2021-01-29, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur kan du påstå att det är det vanliga?
Hur vet du att det är det vanliga, oftast förekommande?

Vill du bara tjafsa eller vill du något som för den här tråden framåt och som kan vara till nytta för TRT användare?
Citera
2021-01-29, 11:11
Medlem
Citat:
Hur mycket kostar det att bli injicerad hos Rewell?
Det kan finnas ekonomiska skäl till att Rewell vill att patienten får injektionerna hos just Rewell.

På vårdcentralen kostar det 100:- i patientavgift, resten av kostnaden betalas av Regionen.
695kr per månad. Det inkluderar allt. Blodprov, läkarbesök, injektioner. Tokdyrt jämfört med landstinget. Men jag orkade inte ”bråka” med landstinget i två år för att få injektioner. Kanske ordnar jag det i framtiden. Vet inte om det går snabbare med landstinget om man redan har diagnos och inställda intervall från ett privat företag.
Citera
2021-01-29, 12:41
Medlem
Hoppas ni kan hjälpa mig med vägledning. Har lite panik över detta.
Har fått mitt recept förskrivit av en läkare X på privatklinik. Vill fortsätta med detta inom landstinget så jag var nyss där och träffa läkaren.
Denna läkaren hade googlat på X och tyckte att han var opålitlig. Hade hittar någon artikel osv som va märklig och tyckte inte att X förhöll sig till dom nationella riktlinjerna.
Men då jag ändå känner att nebido har hjälpt mig så ska vi fortsätta men glesa ut sprutorna till 8-12 veckors mellanrum.
Han skicka även en remiss till endokrinologen för han vill att dom ska kolla upp mig igen.
Har även haft lite psykiska problem som han tror kan härleda till mina låga testonivåer.

Jag hade väntat mig att bara kunna gå till en ny läkare med mina journaler och fortsätta behandlingen som om inget hade hänt.
Kanske lite naivt av mig?
Kan en läkare vägra förskriva recept om jag redan blivit undersökt och satts in på behandling en gång?
Citera
2021-01-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridhemsplan
695kr per månad. Det inkluderar allt. Blodprov, läkarbesök, injektioner. Tokdyrt jämfört med landstinget. Men jag orkade inte ”bråka” med landstinget i två år för att få injektioner. Kanske ordnar jag det i framtiden. Vet inte om det går snabbare med landstinget om man redan har diagnos och inställda intervall från ett privat företag.

Det tror jag faktiskt, om man redan är igång och det rullar på borde det fungera. Jag får injektioner på vårdcentralen på remiss men jag tror nog att det skulle gå att få dom att ta över behandlingen.
Citera
2021-01-30, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nej inte får, gör...i anala förbudssverige får knappt diabetiker fixa injektioner själva så ser du någon som tar nebido själv så är sannolikt någon som gör det utan sjukvårdens medgivande.

Nebido, inj-vätska, lösning 1000 mg/4 ml Bayer AB
Testosteron Injektionsflaska 4 milliliter
Giltig till och med
2021-12-16
Uttag kvar
5 av 6
Förskrivningsdatum
2020-12-16
Dosering
1 milliliter intramuskulärt 1 gång var tredje vecka. Ordinationsorsak: testosteronersättning.
Utfärdat av
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Förskriven mängd
1 x 4 milliliter
Senast uttagen mängd
4 milliliter
Återstående mängd
20 milliliter
Senaste uttag
2021-01-18
Förskrivet med förmån
Ja
Nästa uttag inom förmånen tidigast
-
Citera
2021-01-30, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Hoppas ni kan hjälpa mig med vägledning. Har lite panik över detta.
Har fått mitt recept förskrivit av en läkare X på privatklinik. Vill fortsätta med detta inom landstinget så jag var nyss där och träffa läkaren.
Denna läkaren hade googlat på X och tyckte att han var opålitlig. Hade hittar någon artikel osv som va märklig och tyckte inte att X förhöll sig till dom nationella riktlinjerna.
Men då jag ändå känner att nebido har hjälpt mig så ska vi fortsätta men glesa ut sprutorna till 8-12 veckors mellanrum.
Han skicka även en remiss till endokrinologen för han vill att dom ska kolla upp mig igen.
Har även haft lite psykiska problem som han tror kan härleda till mina låga testonivåer.

Jag hade väntat mig att bara kunna gå till en ny läkare med mina journaler och fortsätta behandlingen som om inget hade hänt.
Kanske lite naivt av mig?
Kan en läkare vägra förskriva recept om jag redan blivit undersökt och satts in på behandling en gång?

Läkare är som små prinsar som inte gillar att bli tillsagda vad dom ska göra. Tex detta att han vill glesa ut injektionerna? Vad fan vet han om det? Att hitta rätt intervall är det svåraste men också det viktigaste för att lyckas med TRT då du förhoppningsvis ska fortsätta med behandlingen resen av livet. Om du har för glest protokoll kommer din testonivå sjunka över tid under vad som är önskvärt (samma med för tätt, då kan andra problem tex med östro dyka upp)

Jag vet inte vad du ska göra, men återkom gärna här vad som händer då detta kan vara nyttigt för TRT patienter att veta.
Citera
2021-01-30, 09:54
Medlem
Hej alla! Detta blir mitt första inlägg någonsin på FB 🙂

Jag är just nu mitt inne i en utredning hos Rewell, men jag känner mig osäker på om det ens är värt att köra behandling på Nebido.

Jag har läst en drös med sidor i denna tråd för att försöka hitta någon som haft riktigt positiva erfarenheter av Nebido, men det verkar vara problematiskt.
Det är så extremt frustrerande att man inte har kommit längre i detta ämne i sjukvården i Sverige, då man hör och ser i sitt Youtube-flöde dagligen om folk som mår så sanslöst mycket bättre på TRT i Usa där man får kortare estrar.

Funderar såklart på egenkomponerad TRT som alternativ, men det känns också lite läskigt..

Jag är 40 år, tränat ganska hårt i ett par år. Var överviktig tidigare - 108kg på 189cm och ligger nu på 87-93kg beroende på om jag är disciplinerad med kosten eller ej.
Jag har fått en del resultat men det går sanslöst trögt, och jag verkar inte kunna "bulka" eftersom min kropp verkligen vill lägga på sig fett.

Mitt testvärde var 11 nmol på Rewells mätning. Tidigare i höstas låg det på 16 nmol. Fastat båda gångerna och inga trix och knep för att få ner värdet till Rewells test.
Symptomen är de klassiska - nedsatt sexlust, problem att hålla erektion (självmedicinerar med Kamagra eftersom jag har en ganska ny och jävligt sexig flickvän/sambo som är 11 år yngre 😎🤷🏻‍♂️), inga morgonstånd, dåligt driv, aldrig utvilad, känslig, humörsvängningar, lättirriterad med mina barn, och ett allmänt halvkass mående. Ämnesomsättningen verkar också kass eftersom jag måste ligga rätt lågt i kcal för att gå ner i vikt.

Anyway.. Jag ska snart ha mitt videomöte (sista steget i utredningen) med Rewell och tänkte bara slänga ut en krok här och höra om det finns några som har positiva erfarenheter av Nebido.

Här kommer några frågor som jag hoppas kunna få lite klarhet i:

1. Får man svagare orgasmer på TRT? Alltså själva känslan, inte spermamängden.

2. Vet nån om Rewell skriver ut nån form av AI eller HCG för att balansera östrot?

3. Om inte, tror ni man kan få det via allmänvården eller är det UG som gäller? Min allmänläkare vet om att jag är under utredning hos Rewell och han verkar inte helt "anti" iaf. Jag har ju tidigare gått på hög dos SSRI, så han vet att jag inte mår jättebra. Dock sa han att han har dålig koll på testosteron, så jag kommer nog inte få Nebido genom honom.

4. Blir man steril på TRT? Vi försöker skaffa barn.

5. En variant kanske är att kombinera Nebido med egen TRT för att jämna ut nivåerna. Nån som har personlig erfarenhet av detta?

6. Tror ni att mina erektionsproblem blir hjälptHej alla! Detta blir mitt första inlägg någonsin på FB 🙂

Jag är just nu mitt inne i en utredning hos Rewell, men jag känner mig osäker på om det ens är värt att köra behandling på Nebido.

Jag har läst en drös med sidor i denna tråd för att försöka hitta någon som haft riktigt positiva erfarenheter av Nebido, men det verkar vara problematiskt.
Det är så extremt frustrerande att man inte har kommit längre i detta ämne i sjukvården i Sverige, då man hör och ser i sitt Youtube-flöde dagligen om folk som mår så sanslöst mycket bättre på TRT i Usa där man får kortare estrar.

Funderar såklart på egenkomponerad TRT som alternativ, men det känns också lite läskigt..

Jag är 40 år, tränat ganska hårt i ett par år. Var överviktig tidigare - 108kg på 189cm och ligger nu på 87-93kg beroende på om jag är disciplinerad med kosten eller ej.
Jag har fått en del resultat men det går sanslöst trögt, och jag verkar inte kunna "bulka" eftersom min kropp verkligen vill lägga på sig fett.

Mitt testvärde var 11 nmol på Rewells mätning. Tidigare i höstas låg det på 16 nmol. Fastat båda gångerna och inga trix och knep för att få ner värdet till Rewells test.
Symptomen är de klassiska - nedsatt sexlust, problem att hålla erektion (självmedicinerar med Kamagra eftersom jag har en ganska ny och jävligt sexig flickvän/sambo som är 11 år yngre 😎🤷🏻‍♂️), inga morgonstånd, dåligt driv, aldrig utvilad, känslig, humörsvängningar, lättirriterad med mina barn, och ett allmänt halvkass mående. Ämnesomsättningen verkar också kass eftersom jag måste ligga rätt lågt i kcal för att gå ner i vikt.

Anyway.. Jag ska snart ha mitt videomöte (sista steget i utredningen) med Rewell och tänkte bara slänga ut en krok här och höra om det finns några som har positiva erfarenheter av Nebido.

Här kommer några frågor som jag hoppas kunna få lite klarhet i inför mitt videomöte:

2. Vet nån om Rewell skriver ut nån form av AI eller HCG för att balansera östrot? Jag får heller inte bli steril eftersom vi försöker få barn.

3. Om inte, tror ni man kan få det via allmänvården eller är det UG som gäller? Min allmänläkare vet om att jag är under utredning hos Rewell och han verkar inte helt "anti" iaf. Jag har ju tidigare gått på hög dos SSRI, så han vet att jag inte mår jättebra. Dock sa han att han har dålig koll på testosteron, så jag kommer nog inte få Nebido genom honom.

4. En variant kanske är att kombinera Nebido med egen TRT för att jämna ut nivåerna. Nån som har personlig erfarenhet av detta?

5. Tror ni att mina erektionsproblem blir hjälpta av Nebido eller kommer de ojämna nivåerna att ställa till det ännu mer?

6. Min sambo är blivande sjuksköterska. Tror ni att man kan få göra injektionerna själv med tätare intervaller? Rewell kör ju minimum var 6e vecka.

7. Ni som kör Nebido, hur ser era toppvärden ut? Det pratas mest om dalvärden, men jag tycker ju att toppvärdet är minst lika intressant, då man absolut inte vill ligga på skyhöga nivåer.

Tusen tack för all info i denna tråd!
Citera
2021-01-30, 10:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobrakai80
Hej alla! Detta blir mitt första inlägg någonsin på FB 🙂

Här kommer några frågor som jag hoppas kunna få lite klarhet i:

2. Vet nån om Rewell skriver ut nån form av AI eller HCG för att balansera östrot?

4. Blir man steril på TRT? Vi försöker skaffa barn.

5. En variant kanske är att kombinera Nebido med egen TRT för att jämna ut nivåerna. Nån som har personlig erfarenhet av detta?

6. Tror ni att mina erektionsproblem blir hjälptHej alla! Detta blir mitt första inlägg någonsin på FB 🙂

Här kommer några frågor som jag hoppas kunna få lite klarhet i inför mitt videomöte:

2. Vet nån om Rewell skriver ut nån form av AI eller HCG för att balansera östrot? Jag får heller inte bli steril eftersom vi försöker få barn.

4. En variant kanske är att kombinera Nebido med egen TRT för att jämna ut nivåerna. Nån som har personlig erfarenhet av detta?

5. Tror ni att mina erektionsproblem blir hjälpta av Nebido eller kommer de ojämna nivåerna att ställa till det ännu mer?

6. Min sambo är blivande sjuksköterska. Tror ni att man kan få göra injektionerna själv med tätare intervaller? Rewell kör ju minimum var 6e vecka.

7. Ni som kör Nebido, hur ser era toppvärden ut? Det pratas mest om dalvärden, men jag tycker ju att toppvärdet är minst lika intressant, då man absolut inte vill ligga på skyhöga nivåer.

Tusen tack för all info i denna tråd!

Jag har gått på TRT genom sjukvården i över 20 år, jag har enbart positiva erfarenheter av vården. Nebido fungerar utmärkt på mig, men det kan ta lång tid att hitta det rätta intervallet.

OT
Du behöver rätta till din trådstart, texten har blivit dubblerad.
Citera
2021-01-30, 13:17
Medlem
Citat:
Jag har gått på TRT genom sjukvården i över 20 år, jag har enbart positiva erfarenheter av vården. Nebido fungerar utmärkt på mig, men det kan ta lång tid att hitta det rätta intervallet.

OT
Du behöver rätta till din trådstart, texten har blivit dubblerad.

Tusen tack! Vad kul att höra att det funkar bra för dig!
Har du möjligtvis lust att dela med dig om dina erfarenheter av några av mina frågeställningar, tex försämrad orgasm, fertilitet etc?

Hoppsan! Jag kan för allt i världen inte hitta var jag trycker för att redigera mitt inlägg. Hjälp? 😅 Sorry för gröngölingstabben!
Citera
2021-01-30, 13:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobrakai80
Tusen tack! Vad kul att höra att det funkar bra för dig!
Har du möjligtvis lust att dela med dig om dina erfarenheter av några av mina frågeställningar, tex försämrad orgasm, fertilitet etc?

Hoppsan! Jag kan för allt i världen inte hitta var jag trycker för att redigera mitt inlägg. Hjälp? 😅 Sorry för gröngölingstabben!

1. För mig personligen har orgasmerna blivit starkare.

4. Sannolikt, prata med din läkare om HCG, inte nu men lite senare.
Om du säger till läkaren att du vill skaffa barn nu, då finns det en risk att han föreslår att du skall vänta med TRT.
Du kan också köpa HCG privat, utan att informera din läkare.

5. En kompis använder gel i slutet av perioden, det fungerar för honom.

6. Det är sannolikt att du får bättre erektion av TRT, om dina erektionsproblem beror på testosteronbrist.
Erektionsproblem kan ha olika orsaker, tex kardiovaskulära problem, det är viktigt att du får detta utrett.
Senast redigerad av trottwell 2021-01-30 kl. 13:42.
Citera
2021-01-30, 13:51
Medlem
utan.att.stannas avatar
Subq 1 ggr i veckan 0.5 ml, resultat efter 1.5 m0n= 9 mmol testo hehe kasst.
Citera
2021-01-30, 14:22
Medlem
Citat:
1. För mig personligen har orgasmerna blivit starkare.

4. Sannolikt, prata med din läkare om HCG, inte nu men lite senare.
Om du säger till läkaren att du vill skaffa barn nu, då finns det en risk att han föreslår att du skall vänta med TRT.
Du kan också köpa HCG privat, utan att informera din läkare.

5. En kompis använder gel i slutet av perioden, det fungerar för honom.

6. Det är sannolikt att du får bättre erektion av TRT, om dina erektionsproblem beror på testosteronbrist.
Erektionsproblem kan ha olika orsaker, tex kardiovaskulära problem, det är viktigt att du får detta utrett.

Ok, då väntar jag med att prata om barn. Tack för det nyttiga tipset! Får se om jag väntar med TRT eller kör på och köper HCG privat till en början. Det är därför jag är intresserad av att höra folks erfarenheter just gällande fertiliteten på TRT. Vissa säger ju att det är tvärkört och att man måste hoppa av, medan andra uppvisar bra fertilitetstest på TRT.

Jag har funderat på det där med att köra gel i slutet av varje period. Har dock läst mycket negativt om gel när det gäller konverteringen till östro, eftersom det går genom fettet när man applicerar.

Gällande min sviktande lemfunktion så har jag nyss genomgått ett 24h blodtryckstest och tagit en massa prover. Snittar 139/87 på dagen men det går ner rejält på natten till 118/68, vilket min läkare sa att det var bra just i avseendet kardiovaskulära problem.

Jag började få mina lemproblem när jag hoppade på SSRI för ett par år sen. Trodde att det skulle lösa sig när jag hoppade av i somras, men det är fortfarande strul. Tror i grund och botten det handlar om att jag har svårt att bli riktigt upohetsad, vilket säkerligen beror på lågt T.

Hur lång tid tog det för dig att få till måendet?

Mådde du dåligt de första åren på TRT?

Tänar du, och isf, hur har TRTn påverkat din träning och kroppsform?

Tacksam för engagemanget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in