2021-01-31, 15:45
Medlem
Just talgbollar verkar det vara kvalitetskillnad på. Ett märke, som jag inte kommer ihåg vilket, ville de inte röra förra vintern.

Jordnötter, talgbollar och solrosfrön hänger i en större buske så de kan känna sig trygga och gömma sig vid behov.

Talgoxar dominerar, följt av blåmesar och pilfinkar.

Stjärtmes, tofsmes, nötväcka, domherre, större(?) hackspett, talltita, gråsiska, rödhake, gulsparv, svartmes, skata, ekorre, koltrast, grönfink, steglits och sparvhök är andra gäster.
Citera
2021-01-31, 18:33
Medlem
Jag gör smör-havrebollar, ganska rejäla i storlek och sätter in en stund i frysen så den stelnar till lite. Sen klipper jag ut en stor fyrkant ur ett stort mjölkpaket (1,5 l) lägger havre i botten och bollen ovanpå. Spänner fast utomhus och ser fåglarna flockas. Vi har både talgoxar och hackspettsfamilj (hona/hane) på besök dagligen.

Edit: Med osaltat smör, eftersom många fåglar är känsliga mot salt.
Senast redigerad av GreenT 2021-01-31 kl. 18:42.
Citera
2021-01-31, 20:54
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bröd ska man inte ge fåglarna då det inte innehåller näring nog.

Grövre knäckebröd går bra.
Men det var också just därför som jag nämnde andra matalternativ också.
Det bästa är om man ger dem lite av varje.
Citera
2021-01-31, 20:58
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedren
Tack för tips! Var faktiskt på Coop alldeles nyss och gick av en händelse förbi en sån förpackning med hirskolvar. Har aldrig lagt märke till dem förut. Köpte en förpackning (100 g) för 15 riksdaler som jag hängt upp nu. Lite sent på dygnet kanske, men i morgon blir det nog "feeding frenzy"!

Mycket bra! Och ingen orsak
Citera
2021-02-05, 10:04
Medlem
pedrens avatar
Update: tror problemet berodde på att bollarna frös ihop och det blev svårt för fåglarna att picka i sig fröna. Har börjat smula sönder dem innan "servering" och nu går de åt.
Citera
2021-02-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Köper du skalade solrosfrön slipper du ha skal på backen. Dyrare än vanliga, men billigare än nötter.
Talgbollar finns av olika kvalitet. Du får vad du betalar för kan man säga.
Willys har billiga solrosfrön, 800g för 23kr, skalade. Är vad jag brukar handla till talgoxarna och så vidare. Kanske finns bättre kvalitet på solrosfrön men märker ingen skillnad i hur de går åt jämfört med coops eller icas dyrare så började köpa dessa istället. Eldorado är märket. (Ngn i tråden nämde att dollarstores var mycket bättre än willys)..
Senast redigerad av .Void 2021-02-16 kl. 17:29.
Citera
2021-02-25, 12:21
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedren
Hej. Brukar hänga upp en fågelmatare på senhösten och vintern. Talgbollar är bra eftersom det inte brukar bli massa skräp på backen som det blir med solrosfrön och för att de är billigare än jordnötter.

Köpte en stor låda på Biltema (ja) men fåglarna rör dem knappt. De kommer och pickar några gånger, sedan sticker dom. De brukar flockas och i fjol fick jag vittja med nya bollar var och varannan dag. Köpte även ett mindre paket med talgbollar på Ica men fåglarna äter inte av dessa heller. Kan det vara så att maten är av dålig kvalitet från bägge ställen?

Mina gäster är 95% blåmesar och talgoxar. Vilka fåglar hälsar på i er trädgård och vad matar ni dem med?

Köpte talgbollar på Ica, dessa verkar inte vara så välsmakande, men från Rusta som såldes i en hink, dessa tog slut snabbt.

En del blåmesar, talgoxar, pilfinkar, rödhakar och trastar.

Man ska aldrig sätta ut bollar med nät på, då fåglarna kan fastna i dessa.

Såg en rultig rödhake, så fodertillgången har nog varit god. Vill ändå erbjuda lite mat.

Finns diverse fröer att smeta ihop med någon typ av fett, typ kokos, och så stelnar det, så kan man ju med fördel ha gjort ett hål, och trä upp denna "kaka" någonstans.
Senast redigerad av HighwayDelight 2021-02-25 kl. 12:27.
Citera
2022-02-26, 15:24
Medlem
Fåglar som hälsar på är blåmesar, talgoxar, nötväckor, koltrastar... Jag ger solroskärnor och äpplen.

Vad ska fåglarna äta vid kyla? Kokosfett och animaliskt är dåligt för fåglarna när det är kallt och kan ge upphov till för tidig död. Orsaken är att kokosfett är mättat fett och allt mättat fett ökar ämnesomsättningen. Hög ämnesomsättning vid kyla är nödvändigt för jämnvarma djur som fåglar men kokosfett ger för hög ämnesomsättning, vilket skadar cellerna i kroppen. Solrosfrön/solroskärnor är utmärkt i kyla eftersom de har omättat fett som ej höjer ämnesomsättningen. 🌻🍎
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in