Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Ser heller ingen anledning till att man skall tillåta handel med optioner där utgivaren inte äger den underliggande aktien. Det vore rimligt tycker jag. Vill du sälja en option på en officiell marknadsplats så måste du äga aktien som då blir låst ända tills optionens giltighetstid upphör.
Jag läste precis i Silver-tråden någon som påstår att det finns papper och derivat kring silver som motsvarar 500 gånger all världens silver-värde. Det är så ofattbart korkat och kommer att leda till en katastrof, någon gång under någon förutsättning som ingen kan förutspå.
Det är som du skriver att 500 okända personer skulle spela på min villa om den går upp eller ner i pris. Och så sköter jag villan illa och den går ner. Då får 500 personer till min förlust.
Allt pekar på att dagens marknad är lika sjukt skruvad som innan bank-kraschen 2008, när dåliga banklån stuvades om och som resultat gav att en Hells Angels-medlem i Florida ägde 5 villor med sjötomt som han hyrde ut till sina kompisar för ingenting. Banken betalade, och packade om skulderna så ingen förstod dem och sålde till idioter, förlåt investerare.
WSB kanske behövs iallafall. Om de kan avslöja dessa luckor s¨å kan de samtidigt få tjäna pengar till 22-åringar.