2021-01-30, 17:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men jag fattar inte, om gubben ångrar sig dagen efter varför tar han emot handpenningen en vecka senare?
Om gubben och kärringen åker till banken för att återbetala handpenningen men inte har ett kontonummer, hur har de tänkt att det skulle gått till?
Att Ebba sagt sig villig att backa från affären men sen ändrat sig . Hon kan väl bara hävda att hon anser sig nu på goda grunder tro att det inte är gubben utan tredje part ( med ekonomiska intressen ) som påverkat gubben att inte sälja.

Detta är vad jag påpekat någonstans i början av tråden.
Skriver på avtalet, tar emot handpenning en vecka senare, veckan efter den betalats ut även deltar i röjningsarbetet på tomten.
Men sen åker Majkgård faktiskt ensam till banken ca 10 dagar efter handpenningen kommit in på kontot, där försöker hon komma åt Esbjörns konto för att sätta tillbaka handpenningen.
???
Expressen publicerar sen den 9/10 ett snyftreportage om och med stackars Esbjörn, som hade ångrat försäljningen redan på morgonen dagen efter.
Men inte kom ihåg att han skrivit på eller var han varit, handpenningen på 390.000:- som han fick en vecka efter att han ångrade sig, hade han bara ännu inte lyckats återföra till avsändarkontot.
(handpenningen nämndes som en parentes vid en liten omredigering)

Mycket märkligt och jag fattar inte heller: Vådå ångrat sig dagen efter?
Ebba hade nog gått med på att han ångrar sig ändå, men han kontaktade inte henne och dom 390.000:- behöll han.
2021-01-30, 17:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Detta är vad jag påpekat någonstans i början av tråden.
Skriver på avtalet, tar emot handpenning en vecka senare, veckan efter den betalats ut även deltar i röjningsarbetet på tomten.
Men sen åker Majkgård faktiskt ensam till banken ca 10 dagar efter handpenningen kommit in på kontot, där försöker hon komma åt Esbjörns konto för att sätta tillbaka handpenningen.
???
Expressen publicerar sen den 9/10 ett snyftreportage om och med stackars Esbjörn, som hade ångrat försäljningen redan på morgonen dagen efter.
Men inte kom ihåg att han skrivit på eller var han varit, handpenningen på 390.000:- som han fick en vecka efter att han ångrade sig, hade han bara ännu inte lyckats återföra till avsändarkontot.
(handpenningen nämndes som en parentes vid en liten omredigering)

Mycket märkligt och jag fattar inte heller: Vådå ångrat sig dagen efter?
Ebba hade nog gått med på att han ångrar sig ändå, men han kontaktade inte henne och dom 390.000:- behöll han.

Tidslinjen för när E*björn skulle ha ångrat sig stämmer inte som du påpekar, allt var ju frid och fröjd fram tills den 30!8-2020 när den numera polisanmälda röjningen inträffade (undrar vad som hände med den anmälan ), det var då som Maggan Majkgård fattade att något hade hänt och då brakade helvetet lös för E*björn, kan lugnt tänka mig att han fick ordentligt på pälsen av den madammen.
2021-01-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du får fram hela sakfrågan, och kärnan i hur Ebba slingrar sig som en orm när hon backar från en civilrättsligt bindande utfästelse om att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill.

Nu påstår Ebba att Esbjörn inte har en egen vilja och är påverkad av andra personer. Det betyder att Ebba vet att Esbjörn är lättpåverkad och inte kan värja sig. Med undantag för när det är hon som är i görningen. Då är han bara lite egen.

Ebba gjorde en utfästelse, men nu ångrar hon sig. Då framför Ebba att Esbjörn är under inflytande av olika personer, och att han egentligen vill sälja. Men hur kan Ebba veta vad Esbjörn vill och tänker, när han inte vill träffa henne. Och hur ska Ebba styrka i domstol vad Esbjörn vill eller inte vill i domstol?

Varför tror inte Ebba på att Esbjörn har en egen fri vilja? Är inte det självmål att påstå att i vissa situationer har inte Esbjörn en fri vilja???
det enda civilrättsligt bindande i en här affären är avtalet som Esbjörn skrev på...
2021-01-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tidslinjen för när E*björn skulle ha ångrat sig stämmer inte som du påpekar, allt var ju frid och fröjd fram tills den 30!8-2020 när den numera polisanmälda röjningen inträffade (undrar vad som hände med den anmälan ), det var då som Maggan Majkgård fattade att något hade hänt och då brakade helvetet lös för E*björn, kan lugnt tänka mig att han fick ordentligt på pälsen av den madammen.
Det kan vara då hon kom hem från sin resa. Efter detta har hon kontrollerat händelseförloppet totalt. Hennes påverkan på psykologutlåtandet är skrämmande. Det är hon som har målat upp bilden av att han skulle ha kognitiva svårigheter. Det fanns inga sådana tecken före hennes inblandning. Hon kontaktade sin vänninna Lülmaa som jobbar med Binninge och de planterade affären i media. Det är där Binninges kompetens ligger.
2021-01-30, 17:43
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kan säkert bli ett renoveringsprogram om huset efter rättegången, men först ska Majkgård höras om sitt bidrag till psykologutredningen och Lülmaa redovisa sin värdering. Det kommer att bli rena familjeträffen på Esbjörns sida i salen. Sen ska så klart Esbjörn för första gången offentligt få berätta om vad han minns och vad han glömt. Det kommer att bli en välbesökt förhandling, i coronatider får vi hoppas att man kan tillåta åhörare närvara på distans.

Ebba Busch är en person i känslig politisk ställning.
Det första är en MUF där endast de berörda kommer få närvara och med domaren som hjälp, ska försöka reda ut allt och om dom förlikas behövs ingen rättegång.
Blir det rättegång sker det med lyckta dörrar p.g.a säkerheten för Ebba och sekretessen rörande Esbjörn.
Om Binninge ska kunna utropa sig som kung av sand i Expressen, måste han förlika sig på MUF.
Den är inte offentlig handling då ingen dom avkunnats och då kan Expressen ha reportage om när Ebba slänger ut Esbjörn osv.
Blir det en dom kommer allt ut i offentlighetens ljus och inte ens Expressen kan då blunda för:
Det var inte som det verkade och sanningen berättades inte av Esbjörn.

Varför jag inte nämner Matz är för att han endast var med i första scoopet.
Han trodde nog det var sanningen han berättade, men han visste inte vad som timat de sista 15-20åren eller att Esbjörn själv varit med vid röjningen.
Han åkte nog hem då det började sippra fram saker och kommer inte tillbaka!
2021-01-30, 17:46
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Givetvis att det är en lista som praktexempel på det som kallas rättshaveri.
Är ju precis det uppräknade som skett, ett riktigt rättshaverist beteenden.
Det är just JBs formkrav som uppfyllts med det juridiskt bindande köpeavtalet.
JB har strikt pacta sunt servanda.
Avtalet som i samförstånd undertecknats och varje sida signerats ska genomföras.
Men om Binninge ovedersägligen bevisar Esbjörns demens och att behovet av förvaltare förelåg redan då, upplöses avtalet och jag anser detta vara rättsligt fastställt och fakta.
Men enligt JB är inte senilitet vid köpeavtal skäl för hävning.
Enligt JB ska vid sån händelse endast köpeskillingen beaktas och om denna varit oskälig, ska den i avtalet justeras d.v.s Ebbas köpeavtal gäller men hon måste betala mer.
Någon senilitet förekommer inte, endast milda symptom som inte förvärrats på 10år.
Då kör Binninge nu på JBs skrivning om justering av köpeskillingen.
Den beställda värderingen måste då ovedersägligt bevisa markant högre värde.
Svårigheten är nu att det är avtalslagen som hänvisats till och det är vad av tingsrätten begärd bevisning ska stödja, inte JB.
Frågor på det?

Ett mycket intressant resonemang. Eftersom du tycks veta vad du pratar om passar jag på att ställa en fråga.

Om en bestämmelse i jordabalken och avtalslagen står i strid med varandra,vilken har då företräde?
2021-01-30, 17:48
Medlem
Kämpendahls avatar
Någon som hört något om polisanmälan mot Ebba Bush? Det var den 27 november som Esbjörn med bestämda steg tågade in på polisstationen och polisanmälde Ebba för att "att olovligen ha fällt träd" på hans tomt.

Har anmälan lagts ner redan? Det är nog bara de största Ebba-hatarna i tråden som på fullt allvar tror att Ebba skulle gå in på någon annans tomt och fälla "träd", eller snarare sly som det var frågan om. Jag gissar att det räcker för Ebba att i förhör hävda att de fällde sly efter överenskommelse och Esbjörn var faktiskt med vid tillfället för att anmälan ska läggas ned.
2021-01-30, 17:55
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Frågan har varit uppe i tråden tidigare,men eftersom den är aktuell igen skriver jag följande rader.

Den som skall värdera fastigheten måste väl få tillgång till både tomten och byggnaden (rucklet).

Äganderätten övergick till Ebba redan när köpeavtalet undertecknades och tillträdesdagen är passerad för länge sedan.

Värderingsmannen har väl ingen rätt att ta sig in på fastigheten,åtminstone inte utan Ebbas godkännande.

Och varför skulle hon godkänna detta när en ny värdering inte ligger i hennes intresse.

Om jag vore Ebba skulle jag nog välkomna dom in i huset med öppna armar.
Kom kom och titta i varje vrå av min lyxvilla och min sjangdobelt vackra trädgård med sina utsmyckningar och uppvuxna ädelträd, se min helt ”privata” allmäna strand med brygga där alla badar och alla får ha sina båtar.
2021-01-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad får dig att ställa en så märklig fråga, det är väl självklart att man vill bedöma trovärdigheten av psykologutredningar, värderingar och annat som lämnas in?
Partsinlagor och byskvaller har inget större värde än underhållning som lättar upp stämningen.
2021-01-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Ett mycket intressant resonemang. Eftersom du tycks veta vad du pratar om passar jag på att ställa en fråga.

Om en bestämmelse i jordabalken och avtalslagen står i strid med varandra,vilken har då företräde?

Jag har inte svaret på din fråga. Däremot kan detta vara av intresse:

Jordabalken 20 kap 8 § Har lagfartsansökan förklarats vilande på den grund att överlåtarens underskrift på fångeshandlingen icke är styrkt av två vittnen, skall överlåtaren föreläggas att inom viss tid väcka talan vid domstol, om han anser att förvärvet är ogiltigt. Efterkommes ej föreläggandet, utgör bristen i fråga om bevittning icke hinder mot lagfart. Erinran om detta skall intagas i föreläggandet.

Det betyder väl att det är Esbjörn som måste bestrida försäljningen i tingsrätten, annars kommer lantmäteriet att ge Ebba Busch lagfart? Då faller kravet på honom att bevisa sin talan?

Detta har diskuterats en hel del i tråden och det finns ännu några som hävdar att det är EB som måste bevisa köpets giltighet.

https://lagen.nu/1970:994#K20P8
2021-01-30, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Partsinlagor och byskvaller har inget större värde än underhållning som lättar upp stämningen.
Att Majkgård nämns som närmast anhörig och uppgiftslämnare i psykologutredningen innebär nog att någon har följdfrågor om både relationen och annat av intresse, särskilt när slutsatsen att Esbjörn har lindriga kognitiva svårigheter baseras på hennes intervjusvar. Det är väldigt intressant!

Om en värdering inkommer från Binninge så är den bärande i påståendet om ocker så nog får den värderaren också räkna med att höras.

Jag tror inte att förhandlingen får lyckta dörrar så representanter för media kommer säkert att hitta dit.
2021-01-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
det enda civilrättsligt bindande i en här affären är avtalet som Esbjörn skrev på...

Just nu pågår en tvist som kommer utreda om Ebba har ett bindande avtal, som kan ge henne lagfart, trots att avtalet inte uppfyller tvingande regler i Jordabalken om köpeavtal gällande fast egendom.

Att ett avtal är brutet enligt avtalslagen förstår ju vem som helst. Konsekvenserna blir spännande att följa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in