2021-01-31, 23:15
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
A Virginia Circuit Court judge ruled that the state’s last-minute changes to election law allowing mail-in ballots to arrive late without a postmark were illegal.

Det handlar om sent inkomna valsedlar utan poststämpel. Men att röster fortfarande räknas långt efter valdagen betyder inte att det är sent inkomna röster som räknas?

Som jag tolkar det: Jo, men man får se detta som en delseger. Hade detta inte gått igenom som sådant så hade det säkerligen fungerat som ett prejudikat och att ifrågassätta andra elimineringar av röstsäkerheten hade varit svåra att driva framåt under kommande år.
Dessutom hade definitivt politiker, aktivister och journalister som önskat driva på ytterligare upplucklringar av regler kunnat påpeka att domstolar anser att vilken röst som helst är godtagbar, oberoendes av dess ursprung och tidsintervall. Nu finns det en liten barriär mot denna galenskap.

Detta kommer förstås inte att längre kunna påverka presidentvalet, men nu gäller det för dessa grupper att stegvis kunna driva igenom förbättringar och lobbande som exempelvis att försäkra att regler inte ändras just innan ett val, att underskrifter alltid måste kunna verifieras, att röstlistor måste överensstämma med vilka som är registrerade som invånare i delstaten etc. Och förhoppningsvis kan man sist och slutligen få igenom ett system som där man skall rösta på plats, med identitetsbevis, vilket tveklöst är det sättet som tryggast garanterar att det är svårt för en utomstående att göra väldigt mycket skada mellan en lagd röst och dess räknande.
2021-01-31, 23:29
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Dock är ju ett problem att detta problem kvarstår i ett flertal delstater, särskilt i Pennsylvania som räknade röster flera veckor efter valdagen och där man dessutom gick steget längre i att totalt underminera säkerheten och inte ens krävde verifiering av underskrifterna.

Oct. 23 (UPI) -- The Pennsylvania Supreme Court on Friday ruled that mail-in ballots can't be rejected simply because voters' signatures don't match those held on file.

The ruling comes less than two weeks before the state's first general election since allowing no-excuse voting by mail.

https://www.upi.com/Top_News/US/2020/10/23/Pennsylvania-Supreme-Court-rejects-signature-matching-on-mail-in-ballots/6701603480011/

Nu när jag läst om saken så var det ingen som tog något steg över huvud taget. Två olika domstolar konstaterade att det fanns ingenting i lagen som kräver signaturverifiering, som Trumps team krävde. Alla följde alltså lagen
2021-02-01, 00:18
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Nu när jag läst om saken så var det ingen som tog något steg över huvud taget. Två olika domstolar konstaterade att det fanns ingenting i lagen som kräver signaturverifiering, som Trumps team krävde. Alla följde alltså lagen

Och att du inte ser hur galet det är att inte ens den enda, lilla verifieringen som existerar för en röst inte lagligen behöver sättas i system, gör att jag inte riktigt vet vad jag skall tillägga. Att ha fullt förtroende för myndigheter som gör ett beslut som detta är i sig galet. Bokstavligen säger dessa domstolar att ingen verifiering av en röst behövs.
Det vore t.o.m. tryggare att ha ett system där folk går och röstar på plats, personligen men aldrig behöver uppvisa ett ID. Då kan man åtminstone rå åt magnituden av röstandet.
Som du säkert inser så skulle detta trots allt göra det fullt möjligt för vem som helst att gå och rösta med de röstsedlarna man lägger sina händer på. Poströster gör detta logistiskt exponentiellt enklare.
2021-02-01, 00:37
Medlem
siisters avatar
Citat:
Och att du inte ser hur galet det är att inte ens den enda, lilla verifieringen som existerar för en röst inte lagligen behöver sättas i system, gör att jag inte riktigt vet vad jag skall tillägga. Att ha fullt förtroende för myndigheter som gör ett beslut som detta är i sig galet. Bokstavligen säger dessa domstolar att ingen verifiering av en röst behövs.
Det vore t.o.m. tryggare att ha ett system där folk går och röstar på plats, personligen men aldrig behöver uppvisa ett ID. Då kan man åtminstone rå åt magnituden av röstandet.
Som du säkert inser så skulle detta trots allt göra det fullt möjligt för vem som helst att gå och rösta med de röstsedlarna man lägger sina händer på. Poströster gör detta logistiskt exponentiellt enklare.

Vad jag tycker spelar inte någon roll. Jag skriver om vad domstolarna ansåg. Du däremot verkar tro att det var något nytt?

Citat:
och där man dessutom gick steget längre i att totalt underminera säkerheten och inte ens krävde verifiering av underskrifterna.

Hur gick någon steget längre när lagen inte ändrades?
2021-02-01, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Appappapp, Trump gjorde sämre ifrån sig i 42 av 50 stater nu 2020 i jämförelse med 2016 om vi tittar på procenten, Biden stärkte alltså demokraterna i 42 stater, och inte fyra som du skriver.
Tycker att många missar hur REJÄLT trumps tapp är när man kikar på procenten i de olika staterna jämfört med 2016 https://cookpolitical.com/2020-national-popular-vote-tracker

Det är bara, Florida, Utah och ..Hawaii ( ! ) Som Trump ökar sitt stöd med mer än 1%, Biden ökar med mer än 1% i 43 stater/elektorgivande distrikt. Biden ökar Demokraternas procentandel med mer än 8% i Vermont, Colorado, Maines 1st och Nebraska 2nd.

Tittar vi på specifika republikanska nästen så har vi Texas, West Virginia, Nebraska, Oklahoma, Montana, South Dakota, Kentucky, Kansas, alaska, och några till där Biden ökar med mer än 3% - trump däremot ökar inte i någon stat/elektorgivande distrikt med mer än 3%.

Det är ren hittepå att bidens ökning är centrerat till någon enstaka stat/storstadsområde. Kolla siffrorna själva. Jag är förvånad över att Biden inte vann med mer när jag ser det här.
Senast redigerad av aloc 2021-02-01 kl. 08:53.
2021-02-01, 08:50
Medlem
Citat:
Detta kommer förstås inte att längre kunna påverka presidentvalet, men nu gäller det för dessa grupper att stegvis kunna driva igenom förbättringar och lobbande som exempelvis att försäkra att regler inte ändras just innan ett val, att underskrifter alltid måste kunna verifieras, att röstlistor måste överensstämma med vilka som är registrerade som invånare i delstaten etc. Och förhoppningsvis kan man sist och slutligen få igenom ett system som där man skall rösta på plats, med identitetsbevis, vilket tveklöst är det sättet som tryggast garanterar att det är svårt för en utomstående att göra väldigt mycket skada mellan en lagd röst och dess räknande.

Att det amerikanska valsystemet borde ändras är tveklöst. Men att man måste rösta på plats, är inte det överdrivet? Poströstning är tillåtet i alla länder och här i Sverige var det något parti (Piratpartiet, tror jag) som ville införa helt digitala val; man sitter hemma vid datorn och röstar. Att man sedan bör se över formerna för poströstning är en annan sak. Och så kan man ju fråga sig varför republikanerna är emot ett gemensamt nationellt valsystem och vallag i ett land där man har nationella val.

Och så kan man ju undra varför USA inte skrotar modellen med att man måste registrera sig för att få rösta. Den svenska modellen, byggd på folkbokföringen, med en av myndigheterna framtagen röstlängd borde ju vara exemplarisk för att förebygga organiserat valfusk. Blir inte många avlidna som kan rösta, t ex. Men minns jag rätt så är det något parti i USA som är emot större förändringar i valsystemet. Kan det ha varit Republikanerna? Hm...
2021-02-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Att det amerikanska valsystemet borde ändras är tveklöst. Men att man måste rösta på plats, är inte det överdrivet? Poströstning är tillåtet i alla länder och här i Sverige var det något parti (Piratpartiet, tror jag) som ville införa helt digitala val; man sitter hemma vid datorn och röstar. Att man sedan bör se över formerna för poströstning är en annan sak. Och så kan man ju fråga sig varför republikanerna är emot ett gemensamt nationellt valsystem och vallag i ett land där man har nationella val.

Och så kan man ju undra varför USA inte skrotar modellen med att man måste registrera sig för att få rösta. Den svenska modellen, byggd på folkbokföringen, med en av myndigheterna framtagen röstlängd borde ju vara exemplarisk för att förebygga organiserat valfusk. Blir inte många avlidna som kan rösta, t ex. Men minns jag rätt så är det något parti i USA som är emot större förändringar i valsystemet. Kan det ha varit Republikanerna? Hm...

Hmm kan det bero på att om alla som skulle kunna rösta så skulle republikanerna få svårt att vinna några val alls. Hmmm... är det kanske därför de hävdar valfusk för att kunba försvåra lagliga röster...
2021-02-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric

Nja, poströstning har vi inte i Sverige. Man måste gå till en särskild lokal för att förtidsrösta.
2021-02-01, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nja, poströstning har vi inte i Sverige. Man måste gå till en särskild lokal för att förtidsrösta.

Ja, numera sedan posten bolagiserats och postkontoren lagts ner. Tidigare röstade man på postkontoren och då hette det "poströstning". Det döptes sedan om till förtidsröstning, eftersom det inte längre gick att rösta på Posten. När man - kommunerna - istället tvingades upprätta särskilda röstningslokaler för denna röstning så gav man det nytt namn. Däremot har man i Sverige aldrig kunnat poströsta genom att - rent bokstavligt - skicka rösten som ett brev bland den vanliga posten, utan man var tvungen att poströsta på Posten. Detta pga id-kraven vid röstning.
Senast redigerad av Auric 2021-02-01 kl. 10:22.
2021-02-01, 11:03
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Sen är det gulligt att du tänker att alla som är intresserade av politik röstar som du, och enbart ointresse/styrning via msm får folk att rösta annorlunda.

"Obligatoriskt valdeltagande eller valplikt betyder att alla medborgare måste rösta vid ett valtillfälle. Systemet tillämpas bland annat i Australien, Italien, Luxemburg, Belgien och Peru. Påföljden för att inte delta vid valtillfället består oftast av en mindre bötessumma. I praktiken realiseras dock straffet sällan. För länder med valplikt som ingår i Europeiska unionen kan även valet till Europaparlamentet omfattas av valplikten. Detta kan delvis förklara att Belgiens och Luxemburgs valdeltagande till Europaparlamentet är betydligt högre än genomsnittet, ca 90% jämfört med ca 45%."

Mike Pence
2021-02-01, 11:03
Medlem
Citat:
Jag undrar var du får din information från? Den du stensäkert för fram som fakta. Jag vill inte veta något om "du själv kan troligtvis" utan länkar som beskriver det du påstår
Shit vad du ältar detta. Med tanke på att Google och Youtube har förbjudit all information om valfusket hittar jag inte de länkar och klipp jag tidigare sett. Men fine, det är inte fakta när jag säger att man i efterhand kan ta reda på vem man har röstat på. Men jag tror att man kan göra det.

Jag menar alltså inte att jag kan ta reda på vem andra har röstat på. Men om jag visar upp mitt ID för en valmyndighet, tror jag nog att det är möjligt att få reda på vem jag tidigare har röstat på. Jag kan ha fel, men jag tror att det är möjligt.

Hur som helst, varför är detta viktigt? Det viktiga var att flera personer fick höra att de redan hade röstat när de skulle rösta. Vad jag hörde rörde det sig om många, och en av dem påstod att hans röst hade gått till Biden.

Med tanke på att de som egentligen ska erbjuda fakta och sanning, som massmedia och Google, står på Bidens sida, blir det extremt svårt att hitta korrekt fakta som går att lita på. Givetvis finns det även alternativa medier som sprider desinformation, och jag har säkert gått på många nitar. Men de har inte den makt och de resurser som massmedia har. Vad jag försöker säga är att det idag är närmast omöjligt att veta vem man ska lita på. Anledningen till att jag personligen litar på de som hävdar att valfusk skedde, beror på att det för mig låter väldigt logiskt, då Biden inte hade några anhängare och ändå fick flest röster någonsin.
2021-02-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Jag menar alltså inte att jag kan ta reda på vem andra har röstat på. Men om jag visar upp mitt ID för en valmyndighet, tror jag nog att det är möjligt att få reda på vem jag tidigare har röstat på. Jag kan ha fel, men jag tror att det är möjligt.

Nej, du kan inte kolla upp hur själv röstade. Det går varken i Sverige eller i USA. Alla röstsedlar blir anonyma när de tagits ur ytterkuverten. Sedan är det bara en mängd valsedlar som ligger huller om buller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in