Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Nu hör han iof. inte till mitt fält. Jag är mycket mer för biologiska förklaringsmodeller kring varför vi gör de val vi gör av partners. Biologi är en mer exakt vetenskap än "evolutionspsykologi".
Du tänker på betende som något speraret från biliogisk drivkraft?
Citat:
Kvinnlig hypergami handlar om att kvinnor tänder på män med högre status. Och att alla kvinnor gör det. För min del ser jag det som rent och skärt bullshit att det skulle gälla alla kvinnor. Vissa kvinnor tänder kanske på status osv. Men långt ifrån alla. I vissa länder tar sig ju kvinnor en rik man, för att klara sig. Inte för att hon nödvändigtvis är tänd på honom.
Nä, hon gör det ju av evulutionsbilogiska anledningar, vara sig hon vill eller inte.
Citat:
Kan kvinnor försörja sig själva är det mycket troligare att de går efter sin natur i valet av partner och väljer en man vars immunförsvar ligger långt från hennes. Vilket hon känner via luktsinnet. En man som ser bra ut (symmetriska ansiktshalvor) vilket också ger henne värdefull information om att han genetiskt är ett bra kap. Hon tänder helt enkelt på hans doft, eftersom denna visar henne att det är ett bra genetiskt kap (om hon ska skaffa avkomma med mannen) utifrån skillnader i hennes och mannens immunförsvar. Är hon och mannen dessutom jämbördiga i värderingar, utbildning etc. så att de har mycket gemensamt och trivs ihop, så kommer det vara klappat och klart.
det är ju en bekräftelse av hypergami, inte en motsägelse. om kvinnor inte behöver en försörjare (dvs en med större kapcitet att tillförskaffa sig resurser), varför ordnar sig parbildning i stort enligt den premissen, kan kvinnor känna doften av män med större kapacitet för resursinsamling i förhållande till sin egen kapacitet kanske?)
[/quote]
Henrik håller ju med honom, (vilket var syftet med kapitlen ifråga)
Dominanshirarkier är naturliga och evulutionära, dvs inte socialt konsturerade.
Om man nu behöver motbeivsa något som inte är bevisat, dvs feministspöket "patrirkatet"
Att Henrik sen inte gillar honom som person har ju inget med det faktum att göra att han inte kan påvisa fel, inte ett enda som rör hans egna (påstodda) expertisområde. annat än att han inte förstår hur Jordan bryggar gapet mellan betende och bilologi , vilket är förståligt då han inte behäskar det ena fältet, eller kan peka ut felaktigheten i det andra.