Det har ju sagts att det här vaccinet ska vara gratis för individen? Jag tror att det dröjer väldigt länge, innan det blir som ett i raden av vaccin, som privata vårdcentraler och liknande får ta betalt för.
No offense men varför tror du att vissa vacciner är farliga?
Bara att gå in och läsa i databasen................
Har du gjort det?
Citat:
The information on this website relates to suspected side effects , i.e. medical events that have been observed following the use of a medicine, but which are not necessarily related to or caused by the medicine.
Det du sitter och postar är rådata från en databas där misstänka sidoeffekter och biverkningar läggs in.
Varje dödsfall utreds sedan vidare och uppdateras löpande och sammanställs sedan i rapporter där sidoeffekter och biverkningar som beror på läkemedlet är med och det är långt färre fall än rådatan du sitter och postar.
Jag håller med om att man med facit i hand borde stängt gränser i mycket större utsträckning, till Kina men även inom EU, och kanske inom inom länder.
Men numera har vi facit. Det var en usel strategi att låta smittbärarna forsa in över gränsen.
Nu är det stora hotet att det uppstår mutationer som kringgår immuniteten efter infektion med äldre versioner av viruset. Ställda inför det hotet, så borde myndigheterna anstränga sig hårt att stoppa nya mutationer från att komma in i landet.
Men trots hotet, så har svenska myndigheter inte haft något engagemang att hålla nya varianter borta. Dom fortsätter med samma usla stragegi som redan har misslyckats; detta trots att dom numera sitter på facit.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vänder mig bara mot bilden av Sverige som en outlier i frågan om fri rörlighet. Jag är säker på att Sverige inte hade motsatt sig om Schengenländerna ville stänga sin yttre gräns. Alla våra gränser går mot Schengenländer.
Europa i helhet har misslyckats att hantera epidemin. Det som retar mig med Sverige, var hur medvetet myndigheterna lät smittbärarna flöda in i stor mängd. Och jag vet vilken person det var som lade fram strategin som gick ut på att låta smittbärarna kliva rakt in i svenska samhället. Den personen har gjort medvetna val, som har förstört liv, hälsa, ekonomi och samhälle i Sverige.
Det stämmer inte att 10 000 har dött från covid. Det kom en svensk studie som visade att 15% dog av covid, resten dog av hjärtattacker och andra sjukdomar. Får man ett positivt PCR test och dör inom 30 dagar så har man dött av covid. Detta är ju såklart inte klokt om man vill förhålla sig till verkligheten.
Så det är konspirationsteorier att säga att 10 000 har dött av covid när man bara kan visa att 1500 har gjort det.
Då dör 15% av influensan också.
De som dör av influensan har också annat underliggande.
Hur förklarar du överdödlighet på 7000 pers när 1500 dött i corona enligt dig, när andra smittsamma sjukdomar dessutom tagit färre liv än vanligt? Va?
Hur kommer det sig att exakt veckorna när vi hade många döda i corona så hade vi också överdödlighet som visade på det? Corona blev orsaken till deras död.
Om man leker med ”av corona”, ”med corona” så får man vara konsekvent och jämföra ”av influensa” och ”med influensa” också.
Det är ju du som konspirerar.
Ockhams rakkniv är att det kom från coronaviruslabbet 1 kilometer bort. Det är den i särklass enklaste förklaringen.
Att man söker med ljus och lykta efter en annan förklaring är för kontroversen.
Det är det inte.
Och för att förtydliga min hållning i detta. Det här är en tråd i vetenskapsforumet på Flashback. Skulle någon lägga fram vetenskaplig belägg för eller faktiskt även en välgrundad hypotes på att SCoV2 är ett labbframställt virus vore det om inte en sensation så åtminstone en tung vetenskaplig nyhet.
Det har ingen lyckats med menar jag. Snarare tvärtom. Man har publicerat flera artiklar i auktoriserade kanaler som visar på motsatsen.
Jag förstår den politiska motivationen att kasta skulden på Kina och påstå att det gjort sig skyldiga till detta medvetet eller omedvetet. Men det är en politisk diskussion som får tas i andra trådar tycker jag. Här lägger jag fram vad jag förstår det vetenskapliga läget är och det är att viruset inte är labbframställd och sålunda inte en produkt av någon arbetsplatsolycka under kontroversiella omständigheter.
Faktum är att var vi står idag så har vi inte än besvarat frågan på ursprung. Nu pågår det undersökningar med internationell personal i Kina. Vi får se vad de leder någonstans.
Min politiska hållning till Kina (eller öht) har inget med ovanstående att göra.
No offense men varför tror du att vissa vacciner är farliga?
Det har jag dragit så många gånger nu, att jag inte orkar upprepa mig. Men det läskiga är att de a) är inne och rotar i vår egen proteinsyntes, och b) att det är en helt ny princip, vars effekter borde ha utvärderats i många år, och även på nästa generation, innan man började masstillverka vacciner efter den principen. De traditionella vaccinen vet man var man har. Jag hade helst velat ta det kinesiska, med nedslöade riktiga coronavirus. Den principen har fungerat i över 200 år. Ja, mycket längre än så, cirka tusen år, om man räknar med inokulation. (Då var viruset i och för sig ofta inte tillräckligt avslöat, och i så fall kunde det orsaka dödsfall. Men nu har man helt andra metoder.)
Det har jag dragit så många gånger nu, att jag inte orkar upprepa mig. Men det läskiga är att de a) är inne och rotar i vår egen proteinsyntes, och b) att det är en helt ny princip, vars effekter borde ha utvärderats i många år, och även på nästa generation, innan man började masstillverka vacciner efter den principen. De traditionella vaccinen vet man var man har. Jag hade helst velat ta det kinesiska, med nedslöade riktiga coronavirus. Den principen har fungerat i över 200 år. Ja, mycket längre än så, cirka tusen år, om man räknar med inokulation. (Då var viruset i och för sig ofta inte tillräckligt avslöat, och i så fall kunde det orsaka dödsfall. Men nu har man helt andra metoder.)
Ja, OK, jag hinner inte hänga här så mycket. Sorry.
Rent allmänt tror jag ändå att dina farhågor är litet för stora. Visst jag kan ha fel, jag har ofta fel, men jag tycker att problemen isf borde ha upptäckts i fas 3.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-02-01 kl. 12:06.
Anledning: Skrivfel
Det finns mängder av djur det kan ha kommit ifrån. Det har väl spekulerats i allt från myrkott till fladdermus osv. Som sagt, tidigare pandemier har troligen kommit från djur och klarat av smitta människor på ett alldeles förträffligt sätt.
Enklaste? Nja, som jag skrev tidigare så verkar forskningsvärden vara hyffsat överens om att tidigare pandemier startat genom direktöverföring från djur till människor. Detta är alltså något som vi vet händer med viss regelbundenhet. Ser man en koppling till ett lab som "den i särklass enklaste förklaringen" så har man som sagt en rätt historielös syn på saken. Alternativt så väljer man att blunda för tidigare orsaker för pandemier för att det inte passar in i det narrativ man (eller någon annan) vill sprida.
Långsamt är relativt. När det infekterat flera miljoner människor och reproducerat hysteriskt många gånger så kommer även ett långsamt muterande virus att förändras. Poänger är förändringarna inte verkar vara speciellt drastiska.
Fast nu har man undersökt massor av myrkottar, och inte kunnat hitta någon förlaga till viruset. Så den teorin kan vi glömma.
Det stämmer inte att 10 000 har dött från covid. Det kom en svensk studie som visade att 15% dog av covid, resten dog av hjärtattacker och andra sjukdomar. Får man ett positivt PCR test och dör inom 30 dagar så har man dött av covid. Detta är ju såklart inte klokt om man vill förhålla sig till verkligheten.
Så det är konspirationsteorier att säga att 10 000 har dött av covid när man bara kan visa att 1500 har gjort det.
Du har fel. Det är 15 procent som inte dött av covid-19 enligt artikeln:
Citat:
Covid-19 bedömdes vara den direkta dödsorsaken i 15 procent av dödsfallen. För en majoritet av de avlidna – hela 70 procent – var covid-19 en bidragande snarare än direkt orsak. Hos 15 procent bedömdes dödsorsaken vara andra sjukdomar, då oftast hjärtsjukdom.
85 procent har dött pga covid-19.
Det här problemet om man dött av eller med gäller förstås även influensa. Det är ju sällan fullt friska personer dör av influensa, utan ofta har man annat också.
Det är därför jag hänvisade till Socialstyrelsen i bägge fallen, för att få en viss konsekvens i hur de räknar antal döda.
Att du har fel med dina 15 procent inser man också när man tittar på överdödligheten för år 2020. Ca +7000 för hela år 2020 och ca +8000 om man kompenserar för underdödligheten i januari och februari (dvs innan coronaviruset började döda i Sverige). Enklast ser man dock om man tittar på dödstalen - år för år:
Jämfört med året innan så dog det nästan 10 000 fler. Och jämfört med snittet 2015-2019 så dog det ca 7000 fler. Vill du jämföra med en längre tidsserie, så kan du göra det också:
Fast nu har man undersökt massor av myrkottar, och inte kunnat hitta någon förlaga till viruset. Så den teorin kan vi glömma.
Öhm, vadå? Du menar att eftersom man undersökt en massa myrkottar (hur många är "en massa"?) så är det omöjligt att viruset vandrat från djur till människa? Det känns som att dra en aningen väl långtgående slutsats?
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Bara att gå in och läsa i databasen................
Ja? Exakt vad står det om dessa 700+ dödsfall? Du sprider informationen, jag utgår från att du faktiskt vet vad det är du sprider? Står det att 700+ personer har dött av vaccinet? Eller att alla de saker du klipper ut därifrån orsakats av vaccinet?
Och för att förtydliga min hållning i detta. Det här är en tråd i vetenskapsforumet på Flashback. Skulle någon lägga fram vetenskaplig belägg för eller faktiskt även en välgrundad hypotes på att SCoV2 är ett labbframställt virus vore det om inte en sensation så åtminstone en tung vetenskaplig nyhet.
Det har ingen lyckats med menar jag. Snarare tvärtom. Man har publicerat flera artiklar i auktoriserade kanaler som visar på motsatsen.
Jag förstår den politiska motivationen att kasta skulden på Kina och påstå att det gjort sig skyldiga till detta medvetet eller omedvetet. Men det är en politisk diskussion som får tas i andra trådar tycker jag. Här lägger jag fram vad jag förstår det vetenskapliga läget är och det är att viruset inte är labbframställd och sålunda inte en produkt av någon arbetsplatsolycka under kontroversiella omständigheter.
Faktum är att var vi står idag så har vi inte än besvarat frågan på ursprung. Nu pågår det undersökningar med internationell personal i Kina. Vi får se vad de leder någonstans.
Min politiska hållning till Kina (eller öht) har inget med ovanstående att göra.
Min hållning i frågan är strikt baserad på de vetenskapliga förutsättningarna. Cov2 är ett virus som man (till skillnad från SARS och MERS) inte kunnat hitta några naturliga förlagor till, och dess närmaste kusin finns i ett laboratorium i Wuhan.
Om pandemin hade startat någon annanstans i världen än en kilometer från Kinas enda BLS-4 laboratorium, och man hade hittat förlagor till viruset i lokala däggdjur, så hade jag hållit med.