2021-01-31, 00:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
VT 21 på högskolan verkar på de flesta håll bli helt på distans. Frågan är hur det blir till höst? Vill absolut att det ska fortsättas med distans.
Enklast är väl att välja kurser som alltid ges på distans. Lite för topic, men ett gott råd.
Citera
2021-01-31, 00:03
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
VT 21 på högskolan verkar på de flesta håll bli helt på distans. Frågan är hur det blir till höst? Vill absolut att det ska fortsättas med distans.

De är inte än panikläge, men att fundera på hur du ska förhålla dig till detta är din egen möjlighet att göra skillnad för din egen del. Andningsskydd ser jag som en naturlig del av skydd, sen vet vi inte hur jävligt det kan bli. Nästa steg kanske kräver riktigt biologiskt skydd i minst nivå vad som bärs militärt och däröver.

Jag glömde nämna att du är ett pucko som de flesta med dig och att ni troligen förtjänar detta.
Citera
2021-01-31, 00:24
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Äntligen lite data från israel. Det ser grymt bra ut. Bar 0.04% blev sjuka efter andra dosen vaccin. Sinnessjuka siffror.

https://www.jpost.com/israel-news/israel-shows-promising-results-from-pfizer-vaccination-campaign-657051

det bygger på EN VECKAS resultat efter vaccineringen

jävligt märkliga siffror

och vad menar dom med att dom inte fick COVID-19? att dom fick en virusinfektion med SARS-COV-2 men utvecklade inte sjukdomen COVID-19? till vilken grad? var dom helt symtomfria?

vet ni varför ISRAEL fick vaccin före alla andra? för man valde att låta hela landet bli vaccinbolagets "teststudie".. gissar att dom fick det helt gratis.

https://www.israeltoday.co.il/read/is-israel-pfizers-guinea-pig/

israel bytte sin "vaccindata" mot vaccin

tror ni det föreligger någon intressekonflikt efter detta samarbeta? är det en fördel för israel att frisera siffrorna till onaturligt bra?

ja det vore nog ingen fördel för israel att berätta hur kasst det fungerar i alla fall, och någon ny deal med pfizer lär man inte heller få om man smutskastar deras vaccin

= ingen data från israel är pålitlig i dagsläget.
Citera
2021-01-31, 00:28
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det bygger på EN VECKAS resultat efter vaccineringen

jävligt märkliga siffror

och vad menar dom med att dom inte fick COVID-19? att dom fick en virusinfektion med SARS-COV-2 men utvecklade inte sjukdomen COVID-19? till vilken grad? var dom helt symtomfria?

vet ni varför ISRAEL fick vaccin före alla andra? för man valde att låta hela landet bli vaccinbolagets "teststudie".. gissar att dom fick det helt gratis.

https://www.israeltoday.co.il/read/is-israel-pfizers-guinea-pig/

israel bytte sin "vaccindata" mot vaccin

tror ni det föreligger någon intressekonflikt efter detta samarbeta? är det en fördel för israel att frisera siffrorna till onaturligt bra?

ja det vore nog ingen fördel för israel att berätta hur kasst det fungerar i alla fall, och någon ny deal med pfizer lär man inte heller få om man smutskastar deras vaccin

= ingen data från israel är pålitlig i dagsläget.

Jag tycker inte att israel är något föredöme i något avseende, de har en sidställd kultur inom sin religion. Vi får se vad som händer där framöver med vaccinets påverkan.
Citera
2021-01-31, 00:51
Moderator
Chantres avatar
Region Skåne verkar ju inte mygla med vaccinering till vänner och bekanta.

Citat:
Region Skåne sparar inget vaccin. När vårdcentralerna och sjukhusens vaccinationsmottagningar får sina leveranser är de startklara direkt.

– Alla som vaccinerar ska ha en plan B för hur doser som blir över ska användas, till exempel om någon som ska vaccineras blir sjuk och inte kan få sin spruta just då. Man ska ha tänkt igenom innan – om vi får doser över, vem ska vi ge dem till? Och planen ska vara i enlighet med prioriteringsordningen, säger Maria Landgren.
https://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/laegesuppdatering-covid-19-den-29-januari-nu-fattas-bara-mer-vaccin-3068862?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

Problemet verkar vara för lite vaccin.

Citat:
Den absolut största utmaningen just nu är att vi har alldeles för lite vaccin i förhållande till vår kapacitet och till de förväntningar som finns. Det gör att vi inte kan vaccinera i den takt vi önskar, säger Maria Landgren, läkemedelschef och vaccinationssamordnare i Region Skåne.
Citera
2021-01-31, 00:57
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har för mig att du brukar sätta en ära i att vinna debatter här på FB så jag låter dig vinna.

Vinna och vinna, jag vet inte så säkert, men jag vill bli övertygad av de argument jag läser.

Citat:
Din logik har kanske rätt, men fakta är du inget vidare på trots att du kan hitta allt du behöver med samma pryl som du postar inlägg med.

Du tänker på sökmotor och dator i kombination. Faktasökande förutsätter ju att allt finns ute ocensurerat, dvs, full transparens. Jag själv tror inte att allting som är topp-hemligt, skurkaktigt som korruption vanligtvis läggs ut på nätet. Avsaknad på fakta behöver inte betyda att det inte existerar, det kan existera fakta som går emot den officiella pandemihistorian eller C-19-vaccinet, men det är inte tillgängligt för allmänheten att ta del av. Man måste tänka i intressen. Varför skulle de som vill sälja ett okänt oprövat och osäkert vaccin till hela världens alla människor vilja upplysa allmänheten om de negativa effekterna? Nej, utan då skulle jag gissa på att det är tvärtom, att de inom läkemedelsindustrin vill göra allt för att dölja de negativa effekterna av deras så kallade "vaccin". Att sedan kräva fakta från mig kring dessa ämnesområden blir svårt att presentera.
Men vi vet vissa saker kring "vaccinet" trots mörkläggning, och det är bland annat att vi inte vet så mycket om "vaccinet", till exempel, vi vet inte vilken verkan det har om säg 10 år. Det är oroväckande att folk vet så lite kring det nya m-RNA-vaccinet men samtidigt tycker att det är en bra idé att injiceras med detta okända "vaccin". Allt bygger på tillit, men tänk om de har fel?

Citat:
Det är ju betydelselöst vad jag svarar, eller hur?

Det beror ju på vad du skriver. Ibland ser jag ser vissa här på tråden, de vill liksom inte tänka själva. Sedan ser jag vissa andra som bara postar det första bästa de hittar på nätet rörande SARS-coV-2. Och det är klart, de kanske vill bidra med någon nyhet, men utan att verkligen lita på källan så blir ju nyheten bara underhållning som bäst.

Jag är skeptisk till allting oprövat som kommer från läkemedelsindustrin, jag tror absolut inte att de vill varken ditt eller mitt bästa, utan jag tror de vill sitt eget bästa på alla andras bekostnad.
Senast redigerad av MAX-HIM 2021-01-31 kl. 01:00.
Citera
2021-01-31, 01:48
Medlem
severustheemperors avatar
EudraVigilance for TOZINAMERAN (Pfizer) (31/01/2021)
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+42325700

23/01/2021 (31/01/2021)
Nervous system disorders: 25 (43) dödsfall
Vascular disorders: 11 (23) Dödsfall
Respiratory, thoracic and mediastinal disorders: 42 (73) dödsfall
Renal and urinary disorders: 8 (15) dödsfall
Metabolism and nutrition disorders: 9 (15) dödsfall
Injury, poisoning and procedural complications: 8 (10) dödsfall
Infections and infestations: 34 (65) dödsfall
Investigations (35)
Immune system disorders: 3 (5) dödsfall
General disorders and administration site conditions: 173 (295) dödsfall
Gastrointestinal disorders: 21 (34) dödsfall
Congenital, familial and genetic disorders: 1 dödsfall
Cardiac disorders: 63 (96) dödsfall
Blood and lymphatic system disorders: 6 (8) dödsfall
Psychiatric disorders: (12) dödsfall
Skin and subcutaneous tissue disorders: (5) dödsfall
Social circumstances: (2) dödsfall
Surgical and medical procedures: (2)

739 Döda
Senast redigerad av severustheemperor 2021-01-31 kl. 01:52.
Citera
2021-01-31, 02:03
Medlem
https://www.theguardian.com/society/2021/jan/28/scientists-liken-long-covid-symptoms-to-those-of-ebola-survivors
Scientists liken long Covid symptoms to those of Ebola survivors.
Citera
2021-01-31, 03:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Om det nu stämmer att 65+ initialt inte kan vaccineras med AZ pga för lite data:

1. Hur är det möjligt att studien designades så dåligt? Att få ihop tillräckligt mycket data i en brinnande pandemi borde varit lekstuga.
2. Detta borde alltså innebära att Fas 3 sätter igång parallellt med Fas 1 och 2 där yngre riskgrupper och vissa yrken får AZ. Åtminstone tills dess att AZ kan få fram mer högupplöst data från sina pågående studier.

I "en brinnande pandemi" så är det inte märkligt att den mest utsatta gruppen ser till att skydda sig från att bli smittad. Det innebär att det blir minimalt med sjukfall, både i gruppen med verksamt vaccin liksom i gruppen med placebo. Att det blir minimalt med sjukfall i båda grupperna, gör att datan blir begränsad, men det behöver inte innebära att det är fel på vaccinet.

Enligt John Campbell ger Oxford-vaccinet liknande immun-respons i alla ålders-kategorier.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag är en pain in the ass för mina överläkare!! (Möjligen respekterar de mig för att jag studerade till läkare en tid).

Mitt intryck är att John Campbell är seriös. Men jag är inte utbildad inom vård. Mitt intryck kan vara fel.

Därför frågar jag dig, som har utbildning och erfarenhet: Är John Campbell trovärdig? Är har så kunnig som han ger intryck att vara?

John Campbell har gjort ett inslag om D-vitamin, som handlar om att D-vitamin kan ha mycket god effekt mot Covid-19. Vad anser du om påståendena om D-vitamin? Kan en såpass simpel medicin ge lindring? I inslaget nämns ett försök i Spanien med rejält höga doser av D-vitamin. Finns några faror med såpass höga doser?
Citera
2021-01-31, 04:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I
Mitt intryck är att John Campbell är seriös. Men jag är inte utbildad inom vård. Mitt intryck kan vara fel.

Därför frågar jag dig, som har utbildning och erfarenhet: Är John Campbell trovärdig? Är har så kunnig som han ger intryck att vara?

John Campbell har gjort ett inslag om D-vitamin, som handlar om att D-vitamin kan ha mycket god effekt mot Covid-19. Vad anser du om påståendena om D-vitamin? Kan en såpass simpel medicin ge lindring? I inslaget nämns ett försök i Spanien med rejält höga doser av D-vitamin. Finns några faror med såpass höga doser?
I väntan på Ratcheds svar:
Notera att John Campbell inte är läkare utan sjuksköterska. Disputerad sådan, därav "doctor".
Okänt vad hans avhandling handlade om eller om han bedrivit någon forskning.
John Campbell är seriös och en mycket duktig pedagog, men han har nog inte riktigt den medicinska kompetens som man skulle önska sig med tanke på ämnesvalet.
Citera
2021-01-31, 04:14
Medlem
Träffar ni vänner som vanligt eller är ni isolerade?
Citera
2021-01-31, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I "en brinnande pandemi" så är det inte märkligt att den mest utsatta gruppen ser till att skydda sig från att bli smittad. Det innebär att det blir minimalt med sjukfall, både i gruppen med verksamt vaccin liksom i gruppen med placebo. Att det blir minimalt med sjukfall i båda grupperna, gör att datan blir begränsad, men det behöver inte innebära att det är fel på vaccinet.

Enligt John Campbell ger Oxford-vaccinet liknande immun-respons i alla ålders-kategorier.

Ja jag anser att dr John är vettig. Han har doktorerat och är van att söka och värdera vetenskapliga arbeten.

Min åsikt är att D-vitaminbrist är illa, när det kommer till immunförsvaret men att höga doser skulle vara bra vet jag inte.

Möjligen talar dr John i en Brittisk kontext med låga D-vitaminhalter bland befolkningen vintertid precis som här i Norden.

Tyvärr har jag inte tid att se klippet just nu men återkommer kanske när jag tittat på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in