2021-02-01, 12:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vem tänker du skulle avslöja otroheten vid tiden HD flyttade? Rykten om deras otrohet hade det kunnat gått i flertalet år men HD/barnen visste inget.

Vilket tycker du är lättats att undvika... skitsnack hemma med allt geobråk eller att berätta berätta vad deras pappa ställt till med?

Barn känner på sig att något är fel och grubblar och kan få för sig något värre än sanningen. Om skitsnack och bråk i hemmet inte kan undvikas blir det än mer viktigt att de får veta anledningen. Inte tro att skitsnack och bråk är en norm i familjer eller ännu värre att det är p.g.a. att de gjort något dumt. Sedan snappar de upp saker här och där utanför familjen på indirekta sätt. Känslor, stämningar, blickar hit och dit när folk träffas i olika sammanhang.
Citera
2021-02-01, 13:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Läste förhöret. Min spontana tanke var fel dag ja. Sen är han lite fel ute med att ”peka ut” vissa konton som SD:s andra konton vilket kan tyda på viss ”virrighet”. Men hans insats annars är ju toppen för att guida polisen om Geocaching.

Det här är ju fortfarande intressant att han noterar att LW:s konto är aktivt ”7:e oktober, vid 10-tiden på förmiddagen”.
Loggar Geocaching-sajten ip-adresser? Inget jag sett polisen kollat. Stämmer den med den ComHem ip som gällde för Google-inloggningen så är det ju gjort av samma person högst troligt.

Samma dag som det görs inloggning i LW:s Google och sökningar.
Frågan man bör ställa sig där är ju vem visste att 10-15/5 var intressant i utredningen?
SD med närstående och vänner eller polisen va?

Som vi vet så togs fler telefoner i beslag av polisen. Som jag visade igår så går det om man kan lösenkoden/svepmönster till mobilen att exportera alla lösenord från en mobil där användaren har sparat lösenord för inloggningar i Chrome.
Då får man ut lösen till Geocaching.com, Facebook, Google osv om det är sparat.
Det kan alltså vara en nyfiken polis. Med en ”Mac-dator”. Bara en av de polisanställda använder ordet ”skärmklipp” i fupen förresten...Kan ni hitta vem?

JG är en Mac-kille. LW kan ha använt hans dator någon gång och råkat spara lösenord. Samma i SD:s dator.
Alltså finns det många vägar lösenord kan komma på villovägar.
Har SD fått JG att logga in i LW:s konton och det är därför han är lite kissnödig i förhör och sånt?

Den mobil som låg i köket som de senare hittade tidslinje i var alltså inloggad i Google. Det betyder att någon i teorin, SD eller någon nyfiken polis, har kunnat exportera lösenord ur den. I teorin så borde de ju ha gjort det. Exporterat lösenorden med ett par klick i den.
Inte kollat detaljerna i detta men som sagt 7/10 går att ”narrow it down” till de som visste att 10-15/5 var intressant gällande hennes tidslinje.
På pappret är det väldigt få som ska ha tillgång till både inloggningsuppgifter samt de uppgifter som söktes efter/på.

Han Geo-farbrorn förresten L. Han pratar också som bekant om att SD beskrivit LW som sin andra fru och även att SD och LW brukade försvinna in i buskarna på event. Detta menar han bekräftar ”rykten”. Kan ju inte bara vara han som reagerat på denna buskis-relation?

Som jag minns det har det snackats en del om detta med LW och SD.

Påminn mig om varför kopplingen "skärmklipp" är intressant till utredare JE?
Citera
2021-02-01, 13:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
På tal om.

162/96 ff

”L berättar att när Team D splittrades så har HD skapat en egen
användare "S*ysterHax" och börjat logga massa cachar på det kontot. Jag bad henne bara logga mina cachar där hon faktiskt varit på plats. Hon har tagit iallafall 40 av mina cachar.”

HD respekterade inte LW:s vilja men denne L:s?

LW bad väl på samma sätt HD att inte logga om hon inte varit på plats?

Varför gjorde HD skillnad?

Vad jag förstått var LW på det klara med att Systerhax fick alla loggar när HTD kontot splitteades. Hon protesterade inte i början. Det blev inte ett problem förrän SD ville avsluta deras relation. Då ville Lena att HD skulle ta bort samtliga loggar hon inte var med på.

Den andra L däremot har från allra första början sagt att Systerhax inte ska få alla HTD:s loggar utan bara de som hon varit med om på plats.
Citera
2021-02-01, 13:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Antagligen ljuger smokeonthewater igen.
Brodern har inte sagt något sådant.

Vad jag minns berättade brodern att LW var "likadan" när hon var ung, eller något liknande.
Med "likadan" menade han att hon var intresserad av karlar, vilket inte är särskilt konstigt.
Beviset på detta var att hon då tog med sig någon sydeurope hem.
Inte heller särskilt konstigt enligt mig.

Det här skriver jag fritt ur minnet.

Exakt det som jag minns. Något om att hon träffade en person på en resa (och tog med honom hem?) Något åt det hållet. Som sagt, jag har nog inte lyssnat på alla förhören i TR, så där kan jag ha misat något förstås.
Citera
2021-02-01, 13:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller med om att det låter som ett ”åklagarvittne”, ej alls insatt i varför försvaret kallade honom.

Och helt klart är det inte bara den kallande parten som ges möjlighet till utfrågning av vittnen. Men det jag alltså farit efter är om bägge sidor kan kalla samma vittne som ”sitt” vittne.
Tänker att den kallande parten äger rätten att avboka (eller säger man ”avkalla”) det kallade vittnet om de under resans gång tex bedömer att vittnesmålet kanske inte skulle gagna den sidans sak (tex beroende på vad som i övrigt framkommit under huf) och i så fall går ju den andra sidan miste om möjligheten att höra vittnet.
Såtillvida att inte även då också den sidan kallar personen. Kanske en grumlig tankegång?

Jo, jag vet.
Jag undrar samma som du.
Citera
2021-02-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som jag minns det har det snackats en del om detta med LW och SD.

Påminn mig om varför kopplingen "skärmklipp" är intressant till utredare JE?

Fhl AM verkar också använda uttrycket ”skärmklipp”.

7/10 är det alltså sökt på ”skärmklipp mac” och LW:s Google tidslinjen för Kristi Himmelsfärdshelgen 2018 och SD och HD:s mejladresser via hennes Google.

Jag tolkar det som att den som gör denna inloggning vill ta skärmdumpar på sökresultaten med den apple/mac-dator som används. ”Inloggaren” bör då inte vara bekant med hur man gör just så med en sån dator.

Edit: en sökning i datorn efter skärmklipp är diskretare än söka via någon annans Google som alla också förstår.
Senast redigerad av Avel 2021-02-01 kl. 14:02.
Citera
2021-02-01, 13:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Exakt det som jag minns. Något om att hon träffade en person på en resa (och tog med honom hem?) Något åt det hållet. Som sagt, jag har nog inte lyssnat på alla förhören i TR, så där kan jag ha misat något förstås.

Det stämmer att hon tog med en manlig vän hem från sin resa. Jag tror att brodern menade på att LW alltid har varit lite impulsiv och tagit förhastade beslut åtminstone när kommer till sitt kärleksliv.
Citera
2021-02-01, 13:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ser att ni bl a diskuterar L*ennart och K*atarina. Skrev mitt inlägg 12/3 -20, reagerade över
att jag tyckte det var underligt att J*erry G*ray redan på förmiddagen kl. 10:00 den 15/5,
dagen efter Lenas försvinnande, verkade ha kännedom om att Lena var försvunnen.
Samt att han kontaktade L*ennart och frågade om de visste var Lena var.

Tack för påminnelsen!

Det verkar inte som att "vi" i tråden nappade på din upptäckt. För egen del tänker jag att när mer information sjunker in i medvetandet, ser man på vissa uppgifter i ett annat dager.

Det skadar verkligen inte att både läsa FUP, inlägg i tråden och lyssna på förhören flera gånger.

Jag har förmodligen helt enkelt inte tänkt att Ls uppgift hade något av värde, det eftersom jag förmodligen redan där avfärdat det hela som ett minnesfel.

Nu lägger jag till lite mer om att jag inte är säker till hundra att polisen inte har läckt till vittnen, och att inte alla i utredningen berättar allt de vet omedelbart.

Tyvärr har väl Firebird rätt, att det alltid finns människor som inte håller på sin tystnadsplikt, eller försäger sig.

I det här fallet tänker jag ändå att JG inte skulle klara att håla sig lugn till em.
Citera
2021-02-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad jag förstått var LW på det klara med att Systerhax fick alla loggar när HTD kontot splitteades. Hon protesterade inte i början. Det blev inte ett problem förrän SD ville avsluta deras relation. Då ville Lena att HD skulle ta bort samtliga loggar hon inte var med på.

Den andra L däremot har från allra första början sagt att Systerhax inte ska få alla HTD:s loggar utan bara de som hon varit med om på plats.

Men SD ville avsluta deras relation innan HD skaffade eget konto va? Eller lite mer på allvar avsluta efter juli 2017 menar du?

HD skaffade sitt konto 2017-07-05, alltså efter att otroheten avslöjades.
Så ”allra första början” vad gäller L kan då ha varit först tidigast i juli 2017 då.

Lär väl finnas meddelanden från SD som bekräftar när han ville avsluta dessutom. Har nog läst dem men minns ej.

Edit: från polisförhör SD 2018-05-15

147/2

”Lena gjorde också en polisanmälan mot SD på sommaren för två år sedan, när han ville avsluta relationen med henne.
SDhade tagit kort på henne och en kille i hennes bostad. SD ville bara retas med henne då.
SDär inte svartsjuk. Lena umgås mest med killar.”

Borde varit 2016 han ville avsluta då. Samtidigt som han stalkar utanför hennes hus...
Senast redigerad av Avel 2021-02-01 kl. 13:32.
Citera
2021-02-01, 13:25
Medlem
Citat:
Tack för påminnelsen!

Det verkar inte som att "vi" i tråden nappade på din upptäckt. För egen del tänker jag att när mer information sjunker in i medvetandet, ser man på vissa uppgifter i ett annat dager.

Det skadar verkligen inte att både läsa FUP, inlägg i tråden och lyssna på förhören flera gånger.

Jag har förmodligen helt enkelt inte tänkt att Ls uppgift hade något av värde, det eftersom jag förmodligen redan där avfärdat det hela som ett minnesfel.

Nu lägger jag till lite mer om att jag inte är säker till hundra att polisen inte har läckt till vittnen, och att inte alla i utredningen berättar allt de vet omedelbart.

Tyvärr har väl Firebird rätt, att det alltid finns människor som inte håller på sin tystnadsplikt, eller försäger sig.

I det här fallet tänker jag ändå att JG inte skulle klara att håla sig lugn till em.

Polisen nappade inte heller va?
Citera
2021-02-01, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Som alltid när det framkommer uppgifter som kan rikta misstankarna lite åt det konspiratoriska hållet, blir den första tanken; hm vänta nu...

Jag tänker förstås på Avels fynd som han la ut som Avels myst.
Då minns jag ett samtal mellan H*anna och J'erry, tror att det var i samband med att SD blev häktad 2019?
Då nämner J*erry att han pratat med en poliskompis, som råkade försäga sig om uppgifter.

Det ligger verkligen inte för mig att vara konspiratorisk. Ofta försöker jag se alla möjligheter för att förklara det som kommer fram.

Då börjar jag ändå alltså (trots att det bråkar där bak i huvudet) att tänka, vad kan L*ennart fru ha för uppgifter om när de fick veta? Har L*ennrat visat upp screenshots på tidpunkten? Har polisen missat?
Var finns det samtal som L*ennart säger att han har ringt till Lena när J*erry kontaktat honom?

När jag skummar KJs förhör, kan jag inte se att hon får frågan om hur hon fick veta om försvinnandet. Inte heller er jag något samtal på morgonen 15 maj, men kanske detta inte finns med i tidslinjen?

A 150/439

"L*ennart ringde till Lenas telefon och kom till det märkliga röstmeddelande och han lämnat ett
meddelande. Det är Lenas röst men det är inte riktigt Lenas sätt att uttrycka sig på
"

Inte heller hittar jag något samtal från hans fru, KJ.

Jag tänker sedan att Örebro är litet, geocachingvärlden stor där. Kan någon av de poliser som känner Lena och J*erry ha fått vetskap om förvinnandet och läckt till J*erry?

Men med tanker på hur nervig J*erry är, och hur uppriktigt orolig han blir när SD berättar om försvinnandet till J*erry, och all aktivitet och alla samtal som följer, har jag svårt att tro att J*erry inte skulle sätta igång direkt där på morgonen.

Inte verkar heller polisen lägga märke till tidpunkten kl 10:00 på morgonen.
Men många missar har det skett, och många förhör.
Nu har jag inte kollat minutiöst, så jag kan ha missat något. Bra om någon dubbelkollar.

Då blir förstås min första tanke ändå, att kan L ha tagit fel på tidpunkt eller t om dag? Det här paret känns som gedigna personer. Kanske de får frågan i rätten? Men så hittar jag inte deras namn på vittneslistan...
Dag låter långsökt att ta fel dag iom relationen till L och vetskap om avfärd Norge.

JGs förfasan till SD visar att kl ska vara 14.52.

Jag är inte minsta konspiratorisk lagd själv, även om utredning känns käpprätt stundom.
Dock intresserad av annat i nuläget som prioritering.

Så jag undrar om det är missad uppgift eller fel tidsupppgift fr L.
Citera
2021-02-01, 13:44
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Läste förhöret. Min spontana tanke var fel dag ja. Sen är han lite fel ute med att ”peka ut” vissa konton som SD:s andra konton vilket kan tyda på viss ”virrighet”. Men hans insats annars är ju toppen för att guida polisen om Geocaching.

Det här är ju fortfarande intressant att han noterar att LW:s konto är aktivt ”7:e oktober, vid 10-tiden på förmiddagen”.
Loggar Geocaching-sajten ip-adresser? Inget jag sett polisen kollat. Stämmer den med den ComHem ip som gällde för Google-inloggningen så är det ju gjort av samma person högst troligt.

Samma dag som det görs inloggning i LW:s Google och sökningar.
Frågan man bör ställa sig där är ju vem visste att 10-15/5 var intressant i utredningen?
SD med närstående och vänner eller polisen va?

Som vi vet så togs fler telefoner i beslag av polisen. Som jag visade igår så går det om man kan lösenkoden/svepmönster till mobilen att exportera alla lösenord från en mobil där användaren har sparat lösenord för inloggningar i Chrome.
Då får man ut lösen till Geocaching.com, Facebook, Google osv om det är sparat.
Det kan alltså vara en nyfiken polis. Med en ”Mac-dator”. Bara en av de polisanställda använder ordet ”skärmklipp” i fupen förresten...Kan ni hitta vem?

JG är en Mac-kille. LW kan ha använt hans dator någon gång och råkat spara lösenord. Samma i SD:s dator.
Alltså finns det många vägar lösenord kan komma på villovägar.
Har SD fått JG att logga in i LW:s konton och det är därför han är lite kissnödig i förhör och sånt?

Den mobil som låg i köket som de senare hittade tidslinje i var alltså inloggad i Google. Det betyder att någon i teorin, SD eller någon nyfiken polis, har kunnat exportera lösenord ur den. I teorin så borde de ju ha gjort det. Exporterat lösenorden med ett par klick i den.
Inte kollat detaljerna i detta men som sagt 7/10 går att ”narrow it down” till de som visste att 10-15/5 var intressant gällande hennes tidslinje.
På pappret är det väldigt få som ska ha tillgång till både inloggningsuppgifter samt de uppgifter som söktes efter/på.

Han Geo-farbrorn förresten L. Han pratar också som bekant om att SD beskrivit LW som sin andra fru och även att SD och LW brukade försvinna in i buskarna på event. Detta menar han bekräftar ”rykten”. Kan ju inte bara vara han som reagerat på denna buskis-relation?

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ser att ni bl a diskuterar L*ennart och K*atarina. Skrev mitt inlägg 12/3 -20, reagerade över
att jag tyckte det var underligt att J*erry G*ray redan på förmiddagen kl. 10:00 den 15/5,
dagen efter Lenas försvinnande, verkade ha kännedom om att Lena var försvunnen.
Samt att han kontaktade L*ennart och frågade om de visste var Lena var.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Lenn*art har varit på tapeten lite då och då.
Vet inte om det har lett till något direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in