Citat:
Jag tyckte att den här länken gav en ganska kompakt men ändå lättförståelig genomgång av problemet.
Bra länk! Jag funderade tillbaka igen. Jag skrev någonting i stil med att man i teorin kan fånga upp massan med ett rymdskepp i stabil omloppsbana utan att rubba omloppsbanan. Jag visste inte vad Lagrangepunkt 5 var innan din länk, så jag föreställde mig bara en stabil(ish) geostationär bana med ett rymdskepp.
Ovan här så ändrade jag mig då du skrev nej, men jag har funderat och du menar att det inte går med endast massan tror jag, likt min länk ovan som säger att en raket behöver två impulser för att hamna i stabil omloppsbana.
Jag funderade mer på det jag initialt tänkte och kom fram till att du sa nog aldrig någonting som var i strid med det jag tänkte, utan jag var kanske för snabb med att anta att du hade rätt på frågan jag svarade på, när jag då kanske svarade på fel fråga då L5 var någonting annat och du svarade på frågan utan någon hypotetisk massa(rymdskepp) som tar emot massan, likt mitt allra första svar.
Till saken.
För visst, om vi har ett rymdskepp i stabil geostationär bana och skickar upp en ballistisk massa ut över horisonten i en eliptisk bana upp mot rymdskeppets bana, då har vi ju momentum med en, säg mindre massa än rymdskeppet, som med absolut inelastisk kollision med rymdskeppet kan göra detta genom att sammanfoga massorna, men med den ballistiska bassans eliptiska bana så har vi ju hur stora eller små hastighetsvektorer som helst vi kan använda oss av, i alla riktningar. Så visst måste det gå att skicka upp en ballistisk massa till ett passivt rymdskepp i geostationär bana vilket tar emot massan, som efter uppfånget kvarstannar i sin bana?
Jag förvirrade mig själv lite tror jag!
Trevlig helg!