• 1
  • 2
2021-01-31, 12:29
Medlem
Jag har en summa pengar liggandes på ett norskt Nordea-konto, har legat orörda där i cirka ett år, utan ränta.
Det är dags att få dem att växa nu men jag är osäker på hur jag som svensk medborgare kan spara och placera pengar i Norge.

Har ni några tips hur jag på enklaste sätt placerar dessa pengar? Finns det nån norsk motsvarighet till ISK till exempel. Jag vill låta dem ligga ett tag. Ska jag rent av flytta över dem till Sverige?

All hjälp uppskattas 👍
Citera
2021-01-31, 12:31
Medlem
Jag har öppnat ett ASK konto hos Nordea. Är inte bosatt i Norge eller medborgare. Jag flyttar över pengarna direkt växelkursen är bra.

Får bara handla med drygt 30 aktier
Citera
2021-01-31, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Jag har öppnat ett ASK konto hos Nordea. Är inte bosatt i Norge eller medborgare. Jag flyttar över pengarna direkt växelkursen är bra.

Får bara handla med drygt 30 aktier

Går bara att upprätta om man är skattepliktig till Norge
Citera
2021-01-31, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Nu är det ju Norge vi pratar om. Där är allt möjligt beroende på vem som klickar.

Oavsett så har jag enbart D nummer. Jag betalar skatt på min inkomst i Norge. Jag är bosatt i Sverige och har inte besökt Norge sedan september då jag jobbar hemifrån.
Citera
2021-01-31, 12:44
Medlem
Citat:
Nu är det ju Norge vi pratar om. Där är allt möjligt beroende på vem som klickar.

Oavsett så har jag enbart D nummer. Jag betalar skatt på min inkomst i Norge. Jag är bosatt i Sverige och har inte besökt Norge sedan september då jag jobbar hemifrån.

Ok, tack för tips! Jag har inte jobbat där på ett år, men kanske återvänder.
Är ASK liknande ISK? Är mest intresserad av att låta pengarna ligga.
Citera
2021-01-31, 12:45
Medlem
Citat:

Jag är permitterad ännu från mitt jobb där, räknas jag som skattepliktig då?
Citera
2021-01-31, 12:46
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unipin
Minns inte nu helt ut, men avslutas inte kontot om man inte använder det på något år via D nummer? Vet inte om det är Norska nordea, men DNB Nor var det jag hade.
Citera
2021-01-31, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unipin
Det är likande på det sättet att du behöver inte deklarera var enskild affär, precis som ett Isk konto.

Däremot när det gäller skatten är det inte lika fördelaktigt. Du betalar skatt på vinsten och ingen schablon. Nu när du inte jobbar där så kan du väl antagligen inte kvitta ev kapital förlust mot någon annan skatt du betalat i landet. Så ur den synpunkten är det väl mindre fördelaktigt.

Jag hatar Norge och vill inte ha med skiten att göra. Om du inte är bunden av Norge via jobb så tycker jag du skall flytta över pengarna och bli kvitt misären där.
Citera
2021-01-31, 12:47
Medlem
Citat:

Ja då vet du ju vad som gäller, och behöver inte föreslå ASK för någon som inte uppfyller kraven.
Citera
2021-01-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ja då vet du ju vad som gäller, och behöver inte föreslå ASK för någon som inte uppfyller kraven.
Nä jag vet inte vad som gäller. Du har inte hänvisat till någon länk som talar om att TS utifrån hans förutsättningar inte går skaffa ett ASK konto i Norge.

Jag har talat om att jag inte är folkbokförd/bosatt i Norge och inte heller en norsk medborgare. Har aldrig varit det heller. Trots detta så godkände Nordea mig att starta ett ASK konto i somras. Ifall det är TS har ett D nummer sedan tidigare bör han kunna göra det detsamma oavsett jobb eller ej.
Citera
2021-01-31, 12:58
Medlem
Jag får läsa på lite märker jag nu, kanske det bästa ändå vore att flytta över pengarna till ett svenskt ISK. Eller kanske ha kvar pengarna på ett sparkonto i Norge. Och sen börja om från noll om jag väl återvänder till broderlandet.
Citera
2021-01-31, 13:04
Medlem
Just nu har jag ett sk brukskonto, verkar inte vara nån ränta överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in