2021-02-01, 16:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Underbart. Men att vi bara kommer ha fått hälften vid midsommar? Herregud den här pandemin både tar och lånar liv.
Även andra vaccin kommer att finnas i Sverige under samma period.
Citera
2021-02-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Ifall Sverige skulle kört lockdowns och en strategi mer inriktad på att stoppa smittspridningen skulle ca. 8,000 som dött varit i livet idag. Dessutom en mindre vårdskuld.

Nej det hade dom inte.

Vid en lockdown stängs inte äldreboenden eller hemtjänsten ner. Smittan hade alltså kommit in där ändå eftersom personliga skydden knappt existerade.

Och nu när vi ”kommit ikapp” vad gäller det, så trillar smittan in där iaf just nu. Varför? Jo för att det klientel som jobbar med gamla har noll skyddstänk.

Besöker man bla gallerior eller matbutiker så ser man hur detta klientel beter sig vad gäller tex avstånd eller att inte uppehålla sig i större grupper.
Citera
2021-02-01, 16:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej det finns inga tydliga bevis, men kan man designa vaccin, kan man designa virus. Men lita på Kina det ska man absolut inte göra.
Har de designat något vaccin? Vad jag förstår så har kineserna i första hand kört den traditionella framställningsmetoden med inaktiverat virus.

Faller då också adenovirusvektorhypotessen. Dr. Steven Quay skall dock ha cred för att han själv avfärdar den.
Citera
2021-02-01, 16:49
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Även andra vaccin kommer att finnas i Sverige under samma period.
Sant, tänkte inte på det.
Citera
2021-02-01, 16:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är omöjligt att bevisa vad Kina gör bakom stängda dörrar. Så det är bara ett annat sätt att begrava frågan.

De enda som kan bevisa något åt endera håll är Kina själva. Och tystnaden är talande.
Ja men nu är det ett internationellt team där efter alla om och men. Vi kan väl åtminstone vänta på deras uttalande innan vi fäller något omdöme.
Citera
2021-02-01, 16:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vadå rimligt? Det är så:
https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/population/population-composition/population-statistics/pong/tables-and-graphs/yearly-statistics--the-whole-country/population-and-population-changes/

Trodde jag skulle slippa rota i statistik men jag söker en förklaring. Babyboomen på 1940 talet rådde under åren 43 - 49 dom är alltså mellan 71 och 78 i år innevarande år. Med snittåldern är 82,3 år ska de alltså börja dö i större antal om 5 år 2026 - 2032. Under 1930 talet fram till 1942 var barnafödandet lågt alltså dör därför inte så många just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Nej det hade dom inte.

Vid en lockdown stängs inte äldreboenden eller hemtjänsten ner. Smittan hade alltså kommit in där ändå eftersom personliga skydden knappt existerade.

Och nu när vi ”kommit ikapp” vad gäller det, så trillar smittan in där iaf just nu. Varför? Jo för att det klientel som jobbar med gamla har noll skyddstänk.

Besöker man bla gallerior eller matbutiker så ser man hur detta klientel beter sig vad gäller tex avstånd eller att inte uppehålla sig i större grupper.

Nej. Sverige skulle haft en väldigt låg allmänspridning i samhället om man hade kört omfattande restriktioner och lockdowns.
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Kan du inte vara konstruktiv och försöka bidra med något istället? Vad har du för uppskattning av hur många covid-dödsfall vi skulle ha haft förra året, om vi inte hade vidtagit några åtgärder för att bromsa smittan?

Jag antar att vi kan enas om vad Sveriges befolkning är (eller kanske inte?). Jag påstår hursomhelst att den är cirka 10,5 miljoner. Drygt hälften skulle ha blivit smittade utan några åtgärder, och IFR var under de första månaderna 0,9%.

Det blir 10,5 x 53% x 0,9% = 50 000.

Så, nu är det din tur.
Jag bidrar hela tiden med konstruktiva inlägg.
Senast härom dagen diskuterade vi hur olika länder klarat ekonomin under pandemin.
Som alla kan se var du inte intresserad av att diskutera vidare när jag visat att Sverige tycks vara ett av de länder i EU som klarat sig allra bäst. Tvärtemot vad du tvärsäkert påstått.

Den som vill kan läsa mitt och ditt inlägg här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Efter det var det tydligen inte roligt att diskutera vidare.

Jag kan inte göra någon uppskattning om hur många svenskar som hade dött I covid-19 om inga åtgärder alls vidtagits. Det finns för lite tillförlitlig data. Jag antar att man kan titta på tidigare influensapandemier, så som Asiaten och Hongkong och därifrån försöka göra en uppskattning, men det är bara en tanke. SARS-Cov-2 är ju inget influensavirus och beter sig heller inte som ett.
Antagligen hade sjukhusvården kollapsat momentant vilket hade inneburit att dödligheten ökat avsevärt. Förmodligen hade andra viktiga samhällsfunktioner lamslagits på sina ställen under vissa perioder.

Jag förstår inte konstruktiva i att diskutera just detta. Av vad består det konstruktiva, menar du?
Citera
2021-02-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Nej det hade dom inte.

I ett samhälle med lockdown blir inte hemtjänsten smittad.
I Sverige festar de på och träffar folk som vanligt.
Citera
2021-02-01, 17:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har de designat något vaccin? Vad jag förstår så har kineserna i första hand kört den traditionella framställningsmetoden med inaktiverat virus.

Faller då också adenovirusvektorhypotessen. Dr. Steven Quay skall dock ha cred för att han själv avfärdar den.

Varken du eller jag eller någon annan har ingående insyn i Kinas laboratorieverksamhet. Det vore jävligt olämpligt av dem att ta fram ett väldesignat vaccin nu om de smider onda planer. Dessutom kan de traditionella vägen vara enklare. Att de kan göra det Pfizer och Moderna kan det tvivlar inte jag på.
Citera
2021-02-01, 17:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varken du eller jag eller någon annan har ingående insyn i Kinas laboratorieverksamhet. Det vore jävligt olämpligt av dem att ta fram ett väldesignat vaccin nu om de smider onda planer. Dessutom kan de traditionella vägen vara enklare. Att de kan göra det Pfizer och Moderna kan det tvivlar inte jag på.
Men om viruset smitit från ett labb är väl det mest sannolika att det skedde av misstag?
Kineserna var ju uppenbarligen inte själva förberedda då pandemin tog sin början.
Om man nu inte använde den egna befolkningen i ett område som försökskanin, men det verkar otroligt.
Citera
2021-02-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Men om viruset smitit från ett labb är väl det mest sannolika att det skedde av misstag?
Kineserna var ju uppenbarligen inte själva förberedda då pandemin tog sin början.
Om man nu inte använde den egna befolkningen i ett område som försökskanin, men det verkar otroligt.

De råkade släppa ut det av misstag men de vet hur farligt viruset är därav deras extrema åtgärder för att stoppa smittspridningen i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in