Kanske som foodruck eller pop-up men knappast som fast koncept.

Har du gjort din SVOT-anslys?
Citera
2021-02-02, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Fundera lite på vad chili con carne betyder,

Chili med kött, direkt översatt.
Vad trodde du att det betyder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera