2021-01-31, 17:41
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Tegnell ”immunitet anledning till att smittan gått ner.”

https://www.gp.se/nyheter/sverige/coronasmittan-minskade-plötsligt-i-sverige-tegnell-immuniteten-måste-spela-någon-roll-1.40685990

Jag dödar någon snart.
Hmmm varför räddar inte immunitet UK, USA, Portugal, Gibraltar, Italien etc då?
De har ju fler smittade guuuu så tokigt

Tittar man på grafer så är det tydligt. När covid först kom så gick grafen spikrakt uppåt. Nu i vinter klättrade den mycket långsamt upp. Vi har förmodligen nått flockimmunitet nu. Det blev inte värre än så här. Vilket fiasko att förstöra hela världen för något som är minimalt värre än influensan.
Citera
2021-01-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Ynka 244 vårdas på IVA nu....

Under 200 lagom till nästa helg?

Fortsätter det så här tror jag regeringen släpper på krogförbudet, det som innebär att krogarna inte får servera sprit efter 20:00 / måste stänga...

För tidigt. Ser man på rörelsemönstret kickar det uppåt vid löningshelgen.

https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2021-01-26_SE_Mobility_Report_sv.pdf
Citera
2021-01-31, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tittar man på grafer så är det tydligt. När covid först kom så gick grafen spikrakt uppåt. Nu i vinter klättrade den mycket långsamt upp. Vi har förmodligen nått flockimmunitet nu. Det blev inte värre än så här. Vilket fiasko att förstöra hela världen för något som är minimalt värre än influensan.

Om vi har flockimmunitet så är det med gällande restriktioner. När man lättar på dessa så behövs fler immuna för att få flockimmunitet. Den är nämligen beroende av hur många kontakter man har.

Flockimmunitet utan restriktioner är vi inte ens nära att nå.
Citera
2021-01-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Den informationen måste du länka till eftersom jag inte alls tror att det är så.

Man kan bli återsmittad och man kan sprida coronavirus, men i mycket mera begränsad omfattning än när man blir sjuk första gången och även under kortare tid.

Det var den informationen jag fick när jag hade covid-19. Jag frågade om det var ok att hälsa på mina gamla föräldrar när jag hade blivit frisk, men då sa dom att den som hade haft sjukdomen kunde sprida virus utan att själv bli sjuk. Man skulle följa alla regler ännu noggrannare om man varit sjuk.
Citera
2021-01-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Hur kan vi nått flockimmunitet när ca 1.500.000 svenskar bara haft Covid-19?

Räknar med ca 600.000 som testat sig och fått det bekräftat och sen kanske 1.000.000 som aldrig testat sig, hade det i våras och dylikt.
Citera
2021-01-31, 17:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bevis, nej. Men det är en väldigt graverande omständighet att pandemin började 1 km från vad som kanske är den enda plats i världen där människor skapar farliga coronavirus i laboratorium.

Med sådana omständigheter ligger bevisbördan på Kina.
Som sagt, det är det inte. Och framförallt vet vi inte om det startade i Wuhan Wet Market. Så redan där finns det inget att bygga på.

Och jag säger återigen: tror du verkligen att Kinas centralkommitté skulle låta något sådant misstag gå ostraffat? Det med tanke på de utrensningar som gjordes inte bara på lokal nivå utan även centralt efter SARS-misslyckandet. Och där handlade det bara om cover-up.
Citera
2021-01-31, 18:00
Medlem
Rätt grupper har immunitet. Och nu vaccineras folk inom dessa rätta grupper också. Jag förstår dock inte logiken i att sjuksköterskor etc med antikroppar ombeds vaccinera sig i samma utsträckning som dem utan antikroppar. De sprutorna borde naturligtvis gå till riskgrupper utanför SÄBO. Har FHM kommenterat detta vansinne?
Citera
2021-01-31, 18:01
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Räknar med ca 600.000 som testat sig och fått det bekräftat och sen kanske 1.000.000 som aldrig testat sig, hade det i våras och dylikt.

Citat:
En ny tysk studie visar att över 80 procent av befolkningen kan ha t-cellssvar mot covid-19 – så kallad korsimmunitet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQnGW1/ny-studie-81-procent-kan-vara-korsimmuna
Citera
2021-01-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det var precis det Adam Alsing gjorde.

Gick ner en hel del i vikt mål 20 kg med hjälp av Viktväktarna start våren 2018 och i augusti nått -13kg
Tränade en hel del
Hade inte diabetes.
Vad hände?
Så tycker du ditt råd är så klokt eller?

Man ska nog vara försiktigt och inte panikbanta nu.
Det där låter som en tjockis försvarstal om jag ska vara ärlig. Pandemin har många negativa effekter, däribland att latmaskar använder sagda pandemi för att inte ta tag i sin hälsa.
Citera
2021-01-31, 18:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är smekmånaden över nu, det ser ut som SIR vänder uppåt?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Det är ju knappast på IVA det kommer märkas först när det vänder upp.
Först måste nya fall öka, och sedan inlagda på infektionsavdelning.
Där är vi inte än, men det skulle förvåna mig om detta var sista ”omgången”.
Nu håller vi tummarna att det håller i sig så länge som möjligt.
Citera
2021-01-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det är ju knappast på IVA det kommer märkas först när det vänder upp.
Först måste nya fall öka, och sedan inlagda på infektionsavdelning.
Där är vi inte än, men det skulle förvåna mig om detta var sista ”omgången”.
Nu håller vi tummarna att det håller i sig så länge som möjligt.

Förutsatt att vaccinet fungerar så har vi klarat Coronan. Vi har inom 2-3 veckor vaccinerat 500.000 invånare och i princip alla 80+:are

Dom som också har dött. Finns givetvis undantag på yngre dödsfall också men det finns det med influensan också.

& JA. Israel & UK visar att vaccinet faktiskt funkar.

UK kommer när nästa vecka är över ha vaccinerat i princip alla sina 70+:are och skaffar sig en enorm fördel om dessa stannar hemma och är försiktiga 2-3 veckor tills dess att vaccinet också skyddar dom fullt ut.
Citera
2021-01-31, 18:37
Medlem
Citat:

Flockimmunitet är ju inget binärt AV/PÅ utan effekterna kan märkas av mycket tidigare.

Sen spelar det ju roll vilka som är immuna och hur det påverkar spridningen.

Jämför t ex en person som träffar mycket folk löpande jämfört med en datanörd som jobbat hemmifrån i ett år och vars enda kontakt med samhället är handling på det lokala ICA vid udda tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in