2021-01-30, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Låter lite som en blandning mellan Stevie Wonder och Jack Nicholson.

Jag har svårt att se att detta signalement gör CA eller CP troligare än SE...
Citera
2021-01-30, 12:50
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Låter lite som en blandning mellan Stevie Wonder och Jack Nicholson.
Tror du förstår att det skulle stå blond, inte blind.
Citera
2021-01-30, 12:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
CA är definitivt intressant. Där kan vi prata hat och inte allmänt avog mot Palme. Skulle vara intressant att veta hur långt man jobbat med honom.

Det finns ganska mycket info i tråden om CA. Man lät han under flera år komma undan med uppenbart lögnaktiga förklaringar om varför han inte hörsammat kallelsen att lämna in sitt vapen för provskjutning och sedan att han skulle ha sålt puffran till nån okänd i Kungsträdgården(?).

Till sist var det ett par utredare som blev så alarmerade över att CA ignorerades som möjlig GM trots alla indicier att de bad en polis som bodde i samma område som CA att hålla lite koll på honom. Då är vi framme vid början av 2000-talet. När ordningspolisen ringde på hos CA i ett helt annat ärende så sköt CA av sig skallen med en bössa. Varför kan man undra, trodde han att de äntligen var där för att hämta honom i samband med MOP?
Tyvärr visste inte de poliserna att CA var intressant i MOP och polisen som skulle hålla koll på honom missade att han tagit sitt liv, lägenheten blev raskt dödsbostädad och där dog liksom det spåret.

Puffran är borta och GM, vem det nu är/var, har 35 års försprång, nästan hopplöst läge.
Citera
2021-01-30, 12:52
Medlem
Citat:
Mörk, mörkhårig. Troligen mössa. Fyrkantigt ansikte. Käkpartiet.
Inte blond, tunnhårig. Ekorrkinder. Glasögon.

[Edit: blond, inte blind ]

Det är ju knappt någon som sett det så hur får du ihop fyrkantigt ansikte?
Senast redigerad av Makarov.24 2021-01-30 kl. 12:55.
Citera
2021-01-30, 12:53
Medlem
Citat:
Mörk, mörkhårig. Troligen mössa. Fyrkantigt ansikte. Käkpartiet.
Inte blond, tunnhårig. Ekorrkinder. Glasögon.

[Edit: blond, inte blind ]

Det är ju knappt någon som sett ansiktet så hur får du ihop det till fyrkantigt?
Citera
2021-01-30, 12:57
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag har svårt att se att detta signalement gör CA eller CP troligare än SE...
Inte, fortfarande är det INGEN som nämnt glasögon. Vi tar ett exempel - ytterkläderna. Här varierar vittnesmålen till allt ifrån bullig täckjacka till midjan till längre rock som fladdrar. Samlade bilden är nog att det faktiskt rört sig om en rock.
Huvudbonad? Här är den samlade bilden av att det är någon barhuvad, alt. med stickad mössa. Trots detta väljer man att ta fasta på att Jeppsson (som uttryckligen är osäker och inte ens beskriver en sådan keps SE har) att det är en keps. Ett vittne talar om att GM hade en skinnjacka. Hur dumt skulle det inte vara om man väljer att ta fasta just på det vittnet, när alla andra beskriver något HELT annat?

Jag är fullt medveten om att man ska behandla vittnesmål varsamt, speciellt över tid. Men det finns ingen som helst samlad bild över GM som det minsta påminner om SE.
Citera
2021-01-30, 12:59
Medlem
Citat:
Inte, fortfarande är det INGEN som nämnt glasögon. Vi tar ett exempel - ytterkläderna. Här varierar vittnesmålen till allt ifrån bullig täckjacka till midjan till längre rock som fladdrar. Samlade bilden är nog att det faktiskt rört sig om en rock.
Huvudbonad? Här är den samlade bilden av att det är någon barhuvad, alt. med stickad mössa. Trots detta väljer man att ta fasta på att Jeppsson (som uttryckligen är osäker och inte ens beskriver en sådan keps SE har) att det är en keps. Ett vittne talar om att GM hade en skinnjacka. Hur dumt skulle det inte vara om man väljer att ta fasta just på det vittnet, när alla andra beskriver något HELT annat?

Jag är fullt medveten om att man ska behandla vittnesmål varsamt, speciellt över tid. Men det finns ingen som helst samlad bild över GM som det minsta påminner om SE.

Min poäng var att jag inte ser hur det så starkt påminner om CP. Vilka detaljer anser du stämmer så bra in på honom?
Citera
2021-01-30, 13:03
Medlem
Citat:

Hur ställer du dig till YN och hennes vittnesmål? Är det mördaren hon ser?
Citera
2021-01-30, 13:04
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Min poäng var att jag inte ser hur det så starkt påminner om CP. Vilka detaljer anser du stämmer så bra in på honom?
Tror inte jag sa att det starkt påminner om CP, utan snarare bättre än på SE.
Citera
2021-01-30, 13:05
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Hur ställer du dig till YN och hennes vittnesmål? Är det mördaren hon ser?
Ja, det tror jag. Absolut.
Citera
2021-01-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ja, det tror jag. Absolut.

Tror du att det är en handledsväska hon ser?
Citera
2021-01-30, 13:08
Avstängd
Citat:

Att man fäste en sån vikt vid LJ:s vittnesmål är faktiskt lite underligt. För mig är det uppenbart när man läser de initiala förhöret med honom att han blev så skitskraj när han på ett ögonblick förstod att det var mördaren som var på väg mot honom att han gömde sig så bra han kunde bakom barackerna. Vilket är fullt förståeligt såklart, jag skulle inte heller ha någon lust att stirra rakt i ansiktet på en brutal mördare som precis har skjutit ner en person sekunderna innan.

Hans signalement speglar detta, att han som bäst fick några förnimmelser om hur GM såg ut när denne passerade honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in