2021-02-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Absolut. Har redan hamnat i ett läge där jag kan göra så.
Men provtagning måste göras på den andra orten och lika så läkarbesök minst en gång per år vad jag förstått det som.
Läkaren börjar bli lite till åren och jag vill inte att min behandling ska stå och falla med en speciell läkare. Därför vill jag in i landstinget och få dom att ta över allt ihop. Men det verkar vara hopplöst.
Jag ska göra en chansning och gå till endokrinologen igen men jag är till 95% säker på hur detta kommer sluta.
Min plan B är att lista om mig på ny vårdcentral fram tills jag får en läkare som kan fortsätta min behandling.

Intressant. Återkom gärna med hur detta utvecklas.
Citera
2021-02-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ove-Sundberg-
Om du får börja med testosteron så skulle jag bett om gelé till att börja med för att se hur det fungerar. Lätt att sluta med om det inte är något för dig.

Nebido fungerar inte för alla även fast bayer vill få sjukvården att tro att så är det.
Man kan ju fråga sig varför nebido är så opopulärt i usa?

Killgissar här men Nebido är lurigt att få till nivåerna och intervallerna, det kan ta år innan man hittar rätt. Med kortare estrar går det fortare att hitta rätt testonivå då man kan justera mycket oftare.

Sen undrar jag inte om tex Testosterone propionate känns mer som "doping" här i Sverige än Nebido som verkar mer som en medicin för korkade läkare?
Citera
2021-02-01, 17:23
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Absolut. Har redan hamnat i ett läge där jag kan göra så.
Men provtagning måste göras på den andra orten och lika så läkarbesök minst en gång per år vad jag förstått det som.
Läkaren börjar bli lite till åren och jag vill inte att min behandling ska stå och falla med en speciell läkare. Därför vill jag in i landstinget och få dom att ta över allt ihop. Men det verkar vara hopplöst.
Jag ska göra en chansning och gå till endokrinologen igen men jag är till 95% säker på hur detta kommer sluta.
Min plan B är att lista om mig på ny vårdcentral fram tills jag får en läkare som kan fortsätta min behandling.
Intressant! Står i ungefär samma sits, funderar på hur man bäst får det via landstinget från privat. Glöm inte uppdatera hur det går!
Citera
2021-02-01, 18:25
Medlem
TestoCypionates avatar
Imorgon blir det 5e sticket på min egna TRT ala Testo Enanthate 125mg var 5e dag (snitt 175mg per vecka).
Har stuckit 13, 18, 23 och 28e januari alltså.

Börjar nu efter nästan tre veckor märka att sexlusten har börjat öka markant och kan vakna upp på natten samt morgonen och ha stabilt med ståfräs något som var många år sen man upplevde i denna grad tidigare.

Förbättrad energinivå kan eventuellt vara på gång, men inte helt säker på detta ännu
Citera
2021-02-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Intressant! Står i ungefär samma sits, funderar på hur man bäst får det via landstinget från privat. Glöm inte uppdatera hur det går!

Tror det handlar endast om vilken läkare man får tag i. Läkaren på min VC var mycket skeptisk och ville dra igång en egen undersökning och börja om med provtagningar och annat. Men då sa jag ifrån och då gav han med sig.
Men det som hänt nu är att oavsett vad jag söker för så handlar allt om att jag går på TRT. Jag ska inte gå in på exakt vad men det är åkommor som absolut inte har med TRT att göra fastnar ändå med att jag nog borde fundera på att sluta med testosteronet. En riktig idiot men det kan man ju inte säga för då är det godnatt med TRT.
Citera
2021-02-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoCypionate
Imorgon blir det 5e sticket på min egna TRT ala Testo Enanthate 125mg var 5e dag (snitt 175mg per vecka).
Har stuckit 13, 18, 23 och 28e januari alltså.

Börjar nu efter nästan tre veckor märka att sexlusten har börjat öka markant och kan vakna upp på natten samt morgonen och ha stabilt med ståfräs något som var många år sen man upplevde i denna grad tidigare.

Förbättrad energinivå kan eventuellt vara på gång, men inte helt säker på detta ännu

hmm är det typ 0,35ml/stick?
Citera
2021-02-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silmaril
hmm är det typ 0,35ml/stick?

Tar du något Arimidex/Aromasin?
Citera
2021-02-01, 20:06
Medlem
Efter att ha kört "egen" TRT i mer än 7 år utan att ha möjlighet att ta ett enda blodprov (har bott utomlands) så fick jag äntligen nu möjligheten att ta ett första prov.

Ålder.61
Vikt. 96
Längd. 190

Började med Sustanon 250mg var 3e vecka de första åren,
gick sedan över till 125mg var 7e dag i ca 8 veckor, detta är ca 4 månader sedan,
innan jag nu slutligen tog 150mg i vecka på ett rullande schema 0,42ml var 5e dag, detta togs i ca 8 veckor innan nedan provresultat kom.

Vad som skrämmer mig med nedan provresultat är det super höga Östrogenvärdet, men även att testosteronvärdet var så högt, vill ju bara ligga och nosa på 27 inte 53, även HB värdet är på tok för högt.

Så vad i allsin dar skall jag göra för att fixa detta, sluta helt tvärt med TRT, köpa AI (typ Arimidex), gå över till något mildare form av TRT typ Cypionate, Test E etc.?
Enligt läkaren så var värdena så kassa att jag borde läggas in...

Nedan är de värden som hamnar utanför referensintervallet

Prov, Mitt värde, Referensintervall
EVF, 6,1, 0,39-0,50
EPK, 6,3, 4,2–5,7
HB, 208, 134-170
LH, 0,1, 1,5–9,3
Leukocyter, 10,7, 3,5–8,8
MCH, 33,1, 27-33
Östrogen, 885, <150
Testosteron, 53, 3.0-27
Citera
2021-02-01, 20:50
Medlem
Ni som gjort utredning på vc. Fick ni ta prover i samband med att ni träffade läkaren första gången, eller blev ni kallade till ett speciellt tillfälle för provtagning?
Citera
2021-02-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmenkarmen007
Efter att ha kört "egen" TRT i mer än 7 år utan att ha möjlighet att ta ett enda blodprov (har bott utomlands) så fick jag äntligen nu möjligheten att ta ett första prov.

Ålder.61
Vikt. 96
Längd. 190

gick sedan över till 125mg var 7e dag i ca 8 veckor, detta är ca 4 månader sedan,
innan jag nu slutligen tog 150mg i vecka på ett rullande schema 0,42ml var 5e dag, detta togs i ca 8 veckor innan nedan provresultat kom.

Vad som skrämmer mig med nedan provresultat är det super höga Östrogenvärdet, men även att testosteronvärdet var så högt, vill ju bara ligga och nosa på 27 inte 53, även HB värdet är på tok för högt.

Så vad i allsin dar skall jag göra för att fixa detta, sluta helt tvärt med TRT, köpa AI (typ Arimidex), gå över till något mildare form av TRT typ Cypionate, Test E etc.?

EVF, 6,1, 0,39-0,50
EPK, 6,3, 4,2–5,7
HB, 208, 134-170
LH, 0,1, 1,5–9,3
MCH, 33,1, 27-33
Östrogen, 885, <150
Testosteron, 53, 3.0-27

Oj, ja det var inga roliga siffror. Framförallt EVF och HB är på tok för höga, dessa måste du få ner innan blodproppen kommer och tar dig! Östrogenet också mycket högt. Du skriver inget om hur du mår? Har du några symtom? När jag haft förhöjda EVf, HB och Östro har jag varit rödsprängd, trött och svettig men då har inte siffrorna varit ens i närheten av dina.

Prova sänk dosen men behåll frekvensen - kanske 0,25ml var femte dag? Nya prover efter någon månad. Fick du något från läkaren? blodförtunnande?
Citera
2021-02-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrhusman
Oj, ja det var inga roliga siffror. Framförallt EVF och HB är på tok för höga, dessa måste du få ner innan blodproppen kommer och tar dig! Östrogenet också mycket högt. Du skriver inget om hur du mår? Har du några symtom? När jag haft förhöjda EVf, HB och Östro har jag varit rödsprängd, trött och svettig men då har inte siffrorna varit ens i närheten av dina.

Prova sänk dosen men behåll frekvensen - kanske 0,25ml var femte dag? Nya prover efter någon månad. Fick du något från läkaren? blodförtunnande?

Mår ok, lite trött kanske men inget överdrivet..., inte svettig, har haft rödsprängda ögon, dåligt humör efter övergången till 150mg i veckan, lätt att få huvudvärk, men inget speciellt annat...

Just nu har jag hoppat av helt, skulle tagit en spruta i lördags men hoppade över den, var även inne på 0,25ml som du säger, men har ju inte lust att kola vippen innan det börjar verka...och kommer värdena att bli "normala" när jag slutar, tänker då på HB, Östrogen etc, antagligen är min egna testo produktion förstörd?
Fick inget från läkaren "bara" rådet att sluta direkt...men är livrädd att jag skall krascha totalt efter så många år på TRT...

Ser nu att jag skrivit fel på EVF skall stå 0, 61 INTE 6,1.
Citera
2021-02-01, 21:30
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmenkarmen007

Ålder.61
Vikt. 96
Längd. 190

EVF, 6,1, 0,39-0,50
EPK, 6,3, 4,2–5,7
HB, 208, 134-170
LH, 0,1, 1,5–9,3
MCH, 33,1, 27-33
Östrogen, 885, <150
Testosteron, 53, 3.0-27
Tänkte precis skriva minska kraftigt ditt intag genast, men ångrade mig när jag såg din ålder... Hoppa av och invänta kormaliserade värden så försiktigt börja igen med blodprover vid varje förändring du gör.
Det är livsfarligt det du håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in