2021-01-30, 15:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inget jag minns på stående fot men förutom att HD gick på Lenas wig 8 maj, var hon i Lenas barndomstrakter i Norrköping 12-13 maj. Kanske inte bara en slump:

"

"

Jag tycker mig minnas något om vem som bestämde att de skulle cahca där den helgen, men kan inte få fram svaret i mitt huvud just nu.

Sillen som bestämde? Hon var väl där med honom?
Citera
2021-01-30, 15:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon var INTE inlåst. Så fort hon fått sin inspelning sa hon glatt "vi ses..." och gick in till sig och ringde polisen.

"Jag hade lika gärna kunnat dött".

Av en knoggnuggning?!

"jag litar på hennes berättelse."
Vilken av dem?

Det kan hända att hon inte var inlåst, det verkade inte så. Kanske hon inte heller sagt att hon lika gärna hade kunnat dött.

Men hon kan ha sagt att hon "kände" sig låst, hon kände att SD var riktig otäck genom det plötsliga angreppet som gjorde att hon kände av hans riktigt svarta inre.

Hon är ju faktiskt död nu, och hon hade inte fel.
Citera
2021-01-30, 15:22
Medlem
Citat:
Vilken BS LW matade MÖS med! Vi som läst/hört LWs inspelning vet att hon ljög för MÖS.

"Hade hon polisanmält hade SD riskerat 2 år i buren. Dessutom hade klart hans fortsatta otrohet kommit till HDs kännedom iom utredningen."

Hon hade polisanmält bilincidenten. Utredningen var nedlagd. Hon överklagade att utredningen lagts ned. Det hjälpte inte. Hon kunde inte göra mer.

"Dessutom hade klart hans fortsatta otrohet kommit till HDs kännedom iom utredningen."

Utredningen var klar. Incidenten hände januari -17. Det var antagligen p.g.a. anmälan som HD lade ihop 2+2. Den fortsatta otroheten avslöjades inte av utredningen.

Det var ytterst tråkigt att utredningen lades ner. Hade den fortsatt hade LW kanske levat idag.
Citera
2021-01-30, 15:23
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det kan hända att hon inte var inlåst, det verkade inte så. Kanske hon inte heller sagt att hon lika gärna hade kunnat dött.

Men hon kan ha sagt att hon "kände" sig låst, hon kände att SD var riktig otäck genom det plötsliga angreppet som gjorde att hon kände av hans riktigt svarta inre.

Hon är ju faktiskt död nu, och hon hade inte fel.

"Plötsligt angrepp"? Han hade sagt åt henne massor med gånger att lämna bilen. Hon vägrade. Det var inget plötsligt med det.
Citera
2021-01-30, 15:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det var ytterst tråkigt att utredningen lades ner. Hade den fortsatt hade LW kanske levat idag.

Hade hon låtit SD och HD vara i fred hade hon kanske levt idag.
Citera
2021-01-30, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"Plötsligt angrepp"? Han hade sagt åt henne massor med gånger att lämna bilen. Hon vägrade. Det var inget plötsligt med det.

Du får tycka vad du vill, men inte var hon beredd på det fysiska angreppet, det är jag ganska säker på. Hon blev helt klart paff.

Jag tror att hon blev ganska chockad, även om det nu inte var fysiskt våld av allvarlig art.
De tidigare händelserna gav ledtrådar för henne att förstå att det inte bara var det som det verkade utåt sett, utan det fanns något inom honom som gjorde att han överreagerade med fysiskt våld för att lösa situationen.
Citera
2021-01-30, 16:05
Medlem
Jag har en fråga till dem som inte är snurriga i huvudet av all information i fallet..
Gjorde SD lumpen?
Om inte, varför? Pga psyket?
Hans storebror "minns inte" om SD mönstrade?! Eh, sånt vet man väl.
De var tighta, delade rum tills de flyttade hemifrån..
Citera
2021-01-30, 16:14
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Du får tycka vad du vill, men inte var hon beredd på det fysiska angreppet, det är jag ganska säker på. Hon blev helt klart paff.

Jag tror att hon blev ganska chockad, även om det nu inte var fysiskt våld av allvarlig art.
De tidigare händelserna gav ledtrådar för henne att förstå att det inte bara var det som det verkade utåt sett, utan det fanns något inom honom som gjorde att han överreagerade med fysiskt våld för att lösa situationen.

Har du lyssnat på/läst inspelningen? Fritt ur minnet: "jag går inte ur bilen och du får inte röra mig" om och om igen. Hon provocerade för att få sin inspelning.
Citera
2021-01-30, 16:14
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Hon var INTE inlåst. Så fort hon fått sin inspelning sa hon glatt "vi ses..." och gick in till sig och ringde polisen.

"Jag hade lika gärna kunnat dött".

Av en knoggnuggning?!

"jag litar på hennes berättelse."
Vilken av dem?

Offer reagerar olika, om nu LW (enligt egen utsago) var livrädd för SD vid det tillfället kanske hon reagerade "smart" direkt efter misshandeln och spelade oberörd med ett "glatt"(din tolkning) "vi ses" för att komma undan ett värre öde där och då.
Andra i samma situation (med exakt samma rädsla) hade kanske istället "fryst", börjat tokgråta/skrika eller våldsamt slagit sig fria, öppnat dörren och sprungit för livet.
Själv hade jag instinktivt slagit mig fri (hatar när folk rör mig utan tillåtelse och en fasthållning likt det LW blev utsatt för hade garanterat renderat ett våldsamt panikutbrott) -såklart skrikandes på absolut högsta volym.
Citera
2021-01-30, 16:46
Medlem
Citat:
Har du lyssnat på/läst inspelningen? Fritt ur minnet: "jag går inte ur bilen och du får inte röra mig" om och om igen. Hon provocerade för att få sin inspelning.

Han kunde ha gått runt bilen till hennes sida, öppnat dörren och plockat ut henne. Det hade varit ok. Men i stället trycker han ner hennes huvud och gnuggar henne med knogarna. Det gjorde han givetvis för att det skulle göra ont.
(vet själv hur ont det gör att knoggnuggas på bröstbenet, usch)
Citera
2021-01-30, 16:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Offer reagerar olika, om nu LW (enligt egen utsago) var livrädd för SD vid det tillfället kanske hon reagerade "smart" direkt efter misshandeln och spelade oberörd med ett "glatt"(din tolkning) "vi ses" för att komma undan ett värre öde där och då.
Andra i samma situation (med exakt samma rädsla) hade kanske istället "fryst", börjat tokgråta/skrika eller våldsamt slagit sig fria, öppnat dörren och sprungit för livet.
Själv hade jag instinktivt slagit mig fri (hatar när folk rör mig utan tillåtelse och en fasthållning likt det LW blev utsatt för hade garanterat renderat ett våldsamt panikutbrott) -såklart skrikandes på absolut högsta volym.

Ja i Lenas utbildning finns säkert hur man hanterar våldsamma situationer när de uppkommer. Ännu större vikt läggs dock vid hur man ska agera för att undvika att aggression och våldsam situation uppstår.

Hennes beteende innan knoggnuggningen är fel, det är högaffektivt och direkt ledande till en våldsam situation. Hon skulle med andra ord haft det där leendet och vänligt sagt "vi ses" medan bråket fortfarande var i det verbala stadiet. Det är detta jag inte förstår. Varför hon inte använde sin kunskap tidigare istället för efter knoggnuggningen?
Citera
2021-01-30, 17:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jodå, men det var ett bra tag sedan. Behöver kanske lyssna på nytt.
Jag minns att SD upprepar att hon ska gå ut, och att Lena vägrar.

Här är en sammanfattning av inspelningen,

A 158/84
"Nedan är en sammanfattning av vad som hörs i en ljudfil som anträffats i en tömning av
Lenas telefon BO51446-4. Det är emellanåt mycket dålig ljudkvalitet där vissa stycken är
ohörbara.
Tidsstämpeln på ljudfilen är 2017-01-10 kl 00:07:53
Inledningsvis en diskussion där det framgår att Lena sitter i Stefans bil. Hon vill inte gå ut ur
bilen men Stefan vill att hon ska gå ur bilen.
Lena frågar om han ska ta ut henne med våld då och Stefan svarar att det kan han visst göra.
Lena påtalar att han inte får använda våld mot henne. Stefan säger att det inte spelar någon
roll vad han får göra.

De pratar om huruvida Stefan hade lovat att komma till henne en stund både denna kväll och i
morgon kväll.
Stefan menar att han klarade av en kortis men att Lena krävde mer än en kortis. Stefan menar
att Lena kräver en massa saker. Han säger sedan att han är färdig för att åka.
Han ber Lena att gå ut ur hans bil. Efter en stunds tystnad så upprepar Stefan att han vill att
hon ska gå ut ur hans bil.
Lena svarar att hon hör vad han säger och tillägger att han tydligen skiter i vad den andra vill.
Lena säger att hon vill att han ska komma in till henne som han sa att han skulle göra. Stefan
säger att han hade tänkt komma till henne i fred men sen talade hon om att det inte skulle bli
en sådan träff.
Lena säger att hon hade tänkt att gå ut ur hans bil men det blir visst inte så, de har ju inte
pratat klart.
Stefan undrar hur lång tid hon behöver för att prata klart. Lena vet inte.
Stefan säger att hon får sitta i hans bil och prata klart för han tänker åka hem och lägga sig nu.
(startar bilen)
Lena säger att det här var ett nytt sätt, han undrar om hon flyttat (verkar som att han åkt en
kort bit och sedan stannar bilen igen)
Stefan säger att han vill att Lena går ut ur hans bil varpå hon säger att hon vill att han ska
komma in till henne.
Omedelbart därpå hörs höga prasslande ljud och Lena som skriker "Vad i helvete Släpp mig!"
84
Ljudfil, Våld i bil sammanfattning, PM, 2018-07-19 14:04 diarienr: 5000-K574218-18
Därefter hörs några fraser i något lugnare ton, det låter som att Stefan staiiar bilen och åker
ett ko1i stycke för att sedan stanna (något alarm böijar tjuta i bilen)
Det börjar prassla och Lena säger "nu håller du för hårt i mig, det är inte alls skönt". Stefan
säger "men jag håller inte i dig". Sedan säger Lena "jo" och skrattar lite. Sedan hör man att
Lena säger "Hejdå vi ses i morgon", bilmotorn hörs och Lena säger "Nu trycker jag på stopp"
Man hör sedan fotsteg som att Lena går och motorljud som att Stefan kör iväg i bilen.
Det låter sedan som att inspelningen avslutas eller pausas. Detta är 5 min 02 sek in i ljudfilen.
Efter det så är det helt tyst bortsett från att man hör snyftningar och någon som snyter sig
emellanåt.
Man hör ibland att Lena pratar lågt med dottern Ester. Hon uppmanar bland annat Ester att
hon borde gå och lägga sig. (låg ljudnivå och svårt att höra alla detaljer)
Därefter hör man ibland snyftningar och vid ett tillfälle mellan snyftningarna säger Lena "Du
får inte vända dig bort från mig på det här sättet" ( 43 min in i ljudfilen)
Hela ljudfilen är 46 min 30 sek. Känslan är att Lena kan ha glömt att stänga av inspelningen.
Sammanfattningen nedtecknad av AM
"

Det finns andra sätt att lösa problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in