2021-01-31, 22:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så motion och bra kosthållning är alltså för första gången i världshistorien dåligt år 2020/2021?
Jag känner igen din typ, tjockisar som använder pandemin som ett slagträ för att inte tvingas ge upp lördagspizzan och fredagschipsen.
"Dessutom kan man ju ändå inte träna nu när det är så mycket smittspridning på gymmen!"
Det där med att snöra på ett par skidor och ge sig ut i skidspåret, alternativt ta en löprunda på upplogade löpvägar går inte heller. "Det är ju så kallt!".
Löjligt.
Har eget gym så träning nu är ingen skillnad mot tidigare. Båda jag och frugan slipper att ge oss ut och betala för sådant. En stund i tillhörande relaxen efteråt är perfekt.
Däremot att ge de utan regelbunden träning och med för många extra kilo råd om att nu börja träna och gå ner i vikt kan rent utav vara farligt. Påverkar immunförsvaret negativt att plötsligt börja träna. Men sådant vet väl knappast en incel som du.
Släck nu lampan i pojkrummet så slipper grannarna se dig mer.
Citera
2021-01-31, 22:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kallskuret är naturligtvis mer problematiskt. Salta pålägg som korv eller skinka kan kanske rädda situationen eftersom saltet ger osmos som nog neutraliserar viruset.

Kontaktsmitta verkar överhuvudtaget osannolikt med covid 19.

Men bra att folk tvättar händerna så vi får mindre vinterkräksjuka tex.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4
Citera
2021-01-31, 22:16
Medlem
Det här med att Portugal hade lockdown och inte blev så hårt drabbade i första vågen. Har det att göra med att de blir så hårt drabbade nu? Och då innebär det ju att vi har en bra position igen. Eller?
Citera
2021-01-31, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kontaktsmitta verkar överhuvudtaget osannolikt med covid 19.

Men bra att folk tvättar händerna så vi får mindre vinterkräksjuka tex.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4
Ja, precis. Det får spin-offeffekter som är positiva.

SARS-CoV-2 är ett ganska ömtåligt virus som inte klarar av att torka ut, även om man kan påvisa RNA efter ganska lång tid på en yta.
Citera
2021-01-31, 22:21
Medlem
"The genetic structure of SARS-CoV-2 does not rule out a laboratory origin"
- är ett fint sätt att säga att SARS-COV-2 antagligen kom från ett labb. Det är en forskarrapport med många referenser om gain of function, chimeric virus mm som det har forskats på Wuhans Institute of Virology de senaste fem åren.

edit: lite fler länkar här
Journals censor lab origin theory for SARS-CoV-2
Daszak facing calls to step down from Covid-19 inquiries as WHO team arrives in Wuhan
The lab-leak hypothesis and a "gamechanging" article
Senast redigerad av fabbe2 2021-01-31 kl. 22:42.
Citera
2021-01-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jag för smittan vidare genom att ta i handtaget sedan tar andra i personalen i samma handtag, sedan tar dom med samma hand i
pensionärens tallrik, som sedan pensionären tar i vid utfodrandet där denne råkar föra handen till munnen eller andra håligheter på kroppen, så går det till teoretiskt.

Men nu var mitt fokus ett annat, att det ännu värre att andas på ett handtag eller direkt
på maten som andra ska äta, hur svårt kan det vara att förstå det?

Vad är poängen med att ta av och ta på sig munskyddet i ett kök öh? inte en enda gång ska munskyddet tas av under lockdown inne på en avdelning, eller hur?
Jag vet inte vad man har för rutiner i kök.
Citera
2021-01-31, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tittar man på grafer så är det tydligt. När covid först kom så gick grafen spikrakt uppåt. Nu i vinter klättrade den mycket långsamt upp. Vi har förmodligen nått flockimmunitet nu. Det blev inte värre än så här. Vilket fiasko att förstöra hela världen för något som är minimalt värre än influensan.
Då hade man inte så mycket kunskap. När Andra vågen kom var man mer förberedd varav att kurvan steg långsammare. Nån flockimmunitet beror det nog knappast på att det sjunker. Där spelar nog andra variabler in.
I mitt län är 7663 personer av 250000 smittade, här sjunker antalet smittade varje vecka. Här är det långt långt från någon immunitet.
Citera
2021-01-31, 22:24
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har eget gym så träning nu är ingen skillnad mot tidigare. Båda jag och frugan slipper att ge oss ut och betala för sådant. En stund i tillhörande relaxen efteråt är perfekt.
Däremot att ge de utan regelbunden träning och med för många extra kilo råd om att nu börja träna och gå ner i vikt kan rent utav vara farligt. Påverkar immunförsvaret negativt att plötsligt börja träna. Men sådant vet väl knappast en incel som du.
Släck nu lampan i pojkrummet så slipper grannarna se dig mer.

Underhållande att se att just coronatråden kryllar av PT:s.

Lagom träning är bra, inget snack om saken, har själv gymmat i 30 år.
MEN... mer än lovligt naivt att gång efter annan hävda att lite träning och kosttillskott så är pandemin ett minne blott. Mycket riktigt så försämras immunförsvaret om man tränar hårt. Kroppen har fullt upp med att laga trasiga muskelfibrer.

Man är ju helt reklamskadad om man på fullt allvar tror att en BCAA-shake och en multivitamin får stopp på covid.
Citera
2021-01-31, 22:30
Avslutad
Finns det statistik över antal inlagda på sjukhus totalt sett...? Tycker det borde göra det men har nog bara sett den dagliga siffran och hur många som är inlagda samtidigt.

Det finns däremot gällande intensivvården, och med tanke på att det är flera tusen totalt sett där och det har varit många gånger fler sjukhusfall genom hela pandemin så borde det vara tiotusentals fall totalt sett.

När jag kollade tre helt olika perioder så var de dagliga siffrorna som minst cirka 4 ggr fler inlagda på sjukhus än på IVA och som mest uppåt 12 ggr fler.

Totalt sett har det varit cirka 4 800 patienter inlagda på IVA (6500 vårdtillfällen, men då kan det vara samma patient som förflyttats osv.).

OM det totalt sett har varit nånstans mellan 4-12 ggr fler på sjukhus än på IVA så skulle det innebära mellan runt 20 000 - 60 000 sjukhusfall. Tippar på nånstans däremellan, men det är som sagt bara en uppskattning på den enda statistik jag känner till..

Låter ändå rätt realistiskt för mig att det kan ligga nånstans mellan det, när man har närmare 5 000 IVA-fall och 11 000+ dödsfall som borde vara mer ovanligt i jämförelse.

Källa IVA: Intensivvårdsregistret, https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2021-01-31, 22:35
Medlem
"Nästan hälften av alla nya fall av covid-19 i Kalifornien kan spåras till en ny variant av viruset. En variant som kallas CAL .20C.

Det rapporterar Sky News.

Siffran är betydligt högre än vad man tidigare trott.

Det pågår för närvarande forskning och tester på den nya varianten. Det är ännu oklart huruvida det nya viruset är mer resistent än tidigare."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-01-31, 22:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Finns det statistik över antal inlagda på sjukhus totalt sett...? Tycker det borde göra det men har nog bara sett den dagliga siffran och hur många som är inlagda samtidigt.

Det finns däremot gällande intensivvården, och med tanke på att det är flera tusen totalt sett där och det har varit många gånger fler sjukhusfall genom hela pandemin så borde det vara tiotusentals fall totalt sett.

När jag kollade tre helt olika perioder så var de dagliga siffrorna som minst cirka 4 ggr fler inlagda på sjukhus än på IVA och som mest uppåt 12 ggr fler.

Totalt sett har det varit cirka 4 800 patienter inlagda på IVA (6500 vårdtillfällen, men då kan det vara samma patient som förflyttats osv.).

OM det totalt sett har varit nånstans mellan 4-12 ggr fler på sjukhus än på IVA så skulle det innebära mellan runt 20 000 - 60 000 sjukhusfall. Tippar på nånstans däremellan, men det är som sagt bara en uppskattning på den enda statistik jag känner till..

Låter ändå rätt realistiskt för mig att det kan ligga nånstans mellan det, när man har närmare 5 000 IVA-fall och 11 000+ dödsfall som borde vara mer ovanligt i jämförelse.

Källa IVA: Intensivvårdsregistret, https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Du är ganska spot on i din uppskattning. Socialstyrelsen har statistiken och per den 27 januari var det 43417 personer som slutenvårdats för Covid-19.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Citera
2021-01-31, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Genmodifierade virus? Nu kommer du med ny information. Har du källa på det?
En ytterligare graverande omständighet är att cov2:s närmsta släkting är RaTG13 (96.2% likhet vs. 79% för SARS). Det är ett virus som Wuhan-forskarna upptäckte och hämtade från en grotta 190 mil bort, i en helt annat klimatzon.

Det är typ som att ett afrikanskt fladdermusvirus upptäcks av ett tyskt forskarteam i en grotta i Afrika. Några år senare dyker en nära släkting till viruset upp i Berlin, en kilometer från det institut där de tyska forskarna verkar, och där forskningen går ut på genmodifiering av fladdermusvirus.

Kom igen. Det finns sammanträffanden och det finns sammanträffanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in