Citat:
Ursprungligen postat av
Hfuhruhurr
Jordnötter i påsar brukar gå bra, köpte på Plantagen förr när jag kunde mata småfåglarna.
Ja. Dyrt och tar slut fort, bara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Missouri
Solrosfrön och jordnötter här också. Tidigare också talgbollar men frun säger att de är miljöfarliga så inget detta år tills frågan är utredd. Lägger också ut smulor och rester från köket. Har sparat äpplen från hösten och de lägger vi ut och får hit många Kol- och björktrastar
Kan det vara såna som ligger i ett grönt plastnät? Kan blåsa bort när fåglarna ätit upp maten och skräpa ner i naturen. Tror fåglarna kan fasta i det också.
Citat:
Ursprungligen postat av
gato12
Man tycker att de inte har råd att vara kräsna i den här kylan.
Precis min tanke!
Citat:
Ursprungligen postat av
zilog-80
Köper du skalade solrosfrön slipper du ha skal på backen. Dyrare än vanliga, men billigare än nötter.
Talgbollar finns av olika kvalitet. Du får vad du betalar för kan man säga.
Tack för tipset!
Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Talgbollar kan vara svåra för vissa fåglar att äta om det är riktigt kallt då dom blir stenhårda.
Det kan förstås vara ett problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Gissar att matläget för pjoddarna varit gott länge, så det är inte mödan värt att hålla på med talgbollarna. Vänta tills vintern hållit på ett tag så förändras det nog. Var i geografin har du hängt upp dina talgbollar?
Sundsvall. Har ändå varit bra kallt här i många veckor nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Narutoshippchop
Köp hirshkolvar (det finns i de flesta mataffärer billigt i husdsjursavdelningen packat i påsar).
Annars kan du köpa en kokosnöt,
Häll ut kokosmjölken, dela nöten på mitten så att kokosköttet blir lätt att komma åt.
Lägg ut knäckebröd/musli.
Billigt och enkelt.
Urkärnade äpplen kan du hänga ut också med det finns risk att fruktköttet fryser och blir hårt.
Tack för tips! Var faktiskt på Coop alldeles nyss och gick av en händelse förbi en sån förpackning med hirskolvar. Har aldrig lagt märke till dem förut. Köpte en förpackning (100 g) för 15 riksdaler som jag hängt upp nu. Lite sent på dygnet kanske, men i morgon blir det nog "feeding frenzy"!