Citat:
Ett avtal är ett avtal i min värld.
Där uppstår ju ett dilemma, med löftet till Matz.
Avtalet säger ju att Matz ska ärva fastigheten när Esbjörn dör.
Rent krasst är det ju Esbjörns fel att avtalsbrott sker, när han väljer att sälja till Ebba. Hon kan omöjligt veta att det finns ett sådant avtal. Det är nog bara Esbjörn och Matz som vet om dess existens.
Kanske hade Esbjörn en tanke att kompensera ekonomiskt? Kanske ligger det nåt mer bakom försäljningen, så att han fullt medvetet bryter löftet till Matz.
Där uppstår ju ett dilemma, med löftet till Matz.
Avtalet säger ju att Matz ska ärva fastigheten när Esbjörn dör.
Rent krasst är det ju Esbjörns fel att avtalsbrott sker, när han väljer att sälja till Ebba. Hon kan omöjligt veta att det finns ett sådant avtal. Det är nog bara Esbjörn och Matz som vet om dess existens.
Kanske hade Esbjörn en tanke att kompensera ekonomiskt? Kanske ligger det nåt mer bakom försäljningen, så att han fullt medvetet bryter löftet till Matz.
Jo, visst är det så att Esbjörn brutit sitt avtal med Matz. Och verkar ha haft sin fulla rätt också, det Matz tydligen skulle ha gjort var att i sin tur stämma Esbjörn.
Hade avtalet varit korrekt registrerat, hade dock en mäklare upptäckt det.
Ja, vad som kan ha legat bakom det brutna löftet har det väl inte framkommit någonting om? Fast det borde ju egentligen inte spela någon roll varför. Kan ju vara släktfejd, en alldeles för förvirrad Esbjörn för att minnas avtalet. Men avtalet fanns där, och det är väl i stort det vi vet.
Säljaren är ju skyldig att upplysa om fel och brister i fastigheten, och köparen har undersökningsplikt. Gäller det enbart skicket på fastigheten? Ingenting om att säljaren har rätt att sälja fastigheten?
En mäklare gör ju tydligen en kontroll i lagfartsregistret, och där skulle ett korrekt avtal mellan Esbjörn och Matz stått med. Då hade det blivit stopp där.
Vem ska upplysa, eller undersöka, vid privat försäljning? Har Ebba gjort det? Esbjörn?
Och nu kommer vi till ett surkart för mig, som jag hånats för. Men jag vill minnas det från långt tillbaka i tråden, att fanns ett utdrag från lagfartsregistret på den aktuella fastigheten. Och i kommentarerna efteråt framgick det att det fanns anteckningar, nummer, som hänvisade till andra akter. Och den som skrev var nyfiken vad dessa bestod av.
Men så tametusan jag hittar dom inläggen. Tyvärr.