Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Kan du inte vara konstruktiv och försöka bidra med något istället? Vad har du för uppskattning av hur många covid-dödsfall vi skulle ha haft förra året, om vi inte hade vidtagit några åtgärder för att bromsa smittan?
Jag antar att vi kan enas om vad Sveriges befolkning är (eller kanske inte?). Jag påstår hursomhelst att den är cirka 10,5 miljoner. Drygt hälften skulle ha blivit smittade utan några åtgärder, och IFR var under de första månaderna 0,9%.
Det blir 10,5 x 53% x 0,9% = 50 000.
Så, nu är det din tur.
Jag bidrar hela tiden med konstruktiva inlägg.
Senast härom dagen diskuterade vi hur olika länder klarat ekonomin under pandemin.
Som alla kan se var du inte intresserad av att diskutera vidare när jag visat att Sverige tycks vara ett av de länder i EU som klarat sig allra bäst. Tvärtemot vad du tvärsäkert påstått.
Den som vill kan läsa mitt och ditt inlägg här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Efter det var det tydligen inte roligt att diskutera vidare.
Jag kan inte göra någon uppskattning om hur många svenskar som hade dött I covid-19 om inga åtgärder alls vidtagits. Det finns för lite tillförlitlig data. Jag antar att man kan titta på tidigare influensapandemier, så som Asiaten och Hongkong och därifrån försöka göra en uppskattning, men det är bara en tanke. SARS-Cov-2 är ju inget influensavirus och beter sig heller inte som ett.
Antagligen hade sjukhusvården kollapsat momentant vilket hade inneburit att dödligheten ökat avsevärt. Förmodligen hade andra viktiga samhällsfunktioner lamslagits på sina ställen under vissa perioder.
Jag förstår inte konstruktiva i att diskutera just detta. Av vad består det konstruktiva, menar du?