2021-01-31, 11:28
Medlem
pedrens avatar
Hej. Brukar hänga upp en fågelmatare på senhösten och vintern. Talgbollar är bra eftersom det inte brukar bli massa skräp på backen som det blir med solrosfrön och för att de är billigare än jordnötter.

Köpte en stor låda på Biltema (ja) men fåglarna rör dem knappt. De kommer och pickar några gånger, sedan sticker dom. De brukar flockas och i fjol fick jag vittja med nya bollar var och varannan dag. Köpte även ett mindre paket med talgbollar på Ica men fåglarna äter inte av dessa heller. Kan det vara så att maten är av dålig kvalitet från bägge ställen?

Mina gäster är 95% blåmesar och talgoxar. Vilka fåglar hälsar på i er trädgård och vad matar ni dem med?
Citera
2021-01-31, 11:36
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Jordnötter i påsar brukar gå bra, köpte på Plantagen förr när jag kunde mata småfåglarna.
Då fanns även stavar i nät med en mix av talgboll och jordnötter. Fågelfrön har fungerat bra fast inte vildmixen med säd, den ratades.

Det som föll på marken kom de kallare vintrarna rådjur och tog hand om, 1 meter från fönstret.
Citera
2021-01-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedren
Hej. Brukar hänga upp en fågelmatare på senhösten och vintern. Talgbollar är bra eftersom det inte brukar bli massa skräp på backen som det blir med solrosfrön och för att de är billigare än jordnötter.

Köpte en stor låda på Biltema (ja) men fåglarna rör dem knappt. De kommer och pickar några gånger, sedan sticker dom. De brukar flockas och i fjol fick jag vittja med nya bollar var och varannan dag. Köpte även ett mindre paket med talgbollar på Ica men fåglarna äter inte av dessa heller. Kan det vara så att maten är av dålig kvalitet från bägge ställen?

Mina gäster är 95% blåmesar och talgoxar. Vilka fåglar hälsar på i er trädgård och vad matar ni dem med?
Solrosfrön och jordnötter här också. Tidigare också talgbollar men frun säger att de är miljöfarliga så inget detta år tills frågan är utredd. Lägger också ut smulor och rester från köket. Har sparat äpplen från hösten och de lägger vi ut och får hit många Kol- och björktrastar
Citera
2021-01-31, 11:39
Medlem
gato12s avatar
Man tycker att de inte har råd att vara kräsna i den här kylan.

Men de kanske har gott om platser att välja mellan

Edit: nötter är bra, hög fetthalt, äppelbitar?
Citera
2021-01-31, 11:43
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:

Köper du skalade solrosfrön slipper du ha skal på backen. Dyrare än vanliga, men billigare än nötter.
Talgbollar finns av olika kvalitet. Du får vad du betalar för kan man säga.
Senast redigerad av zilog-80 2021-01-31 kl. 11:44. Anledning: Tillägg
Citera
2021-01-31, 11:55
Medlem
Sereenas avatar
Talgbollar kan vara svåra för vissa fåglar att äta om det är riktigt kallt då dom blir stenhårda.

Här försvinner bollarna galet snabbt (Jag kör ÖoB's då dom är mycket billigare än Biltemas).

Kajor/skator/kråkor brukar jag kasta åt lite kattmat (billigt torrfoder som jag använder som hundgodis) på en plats längs min promenadväg (bort från husen så folk inte blir irriterade på dom).
Citera
2021-01-31, 13:02
Medlem
Briasccas avatar
Gissar att matläget för pjoddarna varit gott länge, så det är inte mödan värt att hålla på med talgbollarna. Vänta tills vintern hållit på ett tag så förändras det nog. Var i geografin har du hängt upp dina talgbollar?
Citera
2021-01-31, 13:05
Medlem
Black-lies-matters avatar
Talgbollar från Willys äter mina småpolare knappt ens i nödfall, men talgbollar från Dollarstore är det slagsmål om. Solrosfrön från Dollarstore hinner man knappt fylla på, men solrosfrön från Willys blir kvar i fågelmataren tills de fryser ihop till en klump som inte ens ekorren rår på.

Jag äger inga aktier i Dollarstore.
Citera
2021-01-31, 13:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag har märkt samma sak, de äter inte så mycket talgboll i år. Jag tror att de inte är lika hungriga (ännu?), talgbollarna har nog mest energi när de måste hålla värmen. I år har jag bara skalade jordnötter och solrosfrön; det blir mindre skräp. Jag har mest blåmesar, talgoxar och pilfinkar nu. Och en rödhake, och en hackspett. Och koltrastar som äter smulor som de andra tappar.
Citera
2021-01-31, 13:35
Medlem
Narutoshippchops avatar
Köp hirshkolvar (det finns i de flesta mataffärer billigt i husdsjursavdelningen packat i påsar).
Annars kan du köpa en kokosnöt,
Häll ut kokosmjölken, dela nöten på mitten så att kokosköttet blir lätt att komma åt.
Lägg ut knäckebröd/musli.

Billigt och enkelt.
Urkärnade äpplen kan du hänga ut också med det finns risk att fruktköttet fryser och blir hårt.
Citera
2021-01-31, 15:35
Medlem
pedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Jordnötter i påsar brukar gå bra, köpte på Plantagen förr när jag kunde mata småfåglarna.

Ja. Dyrt och tar slut fort, bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Solrosfrön och jordnötter här också. Tidigare också talgbollar men frun säger att de är miljöfarliga så inget detta år tills frågan är utredd. Lägger också ut smulor och rester från köket. Har sparat äpplen från hösten och de lägger vi ut och får hit många Kol- och björktrastar

Kan det vara såna som ligger i ett grönt plastnät? Kan blåsa bort när fåglarna ätit upp maten och skräpa ner i naturen. Tror fåglarna kan fasta i det också.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Man tycker att de inte har råd att vara kräsna i den här kylan.

Precis min tanke!

Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Köper du skalade solrosfrön slipper du ha skal på backen. Dyrare än vanliga, men billigare än nötter.
Talgbollar finns av olika kvalitet. Du får vad du betalar för kan man säga.

Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Talgbollar kan vara svåra för vissa fåglar att äta om det är riktigt kallt då dom blir stenhårda.

Det kan förstås vara ett problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Gissar att matläget för pjoddarna varit gott länge, så det är inte mödan värt att hålla på med talgbollarna. Vänta tills vintern hållit på ett tag så förändras det nog. Var i geografin har du hängt upp dina talgbollar?

Sundsvall. Har ändå varit bra kallt här i många veckor nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Köp hirshkolvar (det finns i de flesta mataffärer billigt i husdsjursavdelningen packat i påsar).
Häll ut kokosmjölken, dela nöten på mitten så att kokosköttet blir lätt att komma åt.

Billigt och enkelt.
Urkärnade äpplen kan du hänga ut också med det finns risk att fruktköttet fryser och blir hårt.

Tack för tips! Var faktiskt på Coop alldeles nyss och gick av en händelse förbi en sån förpackning med hirskolvar. Har aldrig lagt märke till dem förut. Köpte en förpackning (100 g) för 15 riksdaler som jag hängt upp nu. Lite sent på dygnet kanske, men i morgon blir det nog "feeding frenzy"!
Citera
2021-01-31, 15:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop

Billigt och enkelt.

Bröd ska man inte ge fåglarna då det inte innehåller näring nog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in