Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Nån ytlig Facebook-vän och nån lajk gör ingen konspiration men närheten som grannar där och att det finns lite simintresse och sånt så är det värt att hålla nåt öga på.
Örebro är ”litet” så lätt hänt att nån like ligger kvar även om unfriendat men spontant så kan man dra slutsatsen att det här gänget minst är bekanta med varandra. En i den äldre generationen kopplad till polisanställde har 47 Facebookvänner. Två av dem är HD:s föräldrar.
Återigen imponerar du Avel. Har varit borta från tråden ett tag och när man är tillbaka ser man hur du enträget grävt vidare. Kudos till dig! (Och de personer som bidrar med intressanta infallsvinklar på dina fynd och reflektioner).
Naturligtvis finns sannolikheten att en bekantskap med de huvudmisstänkta och en av deras föräldrar kan ha påverkat utredningen på olika sätt.
Man kan dra en jämförelse med Anneliemordet som skedde i min stad, i storlek ungefär jämförbar med Örebro.
Visserligen på 80-talet men ändå finns parametrar som går att jämföra. GW gjorde en dokumentär och både han och de som har insyn här vet att det här är polisiärt uppklarat.
Där hade den huvudmisstänkte en fling (eller hade haft) med en dam som hade anställning på polishuset (något inom admin tror jag). Denna dam lyfte luren och berättade för den misstänkte om misstankarna och planerad husrannsakan.
Den misstänkte han då bla. skära sönder sin bil i smådelar (bokstavligen smådelar) en hel natt och dumpa dem. (Min mycket nära vän hyrde verksdagsgaraget bredvid den misstänktes verkstadsgarage).
Den personen gick fri. Har officiellt misstänkts för ytterligare ett mord och inofficiellt för ännu ett. Gick vidare med sitt liv, jobbade skaffade barn, separerade... En obehaglig person som jag vet var han bor.
Just i mindre städer blir det en speciell dynamik. Polisen Lasse är vän med Britt i kassan på coop som är gift med Åke som jobbar på socialen och de har parmiddagar med... osv. Sekretess bryts ofta. (Har själv fått förtroenden flera gånger, även av poliser).