2021-02-02, 06:27
Medlem
2442245335352s avatar
Gällande det här med att inte äga något. De menar väl att folk fortfarande ska äga tillgångar på något sätt (för hur är man annars stakeholder? Och varför kallar de annars det för stakeholder capitalism?).

Menar de inte bara att det kommer vara onödigt att äga sin egen bil om du bara kan beställa hem en som plockar upp dig så du slipper parkera? Och då kanske du samtidigt är stakeholder i företaget som tillhandahåller bilen?
Citera
2021-02-02, 06:32
Medlem
Ärligt talat ... att äga grejer är egentligen inte så himla viktigt, ju mindre prylar desto friare känner man sig. Tycker jag iaf och givet då att man har tillgång till vad man behöver ändå. Sen behöver man inte hålla med såklart men jag tycker inte livet går ut på att samla på hög liksom och sen typ dö. Det är inte meningen för mig iaf men det är olika hur man ser på saker. Några prylar kanske man vill ha ... beroende på vad man har för hobbies etc. eller jobbar med. Om man t.ex är gitarrist vill man nog ha sin egen gitarr kanske, som man är superinspelad på osv. Sen kan det finnas andra aspekter som spelar in också... Men i stort sett iaf. Skulle inte pådyvla det någon annan men grundtanken tycker jag är vettig hursomhelst.
Senast redigerad av Spelemannen 2021-02-02 kl. 06:52.
Citera
2021-02-02, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Ärligt talat ... att äga grejer är egentligen inte så himla viktigt, ju mindre prylar desto friare känner man sig. Tycker jag iaf och givet då att man har tillgång till vad man behöver ändå. Sen behöver man inte hålla med såklart men jag tycker inte livet går ut på att samla på hög liksom och sen typ dö. Det är inte meningen för mig iaf men det är olika hur man ser på saker. Nån pryl kanske man vill ha ... beroende på vad man har för hobbies etc. eller jobbar med. Om man t.ex är gitarrist vill man nog ha sin egen gitarr kanske, som man är superinspelad på osv. Sen kan det finnas andra aspekter som spelar in också... Men i stort sett iaf. Skulle inte pådyvla det någon annan men grundtanken tycker jag är vettig hursomhelst.

Nu är ju dock problemet att det du kommer sluta äga kommer börja ägas av folk som redan är miljardärer. Du kommer bara förlora ännu mer frihet.
Citera
2021-02-02, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nu är ju dock problemet att det du kommer sluta äga kommer börja ägas av folk som redan är miljardärer. Du kommer bara förlora ännu mer frihet.

Nej alltså det förutsätter väl att ingen f.d. miljardär heller äger, att de bara walk away. Annars blir det ju en obalans i systemet.
Citera
2021-02-02, 06:44
Medlem
thebroffessors avatar
Allt jag hör på dessa youtube länkar från denna tråden är bara massa fina termer som "build back better" "happy" och bla bla bla.

Är det någon som kan säga rent jävla konkret vad detta innebär?

Vad kommer hända med mitt hus jag äger?
Vad kommer hända med mitt företag jag driver och äger?

Ska någon komma och knacka på min dörr och säga "du vi tar detta nu, sen kan du hyra tillbaka det tack så mycket" ?
Kommer man uppmanas att dela med sig av det man äger kanske?

Någon som har insikt på detta och läst denna gubbtyskjävelns bok kan väl förklara?

Och isåfall om detta nu är skrivet i sten 2030, hur kan man då vinna på detta? vad kan vi vanliga människor göra för att vinna på the great reset? hur kan vi förbereda oss?

Så mycket prat men inget konkret alls.
Citera
2021-02-02, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Nej alltså det förutsätter väl att ingen f.d. miljardär heller äger, att de bara walk away. Annars blir det ju en obalans i systemet.

Absolut. Toppen.

De som styr marknaden kommer släppa all makt och blir arbetarklass, för makthavare ljuger inte.

Och burkor är till för kvinnors rättigheter, det har aldrig funnits ryska ubåtar i Östersjön, arbetsläger är produktiva straff som alla vinner på, afrikaner har aldrig deltagit i någon slavhandel, kvinnor är lika starka som män, tonåringar är immuna mot dunning-kruger-effekten, och armband skyddar potentiella våldtäktsoffer.

Ingen ljuger! Allt är bra! Ifrågasätt ingenting!
Citera
2021-02-02, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Absolut. Toppen.

De som styr marknaden kommer släppa all makt och blir arbetarklass, för makthavare ljuger inte.

Och burkor är till för kvinnors rättigheter, det har aldrig funnits ryska ubåtar i Östersjön, arbetsläger är produktiva straff som alla vinner på, afrikaner har aldrig deltagit i någon slavhandel, kvinnor är lika starka som män, tonåringar är immuna mot dunning-kruger-effekten, och armband skyddar potentiella våldtäktsoffer.

Ingen ljuger! Allt är bra! Ifrågasätt ingenting!

Nej så menade jag inte, jag menade bara att OM det skulle funka då är det väl mer eller mindre nåt ditåt som krävs kanske. Hypersurveillance med superkraftfull benevolent AI kanske hade kunnat hålla koll på allt och alla, vem vet, speculation.
Senast redigerad av Spelemannen 2021-02-02 kl. 07:06.
Citera
2021-02-02, 07:32
Medlem
Hur skulle det fungera? Varför ska man då tjäna olika mycket om alla ändå ska vara på samma nivå?
Citera
2021-02-02, 08:10
Medlem
pantherTypeGs avatar
Hehe bara en tidsfråga innan Greta Thunberg står och predikar för att ge upp vårt privata äganderätt till förmån för miljöns skull.

Detta måste bekämpas till varje pris.
Citera
2021-02-02, 08:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Bara de inte ändrar på finansiella systemet och aktiemarknaden samt obligations och derivatmarknaden så är det lugnt från min sida.

och självklart måste företagandet förbli pecis som den är, dvs inte massa ändringar etc.

Så du tycker inte det ska bli LÄTTARE att driva företag?
Citera
2021-02-02, 08:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
https://www.youtube.com/watch?v=uPYx12xJFUQ
Denna video kom ut för en vecka sedan av World Economic Forum

"It’s why the World Economic Forum is calling for a new form of capitalism, one that puts people and planet first, as we come together to rebuild the world after COVID-19."

Dom säger också att "capitalism as we know it is dead"

man vill byta till en ny sorts "kapitalism" och ser pandemin som ett jättebra läge tydligen
En som sätter välmående före tillväxt.

Vad tycks om detta?

Nej det är bara desperation.

I kölvattnet av bitcoins intåg och senaste uppståndelsen kring Wall street så tyder det mesta på att det rådet panik. Kapitalismen kommer snarare frodas mer i framtiden.

Överstatligheter kommer aldrig kunna reglera eller lyckas kontrollera den fria marknaden i framtiden på individnivå. Personlig äganderätt utan bankers och staters inblandning är det nya.

Banker, hedgefonder, fiatvalutor och stora stater är självdöde koncept.
Citera
2021-02-02, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Men om "The great reset" är på riktigt så måste Corona vara en bluff, för inte fan har de planerat allt detta i minsta detalj och sen hoppas att en pandemi ska trilla ner från himlen helt plötsligt...
Så antingen är "The great reset" bullshit eller så är Corona bullshit, och om Corona är bullshit vilket jag tror så kan man fråga sig hur i helvete har de fått så gott som alla med på det?
Och vad yrar Tegnell om på sina presskonferenser när han vet att allt är bullshit?
En bra teknik att få människor att foga sig är skrämselpropaganda. Här kom pandemilagen nu när läget är bättre. Det är lockdowns i världen. Vaccin ingår i planen. Dina lån nollas och du får basinkomst. Du får resa. Allt du måste göra är att överlåta ägandet och vaccinera dig.

En tredje våg 1:a eller 2:a kvartalet. En ny mutation covid-21 ska komma. Det är det som påstås.

Sant eller inte. De har en stor plan att förändra världen. Om de lyckas får vi se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in